sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

המפוארה , משוש כל הארץ , היא לנו למורשה ... נשים יד לפה , ונהיה כאיש אשר אין בו רוח , הלא נבזינו בעיני נפשינו " ! יחד עם זאת נזהר קלישר – כאלקלעי – שלא להיתפס למה שאבק של משיחיות שקר עשוי לדבוק בו . ככל שהוא מביא דוגמאות מן התנועות הלאומיות הפוליטיות של אירופה של זמנו , כך הוא חוזר ומדגיש כי הגאולה היא בידי שמים , אך מציין כי "גאולת ישראל אשר אנו חוכים = ] מחכים ] לה – אל יחשוב כי פתאום יירד השם משמים ארצה לאמר לעמו : 'צאו , ' ! או ישלח משיחו כרגע מן השמים לתקוע בשופר גדול על נידחי ישראל ויקבצם ירושלימה וישם לה חומת אש ומקדש אל ממרומים תרד . " אך דווקא משום ש"מעט מעט תבוא גאולת ישראל , לאט לאט תצמיח קרן ישועה , " מתחייבות בינתיים הכנות מעשיות . קלישר מציע עידוד עליית בודדים לארץישראל , "אחד מעיר ושניים ממשפחה , " והוא אף מתיר לעצמו לציין כי כאשר יתיישבו בארץ ויתפללו "ישמע הבורא יתברך ויקרב קץ הגאולה . " לטענה כי בכך הוא חוטא בדחיקת הקץ משיב קלישר כי גם בעת שעבוד מצרים נאמר כי בני ישראל זעקו מן העבודה הקשה "וישמע ה' ויזכור את בריתו : " ברור כיצד קלישר נע כאן בין הדטרמיניזם ההלכתי לאימוץ המעשה המדיני המחולל הקשור למודרנה . ברוח זו מציע קלישר גם כמה הצעות מעשיות ליישוב הארץ , אשר בחלקן ייהפכו לאחר מכן לאבן–פינה של המפעל הציוני : הקמת "חברת ארץ נושבת" שתקנה קרקע בארץ–ישראל , תקים מושבות חקלאיות ותתמוך באשראי ובהדרכה בעולים ; הקמת " בית מדרש ללימוד חוכמת הארץ לחנך בני ישראל ללמדם עבודת שדה וכרם ; " הוא אף מציע הקמת יחידות משמר "להכין שם שומרי מלומדי מלחמה למען לא יבוא הערבים ... לשחת הזרע ומטעי כרמים . " עמדותיהם של אלקלעי וקלישר היו חריגות לדורם ולדעות המקובלות על הממסד הרבני , ולא מעט סבלו השניים מביקורת שהופנתה לעברם מחוגי הרבנות . בסופו של דבר , לא מהם , ולא מחוגיהם , צמחה הציונות . אך הם מעידים על כך כי במהלך המורכב של גיבוש תודעה לאומית יהודית מודרנית , כתגובה על אתגרי המודרניזציה , ניתן לראות חלחול של רעיונות מודרניים ומהפכניים גם לחוגי היהדות המסורתית : לימים ייתפסו כתביהם הנשכחים של אלקלעי וקלישר כעמוד האש ההולך לפני המחנה : אך בזמנם לא היה להם מחנה ואיש כמעט לא הלך לאורם ; רק לימים ייהפכו כתביהם למקור ההשראה של הציונות הדתית . גורל דומה , אם כי מן הצד האחר של המתרס התרבותי , זומן גם למשה הס , שנולד למשפחה מסורתית בחבל הריין ( ר' ערך במדור ההגות היהודית המודרנית . ( אזור זה היה בשליטת צרפת בעת המהפכה והמלחמות הנפוליוניות , היהודים זכו בו לאמנסיפציה ( שבוטלה לאחר סיפוח החבל לפרוסיה ב , 1815– והרעיונות המהפכניים והרדיקליים היו נפוצים בו , בייחוד בקרב משכילים יהודיים או ממוצא יהודי ( היינריך היינה , לודוויג ברנה וקארל מארקס באו מהאזור הזה . ( בצעירותו התרחק הס מן האורתודוקסיה והצטרף אל שורת הרדיקלים שדגלו במהפכה עולמית ובסוציאליזם . במשך שנים היה מקורב למארקס , ל"ברית הקומוניסטים" ולאינטרנציונל הסוציאליסטי הראשון . כמארקס יצא גם הוא לגלות פריז , ושם בילה את מרבית שנותיו . במהפכה הסוציאליסטית ראה גם את פתרון מצוקתם החומרית והרוחנית של היהודים ואת השגת השוויון שנמנע מהם בחברה הבורגנית : מבחינה זו אין הבדל בין גישתו לזו של מארקס ושל מרבית הסוציאליסטים היהודיים בני דורו . עם זאת ניכרים כבר בכתביו המוקדמים ( ההיסטוריה הקדושה של האנושות , הטריארכיה האירופית ) דגשים קצת שונים : הוא מתמקד בכתיבתו ההיסטורית בהדגשת תפקידם של היהודים , רואה בחקיקה הסוציאלית העברית הקדומה מופת לסוציאליזם בעתיד , ורואה דווקא בשפינוזה , האיש ששילב משה הס , שנולד למשפחה מסורתית בבון , גרמניה , התרחק מן האורתודוקסיה והתקרב לסוציאליסטים המהפכניים , ולתקופה קצרה גם למארקס ולאנגלס , נחשב לאחד ממבשרי הציונות ול"אבי הסוציאליזם הציוני"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help