sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

בהסתדרות הציונית , אלא גם , ואף בעיקר , בקודמותיה , אגודות " חיבת ציון , " שהתפתחותן החלה כמעט שני עשורים קודם לכן . מכל מקום , חשוב לקבוע כי גם גיבושה של הגרסה הדתית הייחודית של הציונות היה תלוי בחשיפתם של מקבליה למידה רבה של מודרניות . ואכן , הציונות הדתית–האורתודוקסית היתה בעיקרה תגובה מותאמת לאתגר שהציבה המודרניות – על תהליכי החילון ועל היהדות הרפורמית שנלוו אליה – למסורתיות היהודית . לעומת זאת , יש להדגיש כי רובם המכריע של הרבנים הדבקים במסורת דחו דרך זו של תגובה ונצמדו לאמונה שהיהודים מצ 0 וים להישאר בגלות עד שיבתם לציון מכוחה של גאולה אלוהית . יתרה מזו , הם התנגדו בשצף–קצף לכל תוכנית לשיבת ציון הכרוכה בשיתוף פעולה עם חילונים , קל וחומר למשמעת של מנהיגות חילונית . לדידם , יהיה בכך משום סילוף נלעג ומגונה של האמונה היהודית בביאת המשיח . הם היו משוכנעים שהציונות אינה אלא מכשיר בידי מזימה מרושעת של קעקוע סמכות הרבנים והחלפת האמונה ואורח החיים הדתי בלאומיות חילונית . וכאשר בשנת , 1902 לאחר הקמתה של ההסתדרות הציונית , ייסד הרב יצחק ריינס את ההסתדרות הציונית–הדתית , הידועה כ"תנועת המזרחי , " היה עליו להסיר מן הדרך התנגדויות כאלה . ריינס עשה זאת בכך שריסן את המניע המשיחי וטען כי אין לתנועה הציונית ולא כלום עם השאיפות המשיחיות , והיא מקדישה את עצמה אך ורק לפתרון המצוקה היהודית בתפוצות . משפירש כך את מטרות הציונות , היה ארגון המזרחי הדתי–האורתודוקסי מסוגל לקבל את תוכנית הציונות המדינית של תיאודור הרצל , ולהשלים עם אופייה , החילוני בעיקרו , של התנועה הציונית . תיאודור הרצל עצמו , אף שהיה בלא ספק חילוני גמור , הקפיד על מניעת מחלוקות בנושאים הנוגעים לדת או לחילוניות במסגרת ההסתדרות הציונית ומנע את הכללתם בסדר היום של הקונגרסים הציוניים . הוא ראה בכך פלגנות שאינה דרושה בשעה שבה ראוי לרכז את כל המאמצים ולדבוק במטרה המשותפת , השגת אותו צ'ארטר ליישובה של ארץישראל מחדש כבית לאומי יהודי . על תפיסתו של הרצל את הציונות שופכת אור העובדה שכאשר הוא הוציא לאור , בשנת , 1902 את הרומן האוטופי שלו , אלטנוילנד – תל–אביב , הרצל בדרכו לארץ-ישראל , . 1898 אף שהיה חילוני גמור , וגרס כי במדינת-היהודים לא תותר לרבנים מעורבות בענייני המדינה , הקפיד הרצל על מניעת מחלוקת בנושאים הנוגעים לדת והאמין שראוי לרכז את כל המאמצים בהשגת צ'ארטר ליישובה מחדש של ארץישראל בידי יהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help