sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

יהודים ולא יהודים בזמן החדש , ( הניעו יהודים רבים לחשוב מחדש על הנסיבות הפוליטיות של חייהם . הדעה היהודית ה"נאורה" קיוותה שהנה צץ ועולה עולם סובלני ומודרני , אך סיכויי הליברליזציה של האימפריה הצארית נראו עגומים , ואילו הנאורות הכללית לא הצליחה לסכל את האנטישמיות במערב . בדפוסי הסמכות המסורתיים של החיים היהודיים המאורגנים במזרח אירופה הופיעו סדקים . "המשטר הישן" של הקהילות היהודיות , בראשות רבנים ועסקנים קהילתיים , נתגלה כחסר יכולת להשתלט על האירועים , ולכן צמחו מפלגות פוליטיות וארגונים המוניים שקראו ל"אוטואמנסיפציה , " ובמשתמע מכאן ליתר דמוקרטיזציה בחיי הקהילה היהודית . באותה העת החלו תנועות עממיות , סוציאליסטיות ולאומיות שעמדו מחוץ לעולם הקהילתי היהודי לצבור תאוצה , ושפע הרעיונות שהביאו עמן השתלב בשיח הפוליטי היהודי . נחמן סירקין ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( למשל , מיזג מושגים רוסיים נארודניקיים , עקרונות סוציאליסטיים אוטופיים ורעיונות לאומיים במאמרו "השאלה היהודית והמדינה היהודית הסוציאליסטית . 1898 , " בדבריו , שנכתבו זמן קצר לאחר ייסוד הקונגרס הציוני הראשון , הטיף סירקין לריבונות יהודית לאומית ולחברה נטולת מעמדות , כמענה למצוקות היהודים . בתוך שנים מעטות הוקמו בארץ–ישראל שתי מפלגות , פועלי ציון והפועל הצעיר . מפלגת פועלי ציון הושפעה מן הציונות המארקסיסטית של בר בורוכוב ( ר' מדור זה ומדור ההגות היהודית המודרנית ) וראתה בעצמה את אגפה הציוני של תנועה סוציאל–דמוקרטית כלל–עולמית . בורוכוב גרס כי מעמדם השולי של היהודים בכלכלות המודרניות גרם להם פגיע 0 ת תמידית . היהודים ישיגו תנאי חיים נורמליים , לדברי בורוכוב , אם יהיה להם בית לאומי בעל מבנה מעמדי , ככל העמים . בבית הזה יוכל למצוא לו נתיב המאבק המעמדי על פי הדפוס שהגה מארקס . בניגוד לאינטרנציונליזם של פועלי ציון , תפסה את עצמה מפלגת הפועל הצעיר כתנועת פעולים לאומית יהודית והדבר הזה לא גרר הזדהות עם הסוציאליזם כתנועה עולמית . מלחמת מעמדות לא היתה אהודה עליה , ואת השראתה שאבה דווקא מן האידיאליזציה שעשתה התנועה הנארודניקית הרוסית מחיי הקהילה הכפריים ומן האמונה הטולסטויאנית בסגולה הגואלת של עבודת הכפיים . המורה הרוחני של הפועל הצעיר , א"ד גורדון ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( הטיף לגאולת היחיד היהודי והאומה כולה באמצעות עבודת כפיים בארץישראל . חרף כל ההבדלים ביניהן ראו שתי המפלגות בגולה צורת חיים "לא נורמלית" והעמידו במרכז את רעיונות "העבודה העברית" ואת הקמתה של "אומה עובדת . " כחלופה לחיי מיעוט תלוי באחרים בגולה הציעו ישות מדינית הנשענת על הגדרה עצמית מדינית וחדורה חדשנות חברתית ותרבותית . הגישה הזאת הובילה את המפלגות האלה להתמקדות בבנייתה של קהילה יהודית בארץ–ישראל , והודות לחידושי התרבות והארגון שהביאו עמן , לפני ואחרי מלחמת העולם הראשונה , היתה תנועת העבודה למכשיר העיקרי שהוביל לעצמאות מדינית . הן ביצעו מגוון רחב של ניסויים חברתיים – מלשכות עבודה וקומונות ועד להוצאה לאור של עיתונים והקמתן של מערכות בריאות וחינוך . זמן רב בטרם היתה העצמאות המדינית היהודית למציאות , אפשרה תשתית חברתית דמוקרטית זו לתת מענה לצרכים היומיומיים של המהגרים ולשלבם בארץ–ישראל ביעילות רבה יותר מכל המפלגות הציוניות המתחרות . ברם , כדי להבין הבנה מלאה מדוע עמד איש תנועת העבודה , דוד בן–גוריון , בראש מדינת ישראל עם הקמתה , ולא מנהיג של זרם אחר בציונות , מן הראוי לבחון את התפתחותה של הציונות הסוציאליסטית לפחות משלוש נקודות מבט , המשורטטות להלן בקווים כלליים : ( 1 נקודת מבטה של ה"מודרני 0 ת" באירופה וברוסיה ; ( 2 נקודת המבט של התפתחותן של תנועות סוציאליסטיות ; ( 3 ונקודת המבט של ההיסטוריה היהודית . כל אחת מהן צריכה לתרום את חלקה , שכן אף אחת מהן , בפני עצמה , אין בה די להבנת הסוציאליזם הציוני , שקורותיו הן קורות המציאות ההפכפכה לפעמים שהצליבה את הגורמים האלה זה בזה . ההבחנה בין נקודות הראות השונות מאפשרת לנו לבצע את מה שכינה ההיסטוריון הצרפתי מארק בלוך "הארה צולבת" של מושא הדיון . כדי להשיג פרספקטיבה רחבה יותר על התפתחותה של הציונות הסוציאליסטית , צריך לסקור את תולדותיה בהקשרים השונים האלה . נקודת המבט של המודרניות נקודת המבט הראשונה רואה את הציונות הסוציאליסטית כתגובתם של אנשים הנמנים עם מיעוט מפוזר , ולעתים קרובות נרדף , גם על ההבטחה וגם על המצוקה הגלומות במודרניות , בייחוד נוכח צמיחתן של מדינות לאום מודרניות באירופה ושל הגות מדינית ליברלית ורפובליקנית . בעיני אנשי תנועת העבודה הציונית , התהליך שבו אימצה אירופה את מדינת הלאום רק מבליט את ה"לא נורמלי" שבחיים היהודיים . הפוליטיקה נחשבה בשלהי ימי הביניים לפן אחד בתוכנית האלוהית לאנושות . בתקופת הרנסאנס כבר החלו כמה הוגים לדבר עליה במונחים חילוניים יותר , כלא יותר מארגונו של כוח ארצי . באירופה הלא ריכוזית פינו יותר ויותר ממלכות פיאודליות אגראריות מבוזרות את מקומן למדינות ריכוזיות וריבוניות , שהוקמו בין המאות ה16– וה . 18– ההתפתחות הזאת , שנצטרפו לה צמיחת הקפיטליזם , תהליך העיור ותפוצתה של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help