sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

זו . יתרה מזו , אחרי מאמצים קשים הצליח וייצמן לגבש שותפות בין ההסתדרות הציונית לבין אישים לא ציוניים , שהביעו נכונות לשתף פעולה , לא רק בתחום הכלכלי אלא , עד נקודה מסוימת , גם בתחום המדיני , בעידוד התפתחותה של קהילה יהודית בארץ–ישראל . זו היתה הסוכנות היהודית לארץ–ישראל , שהוקמה בשנת . 1929 בציונות הכללית , על מרבית מרכיביה , ניתן לראות את הציונות המזוהה ביותר עם הציונות המדינית של הרצל . כמפלגה פוליטית בהסתדרות הציונית הופיעה הציונות הכללית כברירת מחדל יותר מאשר כתוצר של תכנון . בשנים הראשונות לקיומה של ההסתדרות הציונית לא היו בה מפלגות , כי אם רק פדרציות טריטוריאליות , ( Landesverbande ) דהיינו , ארגונים כוללים יחידים בכל אחת מן הארצות . אלה שלחו את נציגיהם לקונגרסים השנתיים ( ומשנת – 1903 הדו–שנתיים . ( מכאן שכל תומכי ההסתדרות הציונית היו "כלליים" או , כפי שהם העדיפו להיקרא , סתם ציונים . ברם המבנה החוקתי של ההסתדרות הציונית השתנה עם הופעתם של "איגודים נפרדים" , ( Sonderverbande ) שהיו למעשה מפלגות פוליטיות שחצו גבולות טריטוריאליים בתנועה העולמית . אף שזו היתה פתוחה לכל יהודי , בין חילוני ובין דתי , היו תומכי הציונות הכללית ברובם המכריע יהודים חילוניים , ואילו היהודים הדתיים מצאו להם בית פוליטי טבעי בתנועת המזרחי . את הציונות הכללית העסיקו פחות עקרונות מופשטים של ליברליזם , במובן של חתירה לאוטונומיה של הפרט וחירותו מפני עוצמתה הקולקטיבית של האומה או של המדינה , ויותר הגנה על התנועה הלאומית ככלל מפני מהילתה במערכות ערכים חיצוניות , בייחוד הסוציאליזם מן הסוג הדוגל במלחמת מעמדות ועוין את היוזמה הפרטית . בבקשם לשמר את אחדותה ושלמותה של התנועה הציונית ככוונתו של הרצל , טענו הציונים הכלליים כי הם מייצגים "דרך ביניים יצירתית , " כדברי אחד ממעמיקי ההגות של התנועה , פליקס ולטש . ואולם , הודות ללכידותם הגבוהה יותר , צברו האיגודים הנפרדים כוח מקונגרס לקונגרס בתהליך שהחל ב . 1907– עקב כך ראו במשך הזמן ה " סתם ציונים " צורך להתארגן גם הם כאיגוד נפרד . בקונגרס הציוני הט " ז ( ציריך ( 1929 הוחל בניסיון לארגן את כל החברים של הפדרציות הטריטוריאליות לכדי " איגוד נפרד " ציוני כללי מקיף . יוזם ההתארגנות היה הד " ר יצחק איגנאצי שוורצבארט . בשנת , 1931 ערב כינוסו של הקונגרס הי " ז , הצליח שוורצבארט לכנס ועידה עולמית של הציונים הכלליים , שבה השתתפו נציגים משלושים וארבע ארצות . הוועידה ייסדה איחוד עולמי של הציונים הכלליים . ואולם היה ברור , למן ההתחלה , כי אחדותו הרעיונית של הארגון קלושה . המשתתפים לא חלקו אלא אמונה משותפת שלפיה אין ההסתדרות הציונית צריכה להשתעבד ל " נקודות מבט מיוחדות " ( המונח ששימש בחוקת ההסתדרות הציונית משנת 1921 להגדרת אופיים של האיגודים הנפרדים . ( הם נצמדו למטרות הישירות והברורות שהותוו בתוכנית באזל משנת , 1897 דהיינו , תוכניתה המקורית של הציונות המדינית . אך עד מהרה הוברר כי זה קשר רופף , משהתעורר הצורך לקבל החלטות מדיניות אופרטיביות בנושאים שעמדו לפני התנועה הציונית . סימנים ראשונים של פילוג בשורות הציונים הכלליים הופיעו , כאמור , כבר בשנת . 1931 עד הוועידה העולמית הרביעית של הציונים הכלליים , שהתכנסה בקראקוב בשנת , 1935 כבר היה ברור כי אין ביכולתם להשיג אחדות פוליטית . התוצאה היתה פילוג מובהק . פלג אחד – שנקרא , בהעדר שם מתאים , " ציונים כלליים א – "' תמך גם במדיניותו של וייצמן בנוגע לשלטון המנדטורי הבריטי וגם בעמדתו האוהדת כלפי מפעליה של תנועת העבודה בארץ–ישראל . הפלג האחר – " ציונים כלליים ב – "' מתח ביקורת נוקבת על קווי מדיניותו של וייצמן והתנגד להגמוניה של המוסדות של תנועת העבודה ביישוב . פלג זה שיקף את האינטרסים של המעמד הבינוני ותבע להקצות כספים רבים יותר של התנועה הציונית ליוזמה הכלכלית הפרטית . ענף חשוב נוסף הסתעף מן הציבור הלא מוגדר של ה"סתם ציונים" בשנת 1925 בדמות "ברית הציונים הרוויזיוניסטים , " ארגון שייסד זאב ז'בוטינסקי . ז'בוטינסקי ( ר' ערך ציונות רוויזיוניסטית במדור זה , וכן ערכים אישיים על ז'בוטינסקי במדור זה ובמדור ההגות היהודית המודרנית , ( שדחה כל תמהיל בין הציונות לבין עמדות סוציאליסטיות , דגל בלאומיות " צרופה , " המתמצית ב"מוניזם" של מטרות . הוא היה חילוני גמור . אבל מתוך שהכיר בערכן האינסטרומנטלי של האמונה הדתית ושל השפעת הרבנים לתודעה ולאחדות הלאומיות , צידד ביחס של כבוד כלפי היהדות האורתודוקסית . ולעומת הציונים הכלליים , שמעולם לא השתחררו לחלוטין מן הרושם שיצרו כמי ששמים בעקיבות את הדגש בשלילה – כלומר : לאסוציאליזם , לא–דתיות אורתודוקסית וכו' – הקפיד ז'בוטינסקי להקרין עמדה אידיאולוגית חיובית . ה"רוויזיוניזם" שלו תבע להשיב על כנה את מה שהוא ראה כתוכנית ההרצליאנית המקורית של הציונות המדינית , לתת קדימות לפעילות המדינית ולהכשרה הצבאית , ולהקדישה בלבדית לאידיאל היחיד של השגת רוב יהודי בשתי גדות הירדן , כצעד הכרחי לקראת הקמתה של מדינה יהודית ריבונית . הרוויזיוניסטים לא זו בלבד שתקפו בשצף–קצף את מה שהציגו כמדיניותו המוטעית וההססנית של וייצמן כלפי בריטניה והערבים , אלא גם אתגרו במיליטנטיות את ההגמוניה של תנועת העבודה הציונית בארץ–ישראל . הפעילות הדיפלומטית הציונית נוהלה אחרי 1929

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help