sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

משופרים . איגודים מקצועיים וארגונים רדיקליים יהודיים סיפקו ל"גרינערים" את השירותים החברתיים והכלכליים שהם היו זקוקים להם נואשות , ואלה כללו הכשרה מקצועית , הלוואות ללא ריבית , תשלום דמי אבטלה וטיפול רפואי . תנועות הפועלים היהודיות , כדוגמת הקבוצות שהיו מרוכזות סביב הבירו אינטרסינדיקאל ( ששמו שונה אחר כך לקומיטה אינטרסינדיקאל , ( סיפקו למהגר שזה מקרוב בא סביבה מוכרת , שבה יכול היה לדבר בשפת האם שלו , ולהיזכר בחיים ב"ביתו הישן . " התנועות הפוליטיות והאיגודים המקצועיים של הזמן הראשון חיזקו את הרגשות האלה בכך שפיתחו שורה של תוכניות תרבותיות וחינוכיות יהודיות , כולל הפקות תיאטרון , ספריות להשאלת ספרים והרצאות לקהל הרחב . עיתונות יידיש בחיתוליה הפיצה מידע על מצבם של המהגרים , ובה בעת סיפקה לקוראיה חדשות מעודכנות על העולם היהודי ועל העולם בכלל . מן ההתחלה התחבטו מנהיגי האיגודים המקצועיים והתנועות הרדיקליות של היהודים במערב אירופה בדילמה מביכה . מצד אחד , הם היו מחויבים ליצירת מה שהגדירו הגדרה רופפת : תרבות יהודית "מתקדמת . " זו התבססה על חיי היומיום של יהודי רוסיה ופולין דוברי היידיש ועתידה היה אמור לצמוח מתוך מאבקם היומיומי של פועלים יהודיים על זכויותיהם . אך יחד עם זאת , בניגוד למתנגדיהם הציוניים , ראו לנגד עיניהם רוב המנהיגים היהודיים הרדיקלים במערב אירופה חברה עתידית שבה לא תתקיים עוד חלוקה אתנית , דתית ומעמדית . ולפיכך היה על היהודים , לטענתם , ללכד כוחות עם עובדים אחרים בארצות החדשות שאימצו לעצמם , במקום לחלום על מולדת יהודית נפרדת ל"לאום יהודי" שאינו קיים . מבחינות רבות הקבילה הדילמה שלהם לזו של ה"בונד , " התנועה הסוציאליסטית היהודית ברוסיה . ההבדל ביניהן היה נעוץ , כמובן , בעובדה שאפשרויות השתתפות היהודים בחברה הרחבה יותר היו גדולות לאין ערוך במערב אירופה מאשר תחת המשטר הצארי . לכן , וחרף כל הדיבורים על אודות שמירה על אוטונומיה תרבותית יהודית , שימשו תנועות העבודה והתנועות הפוליטיות היהודיות במערב אירופה יותר ויותר סוכני התערות תרבותית בסביבה הכללית . לצד תוכניות שהעלו על נס את החיים במזרח אירופה ועסקו בהכנה למהפכה הבלתי נמנעת , ניהלו איגודים מקצועיים וארגוני שמאל יהודיים קורסים להנחלת שפתה ותרבותה של ארצם המאומצת . ובהגדירם את אופני ההתנהגות הפוליטית , החברתית והכלכלית למען המהגר החדש , הכשירו אותו התנועות הללו גם , מבלי משים , להיעשות אזרח טוב יותר . תהליך ההתערות התרבותית הואץ בשנות ה20– של המאה ה , 20– כאשר מפלגות ואיגודים מקצועיים קומוניסטיים בכמה מארצות מערב אירופה שילבו רבים מארגוני המהגרים במסגרותיהם שלהם . עקב כך פינו את מקומם בהדרגה אווירת הקונספירציה והמעשה המהפכני של מנהיגי המהגרים היהודיים של הזמן הראשון לפעילות הממושמעת של נאמני המפלגה . כשהגיעו שנות ה , 30– ראו תנועות כגון המפלגה הקומוניסטית הצרפתית ותומכיהן בתנועת הפועלים בארגונים היהודיים ברכה וקללה בעת ובעונה אחת . מצד אחד , שימשו ההשכלה והמסורת המיליטנטית המושרשת של חבריהם מכשירים אידיאליים להפצת תעמולה רדיקלית בקרב דוברי היידיש . אבל מהצד האחר , קיומן של חטיבות "שפה" נפרדות באיגודים מקצועיים ושל "תת–חטיבות" בתוך מפלגות כלליות הקשו את שילובם של פועלים יהודיים בהתארגנות הארצית . המשך קיומן גם עמד בסתירה למאמצי הקומוניסטים לרכוב על גלי הלהט הלאומי נוכח המלחמה הממשמשת ובאה . עד סוף שנות ה30– כבר נעלמו כליל החטיבות היהודיות הנפרדות במפלגות הרדיקליות ובאיגודים המקצועיים הארציים ברוב ארצות אירופה המערבית , למעט בכמה תחומים כלכליים שבהם היו היהודים מרוכזים . אירוני הדבר , שבאותה העת ממש שבה החלה תנועת האיגודים המקצועיים היהודית לשקוע , העמיקה חדירתן של תנועות פוליטיות רדיקליות אל תוך חיי הקהילה היהודית המערב אירופית . בעיני מהגרים רבים – וגם בעיני רבים מהצעירים היהודיים ילידי המקום – נראה הקומוניזם בשנות ה30– ככוח היחיד הנאבק באורח פעיל נגד הפאשיזם והאנטישמיות מבית ומחוץ . תנועות קומוניסטיות הפגינו נוכחות בולטת ביותר בהפגנות ובעצרות שנערכו בשכונות היהודיות במרוצת העשור . עם זאת לא ראו פעילי המפלגה בעין יפה את הפעילות היהודית העצמאית , והקפידו לפקח על פעילויות של "ארגוני חזית" יהודיים , שנוצרו כדי למשוך יהודים ילידי המקום ומהגרים מבוססים יותר , שלא היתה בהם נכונות להצטרף לתנועות שמאל מושבעות . כל אימת שהדבר היה אפשרי , הם עמדו על הצטרפות התומכים היהודיים לתנועות "החזית העממית , " המשלבות את כל מרכיבי האוכלוסייה למאבק משותף נגד הפאשיזם . וכמו באמריקה , עתידה היתה הברית הבעייתית בין פעילים יהודיים לתנועה הקומוניסטית במערב אירופה לבוא אל קצה בספטמבר , 1939 עם חתימת החוזה לאי–התקפה בין ברית המועצות לשעבר לגרמניה הנאצית . תחילתה של המלחמה הקרה בשנות ה50– עתידה היתה לחרוץ סופית את גורל האיגודים המקצועיים והתנועות הרדיקליות של המהגרים היהודיים במערב אירופה . ואולם , אף בטרם עליית המגמה האנטי–קומוניסטית והגילויים על האנטישמיות של סטאלין , אירעו התפתחויות אחרות , בתקופה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help