sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

הראשונה , כאשר פליטים זרמו לרוסיה מן האזורים המערביים שהיו כבושים בידי מעצמות הציר – פולין , המדינות הבלטיות וחלקים מאוקראינה וביילורוסיה , התירו הבולשביקים את קיומן של קבוצות פוליטיות פרו–בולשביקיות שהיו מבוססות על מוצא אתני , ולא על טריטוריה כדרוש על פי הדוקטרינה הבולשביקית . ואף שבשנת 1903 דחה לנין את תביעת הבונד שהמפלגה הסוציאל–דמוקרטית הרוסית תאורגן כפדרציה של מפלגות אתניות , וארגן את גירושו של הבונד ממפלגת הפועלים הסוציאל–דמוקרטית הרוסית , אשר נתפלגה לבולשביקים ולמנשביקים , ב1918– קיבלו הבולשביקים , אם כי מתוך היסוס , את הרעיון שבינתיים יוכלו "סקציות לאומיות" לפעול במסגרת המפלגה הקומוניסטית הרוסית ( הבולשביקית . ( על הסקציות הלאומיות של המפלגה הוטל התפקיד להגיע אל בני הקבוצות האתניות בשפותיהן שלהן , כי רבים מן הלארוסים לא שלטו בשפה הרוסית והתעמולה הבולשביקית ( הפרופגנדה והאגיטציה ) לא יכלה להגיע אליהם . נראה כי לנין הסכים לדעתו של שימן דימנשטיין – אחד המעטים מבין היהודים השורשיים ( הוא היה מוסמך לרבנות וידע עברית על בוריה ) שתמכו בבולשביקים לפני , 1917 כי למפלגה דרושות סקציות יהודיות אם היא רוצה להכות שורשים באוכלוסייה היהודית . תמיכתו של לנין אפשרה להתגבר על התנגדותם של קומוניסטים אחרים , רבים מהם יהודים , להקמת סקציות כאלה . מן ההתחלה , ועד לביטולן של הסקציות בשנת , 1930 שרר מתח בין אלה שראו את הסקציות היהודיות ( ברוסית יבריסקייה סקציי , ששמן המקובל היה יבסקציה , בקיצור ובלשון יחיד ) כמוגבלות אך ורק לפעולות של אגיטציה ופרופגנדה בקרב האוכלוסייה הדוברת יידיש , לבין אלה שעל פי השקפתם היה ליבסקציות תפקיד נרחב ושאפתני יותר . ובייחוד אחרי שנת , 1921 כאשר כמעט כל המפלגות היהודיות האחרות נתבטלו בכפייה , וקבוצות שמאליות של הבונד , ה"פארייניקטע" ( המאוחדים ) ואחדים מבין פועלי ציון התמזגו במפלגה הקומוניסטית , החלו הסקציות היהודיות , שהיו נואשות לגייס פעילים דוברי יידיש , לפעול במידת מה כמו הבונד שלפני המהפכה . היו שראו בתפקידה של היבסקציה תפקיד שחורג מתחומי ההסברה והתעמולה אל פעילויות המיועדות לחיסולן של התרבות והדת היהודיות מן התקופה שלפני המהפכה , לשיקום כלכלי והכנסת תמורה בחיי האוכלוסייה היהודית ולפיתוח והפצה של תרבות יידיש סובייטית , וכמו כן להקמה מחדש של המוסדות הפוליטיים , כגון הסובייטיים המקומיים והאזוריים , שישרתו את האוכלוסייה הדוברת יידיש . וכך , בשנות ה , 20– עמדו פעילי היבסקציה , שמספרם לא עלה מעולם על 1 , 500 המאורגנים ב70– יחידות , בחזית המאבק ב1927- הכריזה המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות על תוכנית ליישוב יהודים בבירוביג'אן שעל גבול סיביר ומנצ'וריה . בתמונה : חברי קולחוז יהודי בבירוביג'אן , 1930

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help