sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

בתרגומו העברי – לא זו בלבד שתיאר את חברת המופת היהודית של התנועה הציונית במונחים חילוניים בעיקרם , אלא אף מיעט להקדיש תשומת לב להיבטים הלא–דתיים של מורשת התרבות היהודית , שהציונים הרוחניים ייחסו להם ערך רב . אף ששזר בחיים הציבוריים של אלטנוילנד קורט מן הסמלים והמנהגים של היהדות , הרי הדת והמדינה היו בה שני תחומים נפרדים , וכל הדתות הורשו לפרוח בתוכה בדרך שוויונית . אפילו לשפה העברית לא ניתן בחזונו של הרצל במדינת היהודים מעמד בכורה . ואכן , השטחיות שבה תוארו באלטנוילנד הזהות והתרבות היהודיות נעשתה לסלע מחלוקת בין תומכי הציונות הרוחנית של אחד העם , מצד אחד , לבין תומכי הציונות המדינית של הרצל , מן הצד האחר . לא רק אחד העם חלק על הרצל בעניין זה . כבר ב1901– הקימו חסידיו , מוצקין ווייצמן , את "הפרקציה הדמוקרטית , " שחלקה על הרצל בשורה של עניינים , ובכללם – תביעתם לפעולה תרבותית ומעשית , בצד הפעולה המדינית . הציונות המדינית לאחר מותו של הרצל אחרי מותו של הרצל בטרם עת בשנת , 1904 בלי שהספיק להשיג את אותו צ'ארטר מדיני שסביבו סבבה כל האסטרטגיה שלו , גברה בהסתדרות הציונית ידם של חסידי "הציונות המעשית" ( כלומר , פעילות התיישבות שאינה תלויה במאמצים דיפלומטיים מתמשכים . ( עובדה זו הקלה גם את האימוץ ההדרגתי של כמה מתביעות המצדדים בציונות הרוחנית , ובכללן אלו הנוגעות לתמיכה בבתי ספר מודרניים חילוניים , גם בארץ–ישראל וגם בתפוצות . מחנה הציונות המדינית נחלש מבחינה מספרית לאחר שתומכיה הנחושים של תוכנית הנפל להתיישבות במזרח אפריקה , בהנהגתו של ישראל זנגוויל , פרשו כדי להקים בשנת 1905 את "ההסתדרות הטריטוריאלית היהודית" . ( ITO ) בהציבם עקרונית את עדיפותה של ריבונות מדינית ליהודים על פני זיקה דתית ורומנטית–היסטורית לארץישראל , ראו בעצמם הטריטוריאליסטים ( ר' ערך טריטוריאליזם במדור זה ) את המבטאים של משמעותה הצרופה של הציונות המדינית . בסופו של דבר התברר כי הם עתידים לכלות את כוחם בחיפושי סרק אחרי חלופה טריטוריאלית לארץ–ישראל . בקונגרס הציוני השמיני , בהאג , ( 1907 ) אימץ וייצמן את סיסמת "הציונות הסינתטית , " ולדבריו "עלה בידנו בסיסמת גיוס זו להביא לתמורה באכזקוטיבה ובתוכנית . " ואמנם , בעקבות הקונגרס השמיני התחזקו הציונים המעשיים במידה ניכרת . בשנת 1908 הוקם המשרד הארצישראלי בראשותו של ארתור רופין , כדי לקדם פעילויות התיישבותיות מעשיות . בקונגרס הציוני העשירי , שהתכנס ב , 1911– השיגו למעשה המעשיים את השליטה בוועד הפועל הציוני עם היבחרותו של אוטו וארבורג לנשיא ההסתדרות הציונית , במקומו של דוד וולפסון , שנבחר אחרי הרצל והשתדל לשמר את תוכניתו המדינית של קודמו . גם התגברות כוחם של הזרמים הציונייםהסוציאליסטיים ( ר' ערך ציונות סוציאליסטית במדור זה , ( שמשורותיהם הגיע חלק חשוב מהעולים לארץ–ישראל משנת 1905 ואילך , חיזקה את המגמה המעשית בתנועה הציונית . מדיניותה של הציונות המדינית , מצד אחד , ומדיניותה של הציונות המעשית על ספיחיה התרבותיים , מן הצד האחר , באו זו במקום זו רק כל עוד היה הרצל מסוגל לשכנע כי הצ'ארטר הנכסף עומד להתקבל בקרוב . אך ככל שהתפוגגה תקווה זו , או שלא ניתן היה להמחיש את תכליתה , הכתיב הגיון המצב למדיניות הציונית נקיטת השקפה ארוכת טווח יותר בשילוב אמצעים : המשך פעילות מדינית , אם גם בדרך דיסקרטית יותר , בד בבד עם פעילות התיישבותית מו 0 סתת בקפידה , ויחד עם אלה , גם התקדמות בתחום התרבותי–החינוכי . מכאן ואילך התגבשה מגמה זו של ציונות סינתטית כגורם רב השפעה בתנועה הציונית . אפילו מי שהעלו את ההסתייגויות החריפות ביותר מן הדגש המדיני הבלבדי של הרצל ותמכו בפעולה מעשית לא מצאו היגיון רב בזניחת כל המאמצים הפוליטיים–הדיפלומטיים . דבר זה מומחש בכך שמנחם אוסישקין , שנחשב לציוני המעשי בה' הידיעה , ניסח קריאה למיזוג הפעולות המדיניות , המעשיות והתרבותיות , בחיבורו הפרוגרמטי תוכניתנו , ( Programm Unser ) שיצא לאור כספרון בשנת . 1905 אוסישקין הצהיר : "ציונות רוחנית וציונות דיפלומטית אינן אלא שתי צורות של אותה מהות ציונית מדינית . " הרעיון בדבר הסינתזה הזאת של האמצעים עלה מיד לאחר מכן לדיון פומבי בוועידה של ציונים רוסיים שנערכה בהלסינגפורס ( בימינו : הלסינקי ) בשנת , 1906 ומשתתפיה הבולטים היו יחיאל צ'לנוב , יצחק גרינבוים וזאב ז'בוטינסקי . רעיון זה היה נקודת מפנה . ואולם , באותה התכנסות חשובה , הומשגה סינתזה זו בהקשר רחב יותר של תוכנית "פעולת ההווה" , ( Gegenwartsarbeit ) מונח שמשתמעת ממנו גם פעולה מדינית ותרבותית עכשווית בתפוצות . יתר על כן , המילה "מדינית" הובנה כמונח שנכללת בו התביעה לזכויות לאוטונומיה תרבותית ליהודים באימפריה הרוסית , תביעה המשקפת פרספקטיבה לאומית פוסט–הרצליאנית חדשה – ארוכת טווח ודואליסטית . לצד פעולה למען ארץ–ישראל ובתוכה , נתפסה עתה הפעולה הציונית ככוללת לא רק את קידומה של ישות לאומית יהודית בתפוצות אלא גם את מיסודה , ומשמעותה היתה , בין השאר , הרחבת הפעילות התרבותית החילונית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help