sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

בבוא הגאולה : ] " יש ] להשתדל ברוב עוז ותעצומות להקים את לשוננו ולהעמידה ולעשות אותה עיקר , והקב"ה ישפוך רוחו על המלמדים ועל התלמידים , על הבנים ועל הבנות , וילמדו לדבר צחות . " ראייה מהפכנית זו של צורכי המציאות העכשווית דרך האספקלריה של העתיד הגאולתי מאפיינת את כתיבתו של אלקלעי ואת הדרך שבה הוא מעלה רעיונות חדשניים תוך מה שנראה כהליכה בתלם המסורתי . כך נזהר אלקלעי שלא לחלוק על הגישה המסורתית הרואה בגאולה תהליך אלוהי , אך מתוך הסתמכות על מקורות הלכתיים הוא מסיק כי הגאולה תהיה הדרגתית , ולפיכך יקדמו לה תהליכי הכנה : הכנת התשתית הלשונית המשותפת היא בשבילו רק היבט אחד . כיוון , כך הוא אומר , ש " הקב " ה חפץ שהגאולה תהיה בדרך ארץ וכבוד , לכן השביענו שלא נעלה כולנו יחד ... [ שכן ] צריך לבנות בתים ולחצוב בורות ולטעת כרמים וזיתים ... אחינו שבגולה יהיו לעזרה לעולי הגולה כי מסתמא העולים הראשונים יהיו עם עני ודל . " יכולתו זו של אלקלעי לשלב הצעות מהפכניות ורדיקליות במסגרות מסורתיות באה לידי ביטוי גם בפירוש החדשני שהוא נותן לרעיון שני המשיחים – משיח בן–יוסף ומשיח בן–דוד – המקובל בתורת הגאולה . משיח בן–יוסף נתפס כמשיח הגשמי , ולכן מייעדים לו מעשה–חיל ומלחמה , שיהיו הכנה לגאולה הסופית , שהיא רוחנית ביסודה ומזוהה עם משיח בןדוד . אך בהשפעת השינויים העוברים על אירופה ועל יהודיה מזהה אלקלעי את משיח בן–יוסף עם תהליכים שאפשרו ליהודים להגיע לעמדות בולטות ומכריעות במערכת הפיננסים הבינלאומית ( הוא מזכיר את משפחות רוטשילד , פולד ואחרים . ( בעקבות זאת הוא מציע לכנס אספה מכוננת יהודית כללעולמית , שבה ייטלו הללו חלק – ואשר תיצור את המסגרת הנורמטיבית החדשה של כלל–ישראל המאוגד פוליטית – או כלשונו "השיבה שופטינופ אחר קיבוץ גלויות . והמינוי הזה הוא ראשית הגאולה ... והם יקימו דגל התורה , והם יחזירו עטרה ליושנה ... והאספה המאושרת הזאת היא משיח בן–יוסף אשר אנו מקווים , רוצה לומר אספה גדולה , כי כל גדולה קרויה משיחות ... ונקראה הגדולה הזאת בן–יוסף , שיתהווה מן האספה המאושרת . " כך משלב אלקלעי את מסורת חז"ל עם רעיונות המהפכה הצרפתית והתנועות הלאומיות המודרניות . כיוצא בזה , הוא גם מציע להקים קרן קיימת , בסיוע שועי היהודים , לקנות קרקע בארץ–ישראל מיד התורכים – ואף זאת הוא מסמיך לסיפור אברהם אבינו אשר קנה את מערת המכפלה מידי עפרון החתי , מה שמעיד כי קניית אדמות בארץ–ישראל היא מעשה לגיטימי גם טרם הגאולה . גם צבי הירש קלישר הוא בן דור האירועים שלאחר המהפכה הצרפתית , וגם הוא בא מאזור ספר – שהיה בשעתו חלק מפולין ההיסטורית אך באותה תקופה שלטה בו פרוסיה , ובו התנגשו זו בזו התנועה הלאומית הגרמנית והפולנית , ושם כיהן ברבנות . לעיני קלישר עומדת גם מהפכת 1848 והוא רואה את התגבשות התנועות הלאומיות כבסיס לארגונו של העולם המודרני , וגם על היהודים למצוא את מקומם במסגרת חדשה זו , שבה חייב המאמץ הלאומי הממשי – ולא רק משאלות חסודות לגאולה מידי שמים – להיות במרכז הווייתם . בספרו דרישת ציון ( 1862 ) הוא משווה בין היהודים לעמים אחרים – ומוצא אותם חסרים . הדברים חריפים בחדשנותם ובביקורתם על המסורת הרבנית המאמצת פסיביות , ובולט בהם מעקב ברור אחרי התנועות הלאומיות של זמנו : " למה אנשי איטליא ושאר מדינות ימסרו נפשם עבור ארץ אבותיהם , ואנחנו נעמוד מרחוק כגבר אין אייל ולב אין ? וכי נופלים אנחנו מכל העמים , אשר עמם ורכושם כאפס נחשב למו נגד אהבת ארצם ועמם ? שימו נא לב מה עשו אנשי איטליא , עם פולין , מדינת אונגריא : אשר השליכו נפשם מנגד , כספם וזהבם , עבור שם נחלת ארצם . ואנחנו בני ישראל , אשר הארץ הרב צבי הירש קלישר , שלעיניו עמדה מהפכת , 1848 ראה את התגבשות התנועות הלאומיות כבסיס לארגונו של העולם המודרני , וטען כי גם על היהודים למצוא את מקומם במסגרת חדשה זו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help