sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

המצב הזה השתנה בשנות ה80– של המאה ה19– בעקבות ההגירה ההמונית וניסיונות ההתארגנות של רדיקלים יהודיים צעירים מיליטנטיים . מקצתם נמנו עם אותם סטודנטים אידיאליסטים באוניברסיטת אודסה שייסדו את אגודת "עם עולם" ב . 1881– כמה מהאינטלקטואלים הצעירים האלה באו לארצות הברית וייסדו בה כמה יישובים שיתופיים חקלאיים ותעשייתיים , ואלה לא האריכו ימים . אחרי כישלון היישובים האלה עברו הרדיקלים הצעירים אל הערים הגדולות , ששם קיוו להגשים את רעיונותיהם . כאן התמקדו בתנאים ששררו ב"סדנאות היזע , " כמו שכונו בתי המלאכה שהעסיקו בתנאים ירודים אותם ואת המהגרים האחרים . כמה מן הרדיקלים הצעירים הללו היו למנהיגים בתנועה הסוציאליסטית היהודית באמריקה בניסיון לאגד את הפועלים היהודיים באיגודים מקצועיים . ב1885– עשו הרדיקלים את ניסיונם השיטתי הראשון לארגן את הפועלים באמצעות איגודם של פועלים יוצאי רוסיה , גליציה והונגריה לאיגוד המקצועי של הפועלים היהודיים . האיגוד הזה כלל בשורותיו מאות פועלים , ובכללם פועלי מחט , כובענים , ס ? רים ופקידים . האיגוד הוציא לאור עיתון משל עצמו , היידישע פאלקסצייטונג , ומאז נקשרו עיתוני יידיש רבים לתנועת הפועלים היהודית . בעקבותיו של האיגוד הזה קם ב1888– הגוף שאפשר לראות בו ארגון אב של תנועת העבודה היהודית באמריקה – "האגודות המקצועיות היהודיות המאוחדות" . ( UHT ) זה היה ארגון גג לאיגודים המקצועיים המקומיים של יהודים . עם מייסדיו נמנים מוריס הילקוויט , שהיה למנהיג סוציאליסטי בולט ולעורך דינם של האיגודים היהודיים בניו יורק ; אברהם E הן , שהתפרסם כעורך היומון פארווערטס ; יעקב מגידוב , שנעשה לסופר ועורך רב השפעה בלשון יידיש ; ולואיס א' מילר , שהיה למנהיג פועלים , סופר ועורך . האנשים האלה ועסקנים אחרים בארגון היו חברים במפלגת העבודה הסוציאליסטית של ארצות הברית או מקורבים אליה . הזדמנות לניסויים אידיאולוגיים אינטלקטואלים יהודיים סוציאליסטים , ואחרים כמותם , ראו בקיומו של כוח עבודה יהודי גדול בניו יורק הזדמנות לנסות הלכה למעשה את האידיאולוגיה שלהם . בעשורים האחרונים של המאה ה19– כללה אידיאולוגיה זו מרכיבים אנרכיסטיים לצד גרסאות שונות של התיאוריה הסוציאליסטית . מה שאיחד בין ההשקפות האלה הרחוקות זו מזו הוא יחס הקרבה ל"המוני העם , " ובייחוד לפועלים . הסוציאליסטים האמינו כי הפועלים הם מקור כל הערכים וכי בסופו של דבר הם ישלטו בחברה . לשיטתם , המשימה היתה לעורר בפועל היהודי הכרה מעמדית , כדי שארגון הפועלים היהודי ישמש אמצעי להחשת הסדר הסוציאליסטי החדש . יוקרתם של הרדיקלים וכישרון כתיבתם אפשרו להם להפיץ את רעיונותיהם בקהילה . וכיוון שמרבית היהודים מצאו תעסוקה בתעשיית ההלבשה שבבעלות יהודית , הביאו תנאי העבודה האיומים שרווחו בתעשייה הזאת את הפועלים להטות אוזן קשבת לשידולי מנהיגים בעלי נטייה לסוציאליזם . העובדה שרבים מעסקני האיגודים המקצועיים עבדו פעם במפעלים וחוו על בשרם את תנאי העבודה האיומים הגבירה את יעילות קריאותיהם . פעילותם של הרדיקלים האלה מדגישה את אחד ההבדלים הבולטים בין תנועת הפועלים הכללית לתנועת הפועלים היהודית . תנועת העבודה האמריקנית התפתחה מלמטה כלפי מעלה , מהתארגנות עצמית של קבוצות פועלים בתוך תחומי עבודתם . ההתאגדות המקצועית היהודית בארצות הברית נבנתה מלמעלה כלפי מטה , בחלקה הגדול בהדרכתם של רדיקלים אידיאולוגיים , שקיבלו עליהם לארגן את הפועלים היהודיים כחלק מתוכניתם המהפכנית . על הדגל שמניף הפועל היהודי באיור זה מימי שביתת פועלי ההלבשה היהודים בניו-יורק , בשנת , 1910 כתוב ביידיש "יחי האיגוד . " בתעשיית ההלבשה במזרח ארצות הברית עבדו בין השנים 1900 ל1925- לא פחות מ 400 , 000- יהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help