sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

כימי התנועה . בין הבולטות שטענו שדיכוי הנשים עומד בפני עצמו , וחוצה את העולם הבינרי של הביתי והציבורי , היתה אמה גולדמן ( ר' ערך במדור זה , ( פעילה אנרכיסטית , עורכת , סופרת ומורה . סיפור חייה מדהים : אמה גולדמן הגיעה ב1885– מהגטו היהודי בקובנה לבית חרושת לטקסטיל ברוצ'סטר שבמדינת ניו יורק , נתפסה לאנרכיזם , נשפטה ונידונה לגירוש לרוסיה , התאכזבה מהבולשביזם , עברה לבריטניה והמשיכה להפיץ את רעיונותיה האנרכיסטיים , השתתפה במלחמת האזרחים בספרד וסיימה את חייה בקנדה . כל ימיה הדגישה את הצורך בשחרור כלכלי , חברתי ומיני , ושחרור מהמשפחה הפטריארכלית , רעיונות שהם היום חלק מובן מאליו מהשיח של המאה ה . 21– העובדה שהתחום הציבורי–הפוליטי הוא התחום המוערך בתרבות הליברלית המודרנית יש בה כדי להסביר את גודל ההשכחה , למרות הישגיה הרבים , של תנועת הרפורמה החברתית שהיתה חלק בלתי נפרד מתנועת הנשים של הגל הראשון . ההפרדה בין הפרטי לציבורי ניתבה נשים לתחום הפרטי ומנעה , בעיקר מנשים בורגניות חילוניות , השתתפות בשוק של העבודה והפוליטיקה . הדרך שמצאו הנשים האלה אל התחום הציבורי , על אף המגבלות הנורמטיביות , היתה באמצעות ה " צעיף " של פעילות התנדבותית . מקצת הנשים תמכו ופעלו בארגונים פילנתרופיים , כגון נשי משפחת רוטשילד באנגליה ; אחרות , כחנה סולומון , ממייסדות המועצה הלאומית של נשים יהודיות בארה " ב , NCJW הקימו ארגוני נשים שהיה בהן שילוב של דאגה לרווחה ומאבק לשוויון . הפילנתרופיה נתפסה כפעילות נשית שאינה מסכנת את חלוקת התפקידים המגדרית . נשים נכנסו לתחום הזה ונעשו ליזמות של מדיניות הרווחה במרבית החברות המערביות . הן הפכו את הצדקה והפילנתרופיה לעבודה חברתית מקצועית . בדאגה לחינוך , לבריאות , לילדים , לנזקקים ולקבוצות השוליות בחברה הן הביאו את התפקיד ה " ביתי , " ה " נשי , " אל התחום הציבורי . הן יצרו את ההמשכיות בין הפרטי לציבורי . " הערכים הנשיים " של ביתיות בשילוב הערכים הדתיים סיפקו בסיס לאידיאולוגיה של " משק בית חברתי " או של " אמהות חברתית " בתנועה הפמיניסטית . ומכאן שגם הבית כבר לא היה אי מנותק משינויים חברתיים ופוליטיים . בולט בין המאבקים שהיוזמה להם באה מנשים יהודיות , אך הם נעשו לחלק בלתי נפרד מתנועת הנשים הכללית , היה המאבק נגד מה שהיה קרוי "עבדות לבנה" – סחר בנשים בעיקר לצורכי זנות . ראשיתו בהתארגנות של נשים יהודיות באנגליה ובגרמניה . נודעה במאבק הזה ברטה פפנהיים , ממייסדות הפמיניזם היהודי בגרמניה , שהיתה קשורה קשר הדוק עם התנועה הפמיניסטית הכללית בארץ זו . בארה"ב היטו שכם נשים יהודיות , ארגונים נוצריים אוונגליוניים , פעילי התנועה להינזרות ממשקאות חריפים וסופרג'יסטיות לפעילות משותפת נגד הסחר בנשים . הנשים דיברו בשם העליונות המוסרית שיש לנשים על פני גברים ועל חובתן המוסרית לחברה . שיח זה , כמו עמדות אחרות של נשים סופרג'יסטיות , מסמס את הגבולות בין נימוקים הנשענים על הדת , ובעיקר בגרסתם הנוצרית , לבין נימוקים הנשענים על השיח ההומניסטי האוניברסלי החילוני . יחד אבל גם לחוד נשים יהודיות השתתפו השתתפות פעילה כמעט בכל הארגונים הלאומיים והבינלאומיים הפמיניסטיים למן סוף המאה ה19– והשתתפו במאבקים פמיניסטיים לרפורמות חברתיות , להקמת איגודים מקצועיים , לזכות הצבעה פוליטית , לרווחה . היו בהן שלא הזכירו את מוצאן היהודי , אך במרבית המקרים הן גם לא הכחישו אותו . עם זאת , החבר 5 ת בארגונים לאומיים גררה גם ברטה פפנהיים , ממייסדות התנועה הפמיניסטית היהודית בגרמניה , נודעה בין השאר במאבקה למען זכות בחירה לנשים . כאן , בתמונתו של הצייר ליאופולד פיליכובסקי , היא מופיעה בדמותה של גליקל מהמלין , יהודייה ואשת עסקים עצמאית בגרמניה של המאה ה , 17- שאת זיכרונותיה שנכתבו יידיש תרגמה פפנהיים לגרמנית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help