sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

ציונות מדינית גדעון שמעוני האמונה שבסופו של דבר ישובו היהודים לארץ–ישראל – המסומלת במילה ציון – היא עקרון יסוד ביהדות שטופח במשך אלפי שנות הפזורה היהודית . ואולם הדפוס המושגי של הרעיון הזה הוא משיחי ; כיצד ומתי תתרחש השיבה לציון – אלה עניינים התלויים לגמרי בברית הנצחית שבין האל האוניברסלי לבין בני ישראל במרוצת כל הדורות שיבואו . התנועה הציונית היא מכמה בחינות תמורה , ומבחינות אחרות – ניתוק חד מן הדפוס המושגי המשיחי הזה . ובשני המובנים האלה הציונות היא תוצאה של המודרניות שהשפיעה השפעה עמוקה על חייהם ועל הגותם של יהודים , ובמידה רבה יש בה חילון של התקווה המשיחית , עשייתה לעניין ארצי והיסטורי , הנתון בידי אדם . מקורו הסמנטי המדויק של המונח Zionismus ( ציונות ) נעוץ בראשית שנות ה90– של המאה ה . 19– הוא הופיע בכתב העת בעל האוריינטציה הלאומית Selbst-Emancipation ( שחרור עצמי ) שהוציא לאור בווינה נתן בירנבאום . בירנבאום החל להשתמש במונח הזה כדי לציין את תביעתו לפעולה מדינית מאורגנת , בניגוד לפעילויות ההתיישבות בארץישראל , כפי שהתנהלו מאז תחילת שנות ה80– של המאה ה , 19– שהיו נתמכות פילנתרופיה וקשורות להתאגדויות של חיבת ציון , ולדעתו , לא היו אפקטיביות . בסופו של דבר , מכל מקום , לא בירנבאום , כי אם דווקא תיאודור הרצל , המעורה בתרבות אירופה לעומקה , הוא שייסד את ההסתדרות הציונית , כשכינס את הקונגרס הציוני הראשון בבאזל בשנת . 1897 " הציונות המדינית" מעולם לא עוצבה כארגון מוגדר מכל סוג שהוא . זה היה מונח שציין תפיסה מסוימת של מטרות הציונות . הצהרת המטרות הבסיסית שנוסחה בתוכנית באזל , במשפט "הציונות שואפת להקים לעם היהודי בית–מולדת ( Heimstatte ) בארץ–ישראל , שיובטח במשפט הפומבי , " מגדירה היטב את הציונות המדינית . זוהי תפיסה המקנה קדימות לאמצעים מדיניים , ובראש ובראשונה דיפלומטיים , המיועדים לרכוש הכרה בינלאומית ביהודים כישות לאומית ולהשיג גושפנקה להקמת ממשל לאומי יהודי זה או אחר בטריטוריה המוכרת ליהודים כ"ציון" או כ"ארץ–ישראל" ( פלשתינה . ( בספרות ההיסטורית עמדה תוכנית זו כנגד אסטרטגיה ציונית חלופית , שתויגה "ציונות מעשית , " המקנה קדימות לפעילות התיישבותית הדרגתית בשטחי ארץ–ישראל . אף כי גם ציונים מדיניים דגלו בהתיישבות יהודית בציון ובבנייה מחודשת של חיים יהודיים בתוכה , השקפתם היתה שיש להשעות את המאמצים המעשיים העיקריים לביצוע מטרה זו עד להשגתו של "צ'ארטר" בינלאומי . ללא צ'ארטר זה , הם טענו , תסתכם הפעילות ההתיישבותית בהסתננות גרידא התלויה על בלימה . חזונו של הרצל היה שבעקבות השגתו של צ'ארטר מוכר הכרה בינלאומית יבואו הגירה והתיישבות מתוכננות בקנה מידה גדול . מדיניותה של הציונות המדינית עמדה גם בסתירה למה שמכונה "ציונות רוחנית , " או "ציונות תרבותית , " הקשורה במקורה במשנתו של אחד העם ( אשר גינצברג . ( אף שרוב חסידיה של הציונות המדינית לא היו חילוניים פחות מאלה של הציונות הרוחנית , הרי את הדחיפה העיקרית של החילוניות האידיאולוגית סיפקו הנמנים עם האסכולה השנייה . אחד העם הוא שהניח את היסודות לזהות יהודית חילונית המתבטאת בתודעה עמוקה של ההשתייכות הלאומית , ולא באמונה הדתית ובקיום המצוות . יחד עם כך , על פי אחד העם , מחייבת תודעה זו יחס של קרבה למורשת התרבותית של היהדות ולערכיה הפילוסופיים–האתיים , חרף שורשיהם הדתיים בעליל . אחד העם הניח אפוא נורמות תרבותיות ואתיות כערכים המחייבים את "היהודי הלאומי" החילוני החדש . הוא ראה בציונות פחות פתרון למצוקת היהודים ויותר תרופה להיחלשות הזהות היהודית , הבאה בעקבות המודרנה , השוחקת את האמונה הדתית ומטפחת את ההתבוללות . הציונות הרוחנית של אחד העם לא ראתה בעין יפה את התרכזותו הבלעדית של הרצל בפעילות מדינית . היא הטיפה לכך שהתנועה הציונית תשים דגש , גם בתפוצות וגם בארץ–ישראל , בעידוד התודעה הלאומית , בתחייתן ובטיפוחן של השפה העברית והספרות העברית ובהקמתם של בתי ספר עבריים מודרניים וחילוניים . אף שהרצל ורוב תומכי הקו של הציונות המדינית היו עצמם חילוניים ביותר ומעורים בתרבות האירופית , הם צידדו בדעה כי מעורבותה של ההסתדרות הציונית בטרם עת בפעילות תרבותית חילונית תהיה מקור לא רצוי לפילוג פנימי . היא תשמש פתח להתנגשות בין ציונים דתיים לציונים חילוניים . ועל כן מן הראוי שההסתדרות הציונית תתרכז באורח בלעדי בהשגתו של הצ'ארטר הנכסף ותותיר את שאלות התרבות לתקופה מאוחרת יותר . רוב הציונים הדתיים–האורתודוקסיים תמכו יחד במדיניותו של הרצל בעניין הזה , משום שראו בדעותיו ובפעולותיו של אחד העם איום חמור על הדת ועל סמכות הרבנים . הציונות המדינית , לא פחות מן הציונות הרוחנית , היתה תוצאה של תהליך מודרניזציה רחב יותר שעבר על יהודי אירופה במרוצת המאה ה . 19– לתהליך הזה אופייניות כמה התפתחויות רבות תמורות . הבולטת שבהן היתה ההתרחבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help