sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

נשים יהודיות בגל הראשון של הפמיניזם בעולם חנה הרצוג המבט הפמיניסטי מבקש לחלץ את קולן של הנשים בהיסטוריה , שנכתבה במשך דורות מנקודת ראותם של הגברים . וזאת לא רק כהוספה של פרק נשכח , אלא כבחינה מחודשת של ההיסטוריוגרפיה הדומיננטית . הגישות הפמיניסטיות מציעות ביקורות נוקבות על התביעה לספר סיפור אוניברסלי אשר אינו מכיל את ניסיון חייהן של קבוצות שהודרו לשוליים ובהן הנשים . ביקורת זו מבקשת לא להתייחס לכל הנשים כקטגוריה אחידה אלא לבדוק גם קווי דמיון ושוני בין קבוצות שונות של נשים . ומכאן שגם בחינת מקומן ותפקידן של נשים יהודיות בהתעוררותן ובהתפתחותן של תנועות הנשים בעולם , שלחמו למען שוויון הנשים , מצטרפת לשורה של מחקרים פמיניסטיים המאתגרים את הסיפר הדומיננטי ומציעים תמונת עולם מורכבת , ולא אחת מסוכסכת ורווית סתירות . נשים וסיפר המודרניות לסיפר הדומיננטי , לסדר החברתי המודרני , שהתגבש בשלהי המאה ה19– וראשית המאה ה , 20– אופייניים תהליכים גוברים של רציונליזציה ובידול מוסדי . תהליך המודרניזציה נתפס כהתמסדות ההפרדה בין שתי ספירות חיים – הציבורית והפרטית . הציבורית מזוהה עם העולם הכלכלי והפוליטי , ואילו הפרטית – עם העולם הביתי , האינטימי . אף שההבחנה בין שני התחומים התמסדה רק בעידן המודרני , ההבדלים הביולוגיים בין המינים משמשים צידוק להבדלים בתפקוד החברתי–המגדרי ולכינון אי שוויון של כוח ויוקרה בהסדרים החדשים . סיפר ההפרדה בין הספירות נתפס כסיפר אוניברסלי של + דמה , וכחלק בלתי נפרד מתהליך המודרניזציה . הביקורת הפמיניסטית מפנה את הדעת אל ההטיה המגדרית והמעמדית של סיפר זה , המסופר מנקודת ראותם של גברים בורגניים מערביים . בהיסטוריוגרפיה של הנשים עידן חדש זה הוא סיפר של הדרה וחסימה . ברוח התפיסות הבורגניות , נשים מופקדות על ביתן ומנועות מהשתתפות בשוק של העבודה והפעילות הפוליטית . השתתפות בשוק העבודה נתפסה כאילוץ כלכלי שנכפה עליהן , או כדבר זמני , למשל , בעת מלחמת העולם הראשונה כשגויסו נשים לשוק העבודה כ"חיל מילואים . " נשים בורגניות עוקפות איסורים נורמטיביים אלה ונכנסות לתחום הציבורי דרך מסלול ההתנדבות והארגונים הפילנתרופיים ( בפועל זו עבודה ללא שכר . ( פעילותן של נשים בעולם ההתנדבותי חושפת עוד מתח בסיפר המודרניות האוניברסלי . המודרניזציה נתפסה כתהליך של חילון והפרטה של הדת . אבל לא זו בלבד שתהליכים אלה לא נעשו אוניברסליים , אלא שההיסטוריה של הנשים , ובייחוד הנשים הבורגניות , מורה על כיוון הפוך . השתתפותן של הנשים בזירה הציבורית במסלול ההתנדבותי התאפשרה במקרים רבים באמצעות הכנסייה ובית הכנסת . למול סיפר ההפרטה של הדת עומד ניסיון הנשים – לנוכח הדרתן מהשוק ומהפוליטיקה – לאמץ דפוסי פעילות בעולם הדתי המאפשרים להן להשתלב בעשייה פילנתרופית בתחום הציבורי . המודרניות והחילון פעלו באופנים שונים על גברים ועל נשים . תנועת הנשים צמחה לא על רקע של הסדרים מסורתיים , אלא דווקא מתוך התמודדות עם תוצרי המודרנה והמקום שסומן לנשים בסדר החברתי החדש . סיפר תנועת הנשים חושף את הדרכים המגוונות שבאמצעותן הן התמודדו עם סדר חברתי חדש שדיבר בשפה של שוויון ו + דמה ובה בעת דחק את הנשים אל מחוץ לגבולותיו . מקובל לציין שלושה גלים בהתפתחותה של תנועת הנשים . הראשון הוא הגל הסופרג'יסטי ( המאבק על זכות הבחירה ) של שלהי המאה ה19– וראשית המאה ה . 20– השני הוא זה של המשיכו להיות חברים מן השורה במפלגה , אך משקלם הפוליטי והחברתי פחת במידה רבה מאוד , לאחר שעל התנועה הקומוניסטית עברה תמורה שהחזירה אותה לנתיב של פעולה פוליטית בהגמוניה של הפאן–ערבי 5 ת הנאצריסטית . לקריאה נוספת : Old Landed and Commercial Classes and of its Revolutionary Movements of Iraq : A Study of Iraq's Hanna Batatu , The Old Social Classes and the Internationalism . London : Ithaca Press , 1979 . 1948 : Arab and Jew in the Struggle for Musa Budeiri , The Palestine Communist Party , 1919- Press , 1990 . Israel , 1948-1965 . Berkeley : University of California Politics and the Arab-Israeli Conflict in Egypt and Joel Beinin , Was the Red Flag Flying There ? Marxist Princeton University Press , 1978 . Communists , Ba'thists , and Free Officers . Princeton :

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help