sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

את מורשתו היהודית עם בשורת ההשכלה האוניברסלית , את מבשר הסוציאליזם המודרני בכך שאחדות הרוח והחומר הפנתיאיסטית שבהגותו מחייבת את החברה לגאולה אנושית כאן–ועכשיו , ולא – כמו בנצרות – בעולם הבא . במקביל חלוק הס על מארקס גם בנושא הלאומיות : מארקס וההולכים בעקבותיו ראו בלאומיות תופעה טרום–מודרנית העשויה לחלוף מן העולם או , לחלופין , רק כחלק מבניין–העל של החברה הבורגנית , ואילו הס העניק בכתביו ללאומיות מקום שווה לזה של המעמד : הוא רואה את גאולת האנושות בשחרור מעמדי ולאומי כאחד , ולכן גישתו להיבט הלאומי של מהפכות 1848 חיובית יותר מזו של מארקס . מודעות זו לממד הלאומי של החיים המודרניים מביאה את הס , לאחר מהפכות 1848 ועם התגברות תהליכי האיחוד הלאומי באיטליה ובגרמניה , להתבונן בדרך אחרת במגמות ההשתלבות של היהודים בחברה המודרנית . הס היה מן הראשונים להכיר בכך כי האמנסיפציה אינה סיפור הצלחה , וכי עליית הלאומיות – בייחוד בגרמניה – מעמידה בפני היהודים אתגר חדש , שכן העילית הלאומית הגרמנית מתחילה לראות ביהודים לא קבוצה דתית היכולה להשתלב בלאום החדש " ) יהודים בני דת משה , ( " אלא קבוצה אתנית–לאומית זרה . הס היה גם מן הראשונים לזהות במגמות אלו יסודות גזעניים , שפירושם כי התבוללות , היטמעות ( אפילו בהקשר סוציאליסטי ) או התנצרות אינם יכולים להיות פתרון לסוגיית מעמדם של היהודים באירופה המודרנית – אפילו לעת מהפכה . עיונים אלה מביאים את הס לפרסם בשנת 1862 את ספרו רומי וירושלים – שאלת הלאומים האחרונה . בהשפעת תהליכי איחוד איטליה , המגיעים באותה עת לשיאם , כותב הס כי "עם שחרורה של עיר הנצח על נהר טיבר יתחיל גם שחרורה של עיר הנצח על הר המוריה , עם תחייתה של איטליה תתחיל גם תקומתה של יהודה . " הוא מעיד על עצמו כי התבוננות בעליית הלאומיות באירופה , והיסוד האמנסיפטורי של התנועות הלאומיות היונקות משורש המהפכה הצרפתית , מביאים גם אותו לראות את זהותו היהודית במושגים לאומיים : "הנה שבתי , מקץ עשרים שנות התנכרות , ואני עומד בתוך עמי , משתף עצמי בחגי שמחתו ובמועדי אבלו , בזיכרונותיו ובתקוותיו , במלחמותיו הרוחניות אשר מבית פנימה ואשר עם עמי התרבות , שביניהם הוא יושב אך בהם לא יכול להתמזג מזיגה גמורה , אם כי אלפיים שנה היה חי ושואף עמם יחד . " כשם שעתידים עמי אירופה לחיות עם–עם במדינתו , ובמסגרת זו להגיע אל תכליתה הסוציאליסטית של ההיסטוריה , כך גם עם ישראל : במולדתו ההיסטורית יבנה מחדש את תרבותו הלאומית , שבגולה נשמרה רק בכסותה הדתית , ויפתח חברה סוציאליסטית , כשהוא יונק ממורשת תורת משה וכמו כן גם מן המסורת האוניברסלית . ברור להס כי היהודים הם עם , לא רק עדה דתית – ובכך הוא מוצא את עצמו במחלוקת קשה גם עם עמיתיו הסוציאליסטים וגם עם תנועת הרפורמה הדתית היהודית בגרמניה . יישובה מחדש של ארץ–ישראל ייעשה בעיקר על ידי המוני היהודים העניים ממזרח אירופה ומארצות האיסלאם , שיהיו כר נוח לגיבוש חברה סוציאליסטית . ככל שהס נשאר רחוק מעמדות דתיות , הוא מכיר בתפקיד שמילאה הדת בשמירת זהותו הלאומית של עם ישראל , ואף מוצא עצמו משבח את התנועה החסידית – שרוב יהודי גרמניה המשכילים ראו בה ביטוי של בערות חשוכה – על כך שגיבשה במזרח אירופה מסורת של סולידריות חברתית ואחריות הדדית שתקל , ללא ספק , את קבלתם של ערכים ומסגרות סוציאליסטיים בארץ–ישראל . במקביל מעלה הס על נס את עקרון השמיטה והיובל , והוא מפרש אותם כאי קבלת עקרון הקניין הפרטי . את ההקשר הפוליטי של הקמת קהילייה יהודית בארץישראל רואה הס כמעוגן בתפקידה המשחרר של צרפת , שאפילו תחת שלטונו של נפוליון השלישי תמכה בשחרור איטליה , והשפעתה היתה מכרעת בגיבוש התנועות הלאומיות מאז המהפכה הצרפתית . עם התפרקות האימפריה העותמאנית גם במזרח התיכון , ולא רק בבלקאן , צופה הס את אפשרות הקמתה של מדינה יהודית בארץ–ישראל יחד עם "תחיית הממלכות הערביות בסוריה ובמצרים . " גם לרעיונותיו של הס לא נמצאו תומכים בזמנו , אך עם הקמת התנועה הציונית נתגלה ספרו רומי וירושלים מחדש ותורגם למרבית לשונות אירופה , והרצל – שלא הכיר תחילה את כתבי הס – ראה בהם ביטוי מוקדם לרעיונותיו שלו . התנועה הציונית הסוציאליסטית ראתה גם היא בהס את אחד ממבשריה . לקריאה נוספת : שלמה אבינרי , הרעיון הציוני לגווניו . יהודה חי אלקלעי וצבי הירש קלישר , כתבים ( עורך : ג' קרסל . ( משה הס , כתבים ציוניים . אברהם הרצברג ( עורך , ( הרעיון הציוני . יעקב כ"ץ , מסורת ומשבר .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help