sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

מכל מקום , בשעה שברית המועצות השקיעה מאמץ גדול בניסיון לספק תעסוקה לאוכלוסייה היהודית הענייה רובה ולזכות בתמיכה פוליטית בקרבה , סביר לראות ביבסקציה גוף שנטל את הציפיות המופשטות שטיפח הסוציאליזם היהודי לפני 1917 והפך אותן למציאות במדינה הקומוניסטית של שנות ה . 20– את שיעור העשייה ממחישים הנתונים הרשמיים שלהלן , שהם אמינים לפחות בחלקם . בשיא הפעילות , בנקודות זמן שונות בין 1928 ל , 1932– נוסדו ברפובליקות הסובייטיות של אוקראינה וביילורוסיה כ 1 , 100– בתי ספר "פרולטריים , " דוברי יידיש , ולמדו בהם 160 , 000 תלמידים ; כמו כן נוסדו כתריסר עיתונים ; 67 בתי משפט שפעלו בשפת יידיש ; וארבעה מכוני מחקר ללימודים יהודיים . ברחבי ברית המועצות פעלו כ20– תיאטראות יהודיים מקצועיים ביידיש ( ובכלל זאת התיאטרון הממלכתי היהודי המפורסם של מוסקבה , בהנהגתו של שלמה מיכאלס ;( מספר הספרים ( הכותרים ) ביידיש שראו אור בכל שנה עמד בשיאו על 600 ( ר' גם הערך מודרניזציה וחילון של יהודי רוסיה ואוקראינה במדור חיים יהודיים מודרניים בתפוצות . ( על היקפו של המסע ליישוב יהודים על אדמות חקלאיות מעידה העלייה באוכלוסיית החקלאים היהודיים מכ 50 , 000– בשנת 1913 לכ 220 , 000– בשנת . 1928 בנסיבות האלה קל להבין כי החלטת המשטר הסובייטי ב1928– להקים אזור יהודי בבירוביג'אן שבמזרח הרחוק – אזור שהוכרז מחוז יהודי אוטונומי ב – 1934– התקבלה בציבור רחב למדי , אם כי בקרב השמאל שמחוץ לברית המועצות יותר מאשר בתוכה , כצעד נוסף בתהליך "בניית האומה" היהודית . ואולם , בפועל , קצה הפתאומי של המדיניות הכלכלית החדשה בשנים 1930-1928 בעטייה של פנייה מאסיבית לתיעוש מזורז ולקולקטיביזציה של החקלאות – שינוי הכיוון שהיסטוריונים מכנים "השבר הגדול , " "מהפכת סטאלין" או "המהפכה השלישית" – גרר תפנית גם במדיניות המשטר כלפי היהודים . עם הסטת הדגש מחקלאות לתעשייה , ומאזורי הספר ההיסטוריים לפנים הארץ , לא נותרה עוד עילה לפייס את שאיפותיהם הלאומיות של האוקראינים והביילורוסים , ולצורך העניין – של היהודים . ב1930– פורקה היבסקציה ומאמצע שנות ה , 30– אין עוד עוררין על כך , היתה שקיעה בכל ההיבטים של בניית האומה היהודית ( ובכלל זאת בבירוביג'אן . ( ברוח התקופה צצה ועלתה מחדש האידיאולוגיה הבולשביקית , שראתה בהיטמעות פתרון לשאלה היהודית , כעיקרון המנחה את המדיניות המעשית . כשנתקבלה החוקה הסובייטית החדשה של , 1936 שהוכרז בה כי הושלם חיסולם של המעמדות העוינים את המהפכה – הפיאודלי והבורגני – נפתחו השערים לתחרות חופשית בתחומי החינוך והתעסוקה . ככלל ניתן לומר שהדור הצעיר של היהודים נאחז בשקיקה בהזדמנויות החדשות , עבר עליו תהליך גובר והולך של רוסיפיקציה , היתה לו מוביליות חברתית מהירה כלפי מעלה ושורשיו היהודיים נעשו קלושים יותר ויותר . ירידתן של היידיש כשפה הלאומית ושל היהדות כדת המורשת הונעה אפוא גם מלמטה ולא רק מלמעלה . יחד עם זאת יש לציין כי סיפוח מזרח פולין , המדינות הבלטיות , בסרביה וצפון בוקובינה , ב , 1940-1939– והפלישה הגרמנית לברית המועצות ב1941– הולידו רגיעה זמנית במגמות הרוסיפיקציה שאפיינו את התקופה שלפני המלחמה – ובהקשר הזה בולט ביותר ייסודו של הוועד היהודי האנטיפאשיסטי ב , 1942– ועיתונו , ביידיש , אייניקייט . לרגע קצר צפו ועלו תקוות מחודשות , שרעיון הסינתזה בין הסוציאליזם בגרסתו הקומוניסטית לבין בניית האומה היהודית עשוי להתחדש ברגע שיושג הניצחון על גרמניה הנאצית . אבל סטאלין רצה אחרת . בשנים 1949-1948 פורקו כל המוסדות הדוברים יידיש ; ורבים מן הסופרים ומן הפעילים הבולטים ביותר במסגרתם הוצאו להורג . בין אם תיאורטית היתה הגרסה הקומוניסטית של הסוציאליזם היהודי ניתנת ליישום בטווח הארוך ובין אם לאו , היא הגיעה בזאת לקצה הטראגי . אחרי מהפכת 1917 בפולין ב , 1920– שנתיים לאחר ייסודה של פולין העצמאית החדשה , יוצבו גבולותיה ובאוכלוסייתה היהודית היו אז קרוב לשלושה מיליונים נפש . המפלגות הסוציאליסטיות היהודיות ניצבו בפני מציאות שונה מזו שרווחה בברית המועצות . בין שתי מלחמות העולם התירה בכל זאת המערכת הפוליטית בפולין , אף שנעשתה פחות ופחות דמוקרטית ויותר ויותר רודנית , לפסיפס יוצא מגדר הרגיל של מפלגות ( בין אתניות או פולניות , גרמניות , אוקראיניות או יהודיות ) לפעול באופן חוקי . אפילו נוכחותה של המפלגה הקומוניסטית , שהוצאה רשמית אל מחוץ לחוק , היתה מורגשת הודות לפעילותה באמצעות ארגוני כיסוי . ( ראוי לציין כי התנועה הסוציאליסטית היהודית הקטנה בגליציה , אזור שהיה כלול באימפריה ההאבסבורגית עד שנת – 1918 שאז עבר לתחומה של פולין העצמאית – היתה צריכה לעמוד בפני המציאות הזאת מאז היווסדה , בראשית המאה . ( לפיכך , לב 5 נד , לפועלי ציון ולשאר ארגונים סוציאליסטיים יהודיים , שבמידה רבה נאלצו לפעול בחשאי ברוסיה הצארית , לא נותרה ברירה אלא להעמיד את האידיאולוגיות הוותיקות שלהם למבחן במסגרת תחרות פתוחה שנועדה למשוך את תמיכת הציבור ולהגדיל את מספר חבריהן . מבחינה מעשית המשמעות היתה שהשמאל מצא את עצמו חשוף עתה לאמת שהיה יכול להתעלם ממנה בתקופה שטרם המלחמה . כי על

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help