sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

שנות ה60– של המאה ה , 20– שנוהגים לכנותו המהפכה המינית , והגל השלישי הוא הגל של שנות ה80– וה , 90– המדבר במהפך של הרב–תרבותיות . כאן עיסוקנו בגל הראשון . בחינה מחודשת של הגל הזה מלמדת שתנועת הנשים לא היתה הומוגנית מעולם , לא בהרכבה האנושי ולא בתביעותיה ותחומי פעילותה . הגל הראשון לא התמקד רק במאבק על זכות ההצבעה , ובניגוד לדימוי המקובל , מרבית הסוגיות המעסיקות את הפמיניזם של ראשית המאה ה21– כבר העסיקו , במידות שונות של עוצמה , גם את התנועה בראשיתה . הפרטי והציבורי בחברה היהודית בהיסטוריוגרפיה של החברה היהודית מסומנת התקופה של אמצע המאה ה19– וראשית המאה ה20– כעידן של התרחבות האמנסיפציה החברתית והפוליטית . שערי החברה הסובבת נפתחים לפני יהודים , אם כי לא בלי שגילויים ישנים וחדשים של אנטישמיות נלווים אליהם . הגירה , חילון וטמיעה הם שלוש תופעות הנכרכות זו בזו בסיפר של החברה היהודית , אך מסיפר הנשים היהודיות אנו יכולים לעמוד על האופנים השונים שבהם עיצבו התהליכים האלה את עולמן . בקהילות היהודיות במזרח אירופה לא היתה ההבחנה בין הפרטי לציבורי כה מרכזית כמו שהיתה בעולם הבורגני שצמח בחברה המערבית . אמנם היתה חלוקת כוח בין גברים לנשים שהתבססה על מניעת נגישות נשים לעולם התורה ולתפקידים הדתיים הציבוריים , אך ציפו מנשים מתוקף הנסיבות להשתתף בפרנסת המשפחה , השתתפות שמשמעה בין היתר יציאה לשוק העבודה . דווקא תנועת ההשכלה והחשיפה לתרבות האירופית המערבית יצרה מציאות כלאיים . משום שבתפיסה המסורתית ציפו מגברים ללמוד לימודי קודש , ואילו בנות לא נדרשו לכך , הקדימו נשים לזכות בהשכלה הכללית ובכך נחשפו ראשונות לתהליכי המודרניזציה והחילון . אלא שבאופן פרדוקסלי , המשכילים היהודיים שעודדו חינוך שווה לגברים ולנשים ציפו שהנשים ירכשו חינוך ברוח האיכויות שנדרשו מהמעמד האירופי הבורגני . גברים במזרח אירופה , בייחוד המבוססים שבהם , הבורגנים , שלעתים קרובות עברו תהליכי חילון , ציפו שנשיהן יהיו משכילות אבל לא יעבדו בשכר ויתמסרו לבית ולאמה 5 ת , כמו יתר בנות המעמד הבינוני המערבי . נשים יהודיות במזרח אירופה מצאו את עצמן בעמדות אמביוולנטיות . הן היו עצמאיות בזכות השכלתן והשתתפותן בשוק העבודה , אך דווקא החילון וקבלת הדפוסים התרבותיים של הסביבה הלא–יהודית דחפו אותן לאמץ את המודל הבורגני של האם והרעיה ולוותר על השתתפותן בשוק העבודה . וכך פעלו על נשים יהודיות במפנה המאה ה19– החילון והחשיפה לעולם המודרני בשני אופנים סותרים . האחד עודד נשים לדבוק בחלוקת תפקידים מגדרית ולראות בעצמן בעיקר אמהות ורעיות – אלא שחלוקת תפקידים זו קיבלה הגדרה ומשמעות חדשה , "מודרנית . " האחר הביא לידי כך שנשים הפנימו את השיח הגברי הדומיננטי שבו יש העדפה לתחום הציבורי , וחיפשו דרכים להיכנס לזירה הציבורית . וכך היו נשים שנתפסות כא–פוליטיות לחלוטין ולידן נשים שהצטרפו לתנועות פוליטיות , שביקשו לשנות את החברה המזרח אירופית מבפנים , בעיקר תנועות סוציאליסטיות שהבטיחו שוויון לנשים ( כגון רוזה לוקסמבורג , ( או תנועות שביקשו למצוא את הגאולה ברעיון הלאומי–הציוני ( כגון רחל ינאית–בן–צבי . ( לעומת המצב במזרח אירופה , היתה ההגירה למערב מלווה במגמות חזקות של השתלבות נשים יהודיות במעמד הבורגני המתרחב . ההשתלבות נתפסה במושגים של אימוץ נורמות חיים ודפוסי התנהגות של החברה הכללית , שדגלו במידה רבה בהבחנה בין הפרטי לציבורי . תפיסה זו מיקמה את הנשים בספירות הנשיות ולא אחת לוותה באימוץ מושג ה"גברת , " האישה העדינה , החלשה , הזקוקה להגנה . הרצון להיטמע בחברה הסובבת יצר לחצים לחילון . נשים בחרו בדרכים שונות . מקצתן העתיקו את סוגיית הזהות היהודית לעולם הפרטי במובן של 'היי יהודייה בביתך ובת סביבתך בצאתך . ' בתהליך הפרטה זה , בין שהיתה הזהות בגרסה המערב–אירופית שביקשה לראות ביהדות דת , ובין שהיתה בגרסה האמריקנית שראתה ביהדות אתניות , היתה התוצאה שנשים חילוניות–מהגרות שהיו האחראיות לחינוך הילדים ולנעשה בבית היו לסוכנות שימור של מסורת יהודית , אף יותר מגברים . את הזהויות האלה נשאו עמן רבות מהן גם כאשר בחרו להצטרף לתנועת הנשים . היו שהמירו את ההשתייכות לקהילה הדתית האורתודוקסית בהשתייכות לקהילה רפורמית . אחרות מצאו את עצמן באיגודים מקצועיים אמריקניים או במסגרות תרבותיות לדוברי יידיש . ההגירה מן הכפר אל העיר ומהמזרח מערבה היא חלק מהתהליכים המרכזיים של העידן המודרני . ליהודים היתה זו חוויה מעצבת גם במפגש עם החברה הלא–יהודית וגם בשינויים שהתרחשו בתוך החברה היהודית עצמה . אופני השינוי קשורים גם בחברה המארחת . למשל , בארה"ב היו המהגרות היהודיות חשופות לעולם החילוני בהיותן מועסקות בבתי החרושת , רחוקות מהבית , ומשום כך היתה ההשתלבות התרבותית שלהן מהירה יותר מזו שבאנגליה . באנגליה עבדו נשים יהודיות צעירות בביתן או במסגרות עבודה שבתוך הקהילה ובבעלות יהודית , ולכן היה תהליך חשיפתן לתרבות המערבית המודרנית הדרגתי יותר . קשיי ההסתגלות לתנאי החיים החדשים וקשיי הפרנסה של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help