sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

הסוציאליזם והם ראו בה תוכנית של התיישבות קולוניאלית שהיא חלק מן האימפריאליזם הבריטי . בעקבות התרחקותה של התנועה מהציונות הסוציאליסטית הכיר הקומינטרן בשנת 1924 במפלגה הקומוניסטית הפלשתינית ( פק"פ – ראשי תיבות ביידיש של מפלגה קומוניסטית פלשתינית . ( " פק"פ היתה המפלגה הקומוניסטית המאורגנת והמגובשת ביותר מבחינה רעיונית במזרח התיכון בשנות ה , 20– אך המחויבויות הרעיוניות האנטי–ציוניות של חבריה , שרובם היו יהודים , לא היה בהן די כדי לאפשר את השתלבותם של מהגרים יהודיים חדשים בהוויה הערבית בעיקרה של הארץ באותה העת . פואד א–שמאלי , עובד מארוני בתעשיית הטבק , עמד בראש מפלגת הפועלים הלבנוניים באלכסנדריה , שהיתה מסונפת לקבוצתו של יוסף רוזנטל בשנים . 1922-1920 בשנת 1922 חזר א–שמאלי ללבנון והתחבר למארוני צעיר אחר , יוסוף יאזבק . בשנת 1924 נפגש החוג שהקימו עם שליח של הפק"פ , יוסף ברגר . בשנה שלאחר מכן חיבר אלי טפר , שליח אחר של הפק"פ , את החוג שמאלי–יאזבק עם חוג של ארמנים . שתי הקבוצות הללו יצרו ועד מרכזי זמני של המפלגה הקומוניסטית של סוריה ולבנון . וכך מילאו יהודים , הגם שמספרם לא היה רב , תפקיד מסוים בהקמתן של המפלגות הקומוניסטיות של סוריה ולבנון . באמצע שנות ה30– חוללו השלטון הקולוניאלי המתמשך במזרח התיכון , המרד הערבי בפלשתינה והאתגר הכלל–עולמי שהציבו הקומוניזם והפאשיזם בפני עולם קפיטליסטי המתבוסס בשפל כלכלי מתמשך , משבר בחשיבה הפוליטית הערבית הליברלית . רעיונות פאן–ערביים , איסלאמיים רדיקליים , מעין פאשיסטיים ומארקסיסטיים , נעשו בולטים יותר . יהודים במזרח התיכון לא היו מסוגלים לאמץ להם מגמות פוליטיות איסלאמיות או פאשיסטיות , ומכאן שבהתחבטות בין הלאומיות המקומית ") ואטנייה (" לבין זו הפאן–ערבית ") קאוומייה (" בחרו היהודים בדרך כלל בראשונה . התפקיד הראשי שמילאה ברית המועצות במאבק נגד הנאציזם אחרי יוני 1941 הגביר את כוח משיכתו של הקומוניזם בקרב יהודים רבים , שבמרוצת שנות ה30– וה , 40– בעיקר במצרים ובעיראק , החלו לראות במארקסיזם דרך להשתתפותם בקהילה הפוליטית הלאומית ( המקומית . ( לאחר שהמפלגה הקומוניסטית של מצרים בשנת 1924 פתחה בסדרה של שביתות ושביתות שבת הרפתקניות באלכסנדריה , היא דוכאה בידי הממשלה הלאומית שזה מקרוב עלתה לשלטון . באמצע שנות ה20– ניסו כמה שליחים יהודיים של הקומינטרן בלי הצלחה להחיות מחדש את המפלגה . יהודים אחרים , תושבי קבע במצרים , הביאו לתחיית המארקסיזם בשנות ה30– ותרמו לגיבוש אופיו הכיתתי בעליל . אחמד צאדיק סעד ( איזדור סלוואטורה שאלתיאל , ( ריימונד דואק ויוסוף דארוויש , שיצאו מתוך חוג של תושבים זרים בקהיר בראשותו של שווייצרי , פול ז'אקו דה–קומב , ייסדו את מה שנודע לימים כקבוצת "השחר החדש" ( על שם כתב העת שהוציאו לאור בשנים , ( 1946-1945 ובסופו של דבר – את " המפלגה הקומוניסטית של העובדים והאיכרים . " בתום מלחמת העולם השנייה כבר שימש דארוויש יועץ משפטי של יותר מעשרים איגודים מקצועיים . קשריו אפשרו לחבריו להשיג הצלחות ניכרות בארגון של עובדי הטקסטיל בפרבריה הצפוניים של קהיר . עוד קבוצה של יהודים קומוניסטיים מצריים התגבשה מתוך " הפדרציה הדמוקרטית , " שנוסדה בשלהי 1938 או בתחילת . 1939 בין השנים 1940 ו1943– הקימו אנרי קוריאל ( ר' ערך במדור זה , ( הלל שוורץ ומרסל ישראל שלושה ארגונים קומוניסטיים יריבים : "שחרור העם" ( מרסל ישראל ;( "איסקרא" ( שוורץ ) ו"התנועה המצרית לחירות לאומית" ( קוריאל . ( קבוצה הקרויה "הליגה האנטי–ציונית היהודית , " שכללה חברי " איסקרא" ותומכים בראשותו של עזרא הררי , תפקדה זמן קצר בשנת , 1947 עד שהממשלה אסרה את פעילותה . שלוש הסיעות האלה התאחדו לזמן קצר , בשנים , 1948-1947 במנהיגותו של קוריאל , במסגרת "התנועה הדמוקרטית לחירות לאומית" . ( HADETU ) אחת הסיבות להתפרקותה של HADETU היתה החלטתה לקבל את תוכנית האו"ם לחלוקת הארץ למדינה ערבית ולמדינה יהודית . קוריאל צידד , בעקבות ברית המועצות , בקבלת תוכנית החלוקה , והתנגד להתקפה האידיאולוגית על הציונות , שבה תמכו "הליגה האנטי–ציונית היהודית" והחברים היהודים בקבוצת "השחר החדש . " מנהיגי הראשונה מן הקבוצות הרבות שעזבו את – HADETU שוהדי עטייה אלשאפיע ואנואר עבד אל–מאלכ – קיבלו במורת רוח את התקפותיהם של מי שראו בקומוניזם סוג של ציונות , התקפות שגברו אחרי הודעתה של HADETU על תמיכתה בתוכנית החלוקה . המרד שלהם במנהיגותו של קוריאל ביטא את רצונם של אינטלקטואלים מוסלמיים וקופטיים ( שרבים מהם גויסו בידי שוורץ ) לשוות לתנועה הקומוניסטית במצרים אופי מצרי . המרד הזה שיקף גם את המתחים סביב נושא הציונות שהשפיעו על כל מפלגה קומוניסטית ערבית . יהודים לא נמנו עם הנהגת החוגים הפוליטיים שהקימו בשנת 1935 את "האגודה נגד אימפריאליזם , " קודמתה של המפלגה הקומוניסטית של עיראק ( מק"ע . ( אפשר לייחס את הדבר בחלקו להנחיה של הקומינטרן בדבר ערביזציה של המפלגות הקומוניסטיות במזרח התיכון . יהודים עיראקיים רבים , בתגובה למשבר הכלכלי ולהתחזקותה הגוברת של האווירה הפאן–ערבית והאהדה למדינות הציר שאיימו על

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help