sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

מהגרות גרמו להתרחבות של תופעת הזנות , וזו לא פסחה על נשים יהודיות . עוני , עזובה והעדר חינוך היו בעיות שצמחו בקהילות מהגרים . נשים , ובעיקר נשים מהמעמד הבורגני , ששאפו להשתלבות חברתית מהירה ככל האפשר , ראו בתופעות האלה גורם המתייג את מוצאן . הצורך לקדם את קהילתן נהפך , לכן , לחלק מפרויקט ההשתלבות שלהן כבודדות במקומן החדש וגם של קהילתן בחברה הכללית . אבל חרף הבדלי ההתנסויות , הפרקטיקות היומיומיות והזהויות שפיתחו לעצמן נשים בתנאים החדשים , התמוססו בקרבן הגבולות בין החילוניות לדתיות , ובין הפרטי לציבורי . תנועת הנשים בין הפרטי לציבורי תנועת הנשים לזכות בחירה ( suffrage ) הוקמה רשמית בשנת 1848 בכינוס הראשון לזכויות נשים שהתקיים בסנקה פולס שבמדינת ניו יורק בארצות הברית . הזרז לכינוס הזה היה הכינוס העולמי נגד עבדות שהתקיים בלונדון ב1840– ובו השתתפו אחדות ממנהיגות תנועת הנשים בארה"ב . תנועה פוליטית זו התקיימה עד סוף שנות ה20– של המאה ה , 20– ודעכה מאליה עם השגת זכות בחירה לנשים במרבית ארצות המערב . התעוררות פוליטית זו , שיש הרואים בה את הגל הראשון של הפמיניזם , קרויה בהיסטוריוגרפיה המערבית גם "הפמיניזם הליברלי . " היא ניהלה מאבק להחלת מושג זכויות האדם גם על הנשים . מקורו של המאבק הזה היה ברעיון הנאורות ובתפיסה שהנשים הן יצור תבוני כמו הגברים ולכן הן זכאיות לחירות ולשוויון , להגדרה עצמית ולמימוש עצמי . אבל אף שהקמת התנועה היתה חלק מ"אביב העמים" האירופי , שמהפכנות חברתית רדיקלית ופרוגרסיבית היתה אופיינית לו , עוררו תביעות הנשים לשוויון התנגדות , זעם ולעג . אך מאבק הנשים היה עיקש , וניתן להורות על שני הישגים עיקריים של התנועה הזאת . האחד הוא הפיכת "שאלת הנשים" לסוגיה פוליטית , והאחר , לא בלתי תלוי בקודמו , הוא השגת זכות הבחירה לנשים וההכרה בנשים כאזרחיות . אבל , על אף הדגש שהושם בהישגים הפוליטיים , ראוי לציין כי בפועל היתה תנועת הנשים שלובה מראשיתה בסוגיות רחבות יותר של שוויון חברתי . נשים יהודיות ראו במאבק הזה סיכוי למימוש האפשרויות שנפתחו לפניהן עם האמנסיפציה . הן לקחו חלק פעיל במאבקים שהובילו לשוויון זכויות אזרח לנשים במדינות מערביות שונות ( בעיקר באירופה ובארה"ב , ( בברית המועצות וגם בזירה הפוליטית של היישוב היהודי בא"י . בין העומדות בראש התנועה למען זכות בחירה לנשים בארצות הברית תפסו נשים יהודיות מקום חשוב . רוז ארנסטיין , ילידת פולין , הגיעה לארצות הברית בשנות העשרים לחייה , נחשבה לנואמת בחסד והיתה מן המנהיגות החשובות של התנועה לשוויון זכויות לנשים שנעשתה לתנועה לזכות בחירה לנשים . בקרב הנאבקות לשוויון פוליטי נחלקו הדעות . היו שתבעו את השוויון בזכות איכויותיהן המיוחדות כנשים וכאמהות האומה . אחרות הדגישו את ההיבט האנושי האוניברסלי המאפיין נשים וגברים ועל כך ביססו את תביעתן . במילים אחרות , הוויכוח על מהות הפמיניזם המעסיק את התנועה הפמיניסטית בראשית המאה ה21– כבר העסיק את האמהות המייסדות . למרות ההבדלים בדעות ובמוצא צעדו גם נשים יהודיות במצעדי המחאה , הפגינו , השליכו אבנים , נאסרו , שבתו רעב והוזנו בכוח בבתי הסוהר באנגליה יחד עם אחיותיהן הלא–יהודיות שנאבקו לשוויון זכויות , וזאת לא אחת למגינת לבם של הגברים ומנהיגי הקהילה היהודית . מאחר שההיסטוריה של תנועת הנשים אף היא נכתבה במשך שנים רבות מנקודת מבטן של היסטוריוניות מערביות , מזוהה הגל הראשון במידה רבה עם הפמיניזם הליברלי . ואולם בצדו היו גם צורות אחרות של מאבק שנשים יהודיות לקחו בו חלק פעיל : הסוציאליסטי , הרדיקלי–אנרכיסטי והרפורמי–חברתי . מאבקים אלה נדחקו לשולי השיח המערבי עם עליית הקומוניזם והמלחמה הקרה . הם חזרו לתודעה ונכנסו לסיפר של תנועת הנשים המערביות רק בשנות ה80– וה , 90– עם הגל השלישי של המחקר הפמיניסטי שהדגיש את ההתנסויות השונות של הנשים . פמיניסטיות יהודיות היו מן הפעילות באיגודים מקצועיים , השתתפו בשביתות פועלים והיו בין היוזמות של חקיקה להגנת נשים עובדות . ניסיונן של נשים באיגודים המקצועיים היה נשים יהודיות לקחו חלק במאבקים מקצועיים ובמאבקים לזכויות אזרח ולשוויון זכויות לנשים . בתמונה : מעצר נשים מפגינות בשיקגו , 1910

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help