sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

באמצעות הסוכנות היהודית לארץ–ישראל , שהוקמה באותה שנה . אף שהגוף הזה נוסד רשמית כשותפות בין ההסתדרות הציונית לבין אישים לא–ציוניים יחידים , הרי את סדר יומו הפוליטי קבעו בראש ובראשונה המפלגות הציוניות . חרף ההבדלים האידיאולוגיים בין מפלגות הרוב החילוניות לבין מפלגת המיעוט הדתית האורתודוקסית – המזרחי ושלוחתו , הנוטה לתנועת העבודה , הפועל המזרחי – לא היו לא החילוניות ולא הדתיות גורמים בעלי משמעות מיוחדת בקביעת קווי המדיניות העיקריים של הסוכנות היהודית כלפי הממשלה הבריטית , מדינות ערב ואוכלוסייתה המקומית של ארץ–ישראל . ככלל , העמדות שאומצו בנושאי מדיניות עיקריים , כגון : כיצד להגיב על ההתנגדות הערבית האלימה , או על הגבלות הספר הלבן הבריטי , או האם לקבל את תוכנית החלוקה של ארץישראל , חצו את הקו המבדיל בין המפלגות הציוניות החילוניות לבין המפלגות הציוניות הדתיות . בסופו של דבר , במידה רבה כפי שחזו זאת ראשוני הציונות המדינית – הוקמה מדינת ישראל , ב , 1948– כמדינה חילונית בעיקרה . עם זאת הקנתה המדינה מעמד חוקתי רשמי ותמיכה לדת היהודית בתוכה ( למעט הגרסאות הלא–אורתודוקסיות של היהדות , ( וכן לעדות המוסלמיות והנוצריות . מאז הקמתה ניצב לפני המדינה האתגר המורכב של יצירת איזון בין האינטרסים החילוניים לבין האינטרסים הדתיים של היהודים בתוכה והיא השתדלה לשמור על שיווי משקל מוסכם ביניהם . בשני העשורים שקדמו להקמת המדינה עברה ההגמוניה לתנועת הפועלים הציונית–הסוציאליסטית , שהיתה המגשימה בפועל של הציונות המעשית , והיא שהנהיגה למעשה את המהלך של הקמת המדינה . משעה שהחלה לשאת בנטל המנהיגות הלאומית , ( 1935 ) נשאבו קברניטיה יותר ויותר אל תחום הפעילות המדינית . המפלגות ההסתדרותיות שהיו אז בשלטון עסקו לא רק בהתיישבות ובבניין המשק אלא גם בפעילות מדינית וצבאית נמרצת . בראייה היסטורית צריך לומר שישראל הוקמה על ידי מעין צ'ארטר חדש – לא מטעם מעצמה אחת , אלא מטעם קואליציה של מעצמות בגושפנקה בינלאומית של האו"ם , וכפי שרצו אבות הציונות המדינית : "במשפט פומבי . " דבר זה הושג בפעילות מדינית וצבאית נמרצת , שנעשתה אפשרית בגלל הפעילות ההתיישבותית והכלכלית של הציונות המעשית , אשר הכשירה בסיס למדינה ולצבא ולקליטת העלייה ההמונית . וכך , מבחינה אידיאולוגית , הבליט אולי כל אחד מהצדדים – תומכי הציונות המדינית ותומכי הציונות המעשית – את עמדתו שלו , אבל בחיי המעשה , השילוב בין השתיים הוא שהביא לתוצאות . החיים הם שהנחילו ניצחון לסינתזה . לקריאה נוספת : לאקויר , זאב , תולדות הציונות , הוצאת שוקן , ירושלים–תל–אביב , תשל"ד . הרצברג , אברהם , הרעיון הציוני , כתר , ירושלים , תש"ל . ויטל , דוד , המהפכה הציונית , כרך א – ראשית התנועה , עם עובד , הספריה הציונית , . 1978 אבינרי , שלמה , הרעיון הציוני לגווניו , ספריית אופקים , עם עובד , תל–אביב , . 1980 שמעוני , גדעון , האידיאולוגיה הציונית , מאגנס והספריה הציונית , ירושלים , תשס"א . Mass ., 1969 . Halpern , Ben . The Idea of the Jewish State , Cambridge , ציונות סוציאליסטית מיטשל כהן הציונות הסוציאליסטית צמחה מתוך תמורה רדיקלית שפקדה את הפוליטיקה היהודית של שלהי המאה ה . 19– התנועה הזאת חוללה מהפכה בחיים היהודיים בכך שעמדה בראש מאבק מוצלח להקמתה של מדינה יהודית , ולאחר מכן שלטה במדינה בשלושת העשורים הראשונים לקיומה . ראשיתה של תנועת העבודה הציונית בעיקר במזרח אירופה , אף שהמבשר הרעיוני שלה היה משה הס ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( יהודי גרמני וסוציאליסט אוטופי בדעותיו , שהיה עמיתם של מארקס ואנגלס בתחילת דרכם . בשנת , 1862 בעיצומה של תקופה שבה היו האירופים מוקסמים מן המאבק לאיחוד איטליה , פרסם הס חוברת דקיקה ושמה רומי וירושלים . בחוברת זו נתן ביטוי לדאגותיו מן הדעות הקדומות האנטי–יהודיות שרווחו בגרמניה , הביע בוז ליהודים המערביים המוכנים לסלף את התרבות היהודית כדי להתקבל אצל שכניהם , ודגל בנימה משיחית בהקמתה של מדינה שתהיה מושתתת על "תורת משה" העולה , לדעתו , בקנה אחד עם עקרונות השוויון . הספרון של משה הס היה נותר פרט שולי בהיסטוריה האינטלקטואלית האירופית לולא סבלו היהודים סמוך לכך מעלייתה של אנטישמיות בוטה . הפוגרומים של 1881 בדרום האימפריה הצארית , ולאחריהם פרשת דרייפוס בצרפת ( ר' מדור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help