sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

רבע בשנת 1959 ולכדי שליש ב . 1971– אף כי אחרי סילוקו של חרושצ'וב מן השלטון בשנת 1964 היתה עלייה מסוימת במספרם של היהודים ובחלקם היחסי בסובייטים המקומיים , הרי אחרי מלחמת ששת הימים ירד מספרם של היהודים , בשנים , 1975-1967 ב 3 , 362– וחלקם היחסי ירד לכדי חצי . נראה שהיה קל ליהודים להתקבל לחברי מפלגה מן השורה יותר מאשר להיבחר למוסדותיה המקומיים או רמי הדרג . קרוב לוודאי , כפי שציין מרדכי אלטשולר , ההצטרפות למפלגה לא היתה עניין ציבורי , בעוד ההיבחרות למוסדותיה מנקרת עין . בולטות זו של יהודים "רבים מדי" היתה עשויה לעורר התנגדות בציבור . עם התמוטטותה של ברית המועצות בשנת , 1991 בשנים שבהן היה בוריס ילצין נשיא הפדרציה הרוסית , הצליח מספר גדול להדהים של יהודים למצוא את דרכו למשרות הרמות ביותר של השלטון . בוריס נמצוב היה סגן ראש הממשלה , אלכסנדר ליפשיץ היה שר הכלכלה , יאקוב אורינסון היה סגן שר האוצר , בוריס ברזובסקי היה מזכיר חבר המדינות העצמאיות , והיה גם ראש ממשלה , סרגיי קיריינקו , שהיה מוכן לדבר בגלוי רק על כך שאביו יהודי . לא לגמרי ברור איך הגיע מספר גדול כל כך של יהודים לעמדות בכירות כאלה . אפשר לנחש כי היו אלה אנשים מוכשרים שלאומיותם עמדה להם קודם לכן למכשול ומשטר הרפורמה נמשך אליהם כיוון שהם הביאו עמם נקודות השקפה חדשות ורעיונות רעננים . אבל , כך או כך , עם בחירתו של פוטין לנשיאות בשנת 2000 ירד במידה ניכרת מספרם של יהודים בעמדות האלה , קרוב לוודאי משום שפוטין הביא לעמדות השלטון אנשים שעבדו עמו במוסדות הקודמים שבהם עבד , הקג"ב והשלטון המקומי של לנינגרד ( סנט פטרבורג , ( שבהם היה מספרם של היהודים מועט . בכל אופן , לפחות ראש ממשלה אחד בזמנו של פוטין , מיכאיל פראדקוב , הוא יהודי בחלקו . וכך עלתה וירדה מעורבותם של היהודים בשלטון הרוסי והסובייטי , מהדרה כמעט מלאה בתקופה שלפני המהפכה למילוי תפקיד החורג בהרבה מחלקם באוכלוסייה בשני העשורים הראשונים שלאחריה , ולאחר מכן לירידה מתמשכת מודרכת פוליטית עד למצב שבו רק יהודים מעטים ממלאים תפקידים שיש בהם עוצמה ארצית או מקומית , ושאין בו , כמובן , ליהודים שום עמדה של השפעה או ייצוג קולקטיביים . בתקופה הבתר–סובייטית יש אמנם יותר יחידים יהודיים הממלאים תפקידים בולטים בפוליטיקה הרוסית והאוקראינית . המוסדות היהודיים שהוקמו אחרי התמוטטות המשטר הסובייטי היו כמעט אך ורק מוסדות תרבות , דת וסעד , והם אינם מעורבים בפוליטיקה . מספרם של היהודים באיזו רפובליקה בתרסובייטית שהיא קטן מכדי שיוכלו להיות "שדולה" בעלת השפעה , אבל העניין שמגלים יהודי העולם ביהודי בריתהמועצות לשעבר ורצונן של כמה מהרפובליקות להיכלל במסגרת נאט"ו והאיחוד האירופי יש בהם מידה של הגנה פוליטית ליהודים . יהודים בשמאל הצפון אמריקני פול בוהל עלייתו המסחררת ושקיעתו האטית של השמאל היהודי בצפון אמריקה הן תופעה ייחודית הממזגת פוליטיקה עם תרבות אתנית ועממית , ויש בה כל סוג של נטייה פוליטית שמאלית ושל טעם אסתטי , למן מהגרים וילדיהם שהיותם יהודים כמעט אינה ניכרת בהם ועד ליהודים חדורי תודעה לאומית עמוקה . משנות ה 80 % – של המאה ה19– ועד תום מלחמת העולם השנייה אפשר היה לראות ברבים מן היהודים שלא היו חברים בארגון רדיקלי כלשהו "שמאליים , " מבחינת רגשותיהם ורגישויותיהם , לא מעט בשל העובדה שעתידו של הקפיטליזם נראה מפוקפק כל כך . עולם זה הצטמצם באורח דרסטי עם ההתאוששות הכלכלית , עלייתה של צריכת הראווה , פריצת הבידוד השכונתי ואובדן מעמדה של היידיש , השפה האמיתית של הסוציאליזם . עד לשנות ה80– של המאה ה19– כבר מצא לעצמו קילוח דק של יהודים , שעדיין לא הגיע לכדי זרם סוחף , מקום בתעשיות הביגוד בניו יורק , בשיקגו ובמקומות אחרים . אירוע בעל חשיבות מכרעת לגיבושה של תנועה רדיקלית יהודית היה תקרית ה"היימרקט" בשיקגו , שבה התנהגותה הברוטלית של המשטרה כלפי הפועלים המפגינים גררה אחריה אלימותנגד קטלנית , שעוררה היסטריה ציבורית מתוזמרת , מאסר של חשודים באנרכיזם , הוצאתם להורג והכרזתם כמרטירים של תנועת הפועלים האמריקנית . הפרשה כולה נגעה בנימים של רגש יהודי . מהגרים יהודיים ייסדו בינתיים עיתונות יידיש יומית בניו יורק ועמה איגוד מקצועי . ואולם לא אלה היו היהודים הרדיקליים החשובים הראשונים על חופי אמריקה . לאמיתו של דבר , הקומץ החשוב של אינטלקטואלים סוציאליסטיים יוצאי גרמניה בארצות הברית של שנות ה60– וה70– של המאה ה , 19– שהבולטים בהם היו עורכי העיתונים , היו יהודים מתבוללים . מטה שטרן ליליינתל , עורכת נויה צייט החופשי בדעותיו , הוליכה קבוצת נשים בעלת תודעה מגדרית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help