sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

אל המחנה הסוציאליסטי ; אלכסנדר ג'ונס , עורכו של היומון הניו יורקי פולקצייטונג , קיבל בברכה את המהגרים החדשים של שנות ה , 80– ויחד עם עמיתיו המהגרים הגרמניים ייסד קופות חולים ומוסדות סעד שונים ( אשר התחרו פוליטית ב"לאנדסמאנשאפטים , " שהיו לרוב בשליטת האליטות ) ואגודות לפעילויות תרבות ששימשו מצע לצמיחת תנועות פוליטיות סוציאליסטיות יהודיות ולעיתונות סוציאליסטית . לתנועה הרדיקלית היהודית שעוצבה במהלך השפל הכלכלי של שנות ה90– של המאה ה19– כבר היתה היסטוריה , ניכרת מבחינות מסוימות . השסע הרב–כיווני הדרמתי המפריד בין אנרכיסטים יהודיים לבין סוציאליסטים , ובין סוציאליסטים לבין עצמם , כבר היה קיים ב"אינטרנציונל הראשון" של מארקס ( כגון בגירוש שגורשו פמיניסטיות ובעלי בריתן האנרכיסטים מהסקציה האמריקנית של האינטרנציונל באשמת סטייה אידיאולוגית , ( וניכר בסכסוכים שבתוך האיגודים המקצועיים האמריקניים . ההנהגה של איגוד בעלי המלאכה בראשותו של סמואל גומפרס , יהודי הולנדי–בריטי , ניהלה תעמולה להגבלת שוק העבודה , דרשה גירוש , גזעני בעליל , של עובדים סיניים , ועסקה בשתדלנות לטובת העובדים בקרב המפלגות הפוליטיות השולטות . גומפרס הצליח לבסס מעמד של "אצולת עבודה" בתוך "פדרציית העבודה האמריקנית" ( AFL ) המתהווה והולכת , וזאת באמצעות סוגים שונים של דמי חבר ושל מבחנים שהיו מעבר להישג ידם של רוב העובדים ( אך בעיקר של נשים , של שחורים ושל מהגרים חדשים . ( ליהודים רדיקליים , שהסתכלו על ציבור המהגרים , הלאמקצועיים רובם , שמסביבם , לא היו ברירות קלות . התפוררותו של ארגון " אבירי העבודה , " שהיה זמן מה רב עוצמה , לא הותירה חלופה מאורגנת ל , AFL– וגומפרס נתן בפיקחותו מידה של אוטונומיה רעיונית לסוציאליסטים מושבעים – כל עוד הגנו אלה על שלטונו הביורוקרטי . בשל כישלונם בביסוס תנועה כוללת של איגודים מקצועיים , הפנו לא אחת הפעילים את תשומת לבם אל האוכלוסיות היהודיות שהניחו מאחור . ההפגנות המוקדמות ביותר בשל מצוקתם של יהודי רוסיה התקיימו אף לפני , 1890 ובישרו בכך על גיבושה של קהילה שלעתים קרובות התעניינה בענייני " העולם הישן " ( ובגורל בני המשפחה שהותירה בו ) יותר משהתעניינה בפתרון מצבה המיידי . הצלחות בעלות אופי תרבותי מן הסיבות האלה התברר כי הצלחותיו של השמאל היהודי בתקופתו הראשונה והגורלית היו בעלות אופי תרבותי יותר מפוליטי או מקצועי . השבועון האנרכיסטי , פרייע ארבעטער שטימע , ( 1976-1890 ) לא היה מסוגל להתמודד עם היידיש הספרותית שהיתה מקובלת בשורה של עיתונים סוציאליסטיים ששיאם היה הפארווערטס 1897 ) עד היום . ( ואף על פי כן העלה העיתון אז , וגם לאחר מכן , חזון מושך של חופש ופרסם כמה מהשירים המרגשים ביותר בשפת היידיש . תיאטרון היידיש , שנשלט בשנותיו הראשונות בידי הרדיקלים , מצא עד מהרה קהל לרפרטואר דידקטי מהול במלודרמה עם ניחוחות של אוונגרד אירופי ( כגון בהעלאת מחזהו של הנריק איבסן , בית הבובות , ( שלא הועלה עד אז על בימת תיאטרון בשפה האנגלית . הפארווערטס יצר את הסיפור הקצר החד–טורי , לרוב מלודרמה המתרחשת במשכנות עוני , וכתביו החלו , והמשיכו כשנות דור , בהתבוננות נועזת בחיים היהודיים שמסביבם . הצוקונפט 1892 ) עד היום , ( שהחל את דרכו ככתב עת סוציאליסטי כללי , לבש עם הזמן אופי תרבותי יותר . תנועת ה"ארבעטער רינג" ( חוג הפועלים , 1892 עד היום ) התגבשה בינתיים , כמעט קרסה וחזרה והתארגנה מחדש סביב תוכניות תרבות , לא פחות מאשר סביב תוכניות של רווחה והשגת יתרונות חומריים . בניגוד לכך , התארגנותה המחודשת של מפלגת הפועלים עמוד השער של ה"פארווערטס" מחודש מאי : 1897 נושאת הדגל האדום מסתערת באחד במאי על מצודת הקפיטליזם , מקעקעת אותה והחירות פורצת פנימה . הצלחותיו של השמאל היהודי בארצות הברית היו בשנים הראשונות בעלות אופי תרבותי יותר מאשר פוליטי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help