sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

היבסקציה צבי גיטלמן כמו רוב המארקסיסטים האירופיים בשלהי המאה ה19– ובראשית המאה ה , 20– ראו הסוציאליסטים הרוסיים בקיומן של מדינות לאום תופעה חולפת שנוצרה בשל הסדר הקפיטליסטי והיו בטוחים שהיא תעבור מן העולם עם הופעת המשטר הסוציאליסטי . לדעתו של לנין , כבר החלו יהודי אירופה את הניתוק מן הלאומיות תוך כדי תהליכי התבוללותם . ב1913– הגדיר סטאלין , המומחה לעניינים לאומיים בתנועה הבולשביקית , את הלאום : קהילה יציבה של בני אדם שהיא יצירת ההיסטוריה והיא מתבססת על שיתוף של שפה , טריטוריה , כלכלה יציבה ומבנה פסיכולוגי המתבטא בתרבות משותפת . כיוון שהיהודים חסרים טריטוריה , שפה וכלכלה משותפות , הם אינם לאום , ולפיכך , ובניגוד לעקרונות שהטיפה להם הציונות , אין הם יכולים לתבוע מדינה משלהם . הקומוניזם , כפי שהגדירוהו לנין וסטאלין , היה עוין לרעיון הלאומיות היהודית . בכל אופן , בשנת 1918 הכירה המדינה הסובייטית החדשה ביהודים כבני "לאום" אחד , " ) נציונאלנוסט , " קבוצה אתנית , ברוסית . ( מעמד זה של קבוצה אתנית , לא דתית , נשמר להם במשך כל התקופה הסובייטית . הבולשביקים אף הקימו קומיסריאט , משרד לענייני לאומיות , בראשותו של סטאלין , עם משרדי משנה לענייניהם של פולנים , ארמנים , ליטאים , אסטונים ומוסלמים ( הוא היה מיועד לעסוק בענייניהן של האומות הצצות ועולות במרכז אסיה . ( בשנת 1918 הוקם משרד לענייני יהודים . הבולשביקים חשו כי אין להם קאדרים שיביאו את המסר הבולשביקי להמונים היהודיים . החיים הפוליטיים של היהודים נשלטו בידי קבוצות ציוניות , ה"בונד" והמפלגות הטריטוריאליסטיות והאוטונומיסטיות , ואילו סוציאליסטים יהודיים רבים העדיפו למצוא להם מקום במפלגות ובתנועות לא יהודיות . ואולם בתנאי התוהו ובוהו ששררו במלחמת העולם הקמת רשתות וארגוני נשים יהודיים . למשל , בשנת , 1893 במסגרת "הפרלמנט העולמי של הדתות" שנערך בתערוכה הקולומביאנית בשיקגו וקרא לאמנסיפציה של הנשים , הקימה חנה ג' סולומון את "המועצה הלאומית של נשים יהודיות" בארה"ב . משנת 1904 ואילך היו יהודיות חברות במועצה הבינלאומית של הנשים , ובאותה העת קמו סניפים יהודיים והם הביאו , בשנת , 1923 להקמת מועצת הנשים היהודיות העולמית . נשים יהודיות , בעיקר עשירות , השתתפו באנגליה במאבק הסופרג'יסטי הכללי , אך , יחד עם כך , פעלה כארגון נפרד הליגה היהודית לזכות בחירה לנשים , שהיתה מיוצגת ב Women's Suffrage Societies The Consultative Committee of Constitutional– שהוקמה ב1916– ונעשתה בהמשך הזמן לארגון הנאבק לשוויון זכויות אזרחיות . כך גם בגרמניה ובמדינות אירופיות אחרות התקיימו יחסי גומלין מתמשכים בין הארגונים הכלליים והיהודיים . תנועת הנשים מראשיתה היתה תנועה גלובלית . היו קשרים גלובליים רבים , אך בה בעת התפתחו תנועות לאומיות מקומיות . יום האישה הבינלאומי מסמן , יותר מכול , את המגמה הזאת . לקריאה נוספת : Organizations . Baltimore and London : The Johns Citizenship : Women's Rights and International Berkovitch , Nitza . 1999 . From Motherhood to Hopkins University Press . Cott , Nancy . 1987 . The Grounding of Modern Feminism . The Journal of Israeli History 21 : 1-25 . Gender Perspective on the Yishuv Historiography" . Herzog , Hanna . 2002 . "Redefining Political Spaces : A Blackwell . Bock , Gisela . 2002 . Women in European Histroy . Oxford : – . 2001 . "Two Models of Modernization : Jewish Women Washington Press . Representations of Women . Seattle : University of in Modern Jewish history : The Roles and Hyman , Paula . 1995 . Gender and Assimilation New Haven and London : Yale University Press . in the German and the Russian Empires" . Studies in . Imperial Germany . New York : Oxford University Middle Class : Women , Family , and Identity in Kaplan , Marion A . 1991 . The Making of the Jewish Contemporary Jewry xvi : 39-53 . Kuzmack Gordon , Linda . 1990 . Woman's Cause : The Press Routledge . Feminism and Social Action . New York and London : Rowbotham , Sheila . 1992 . Women in Movement : States , 1881-1933 . Ohio : Ohio State University . Jewish Woman's Movement in England and the United

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help