sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

של ישותן הקודמת . עד שנת 1914 החלה רק בקושי התאוששותן של אותן מפלגות . אחרי מהפכת 1917 ברוסיה הסובייטית מלחמת העולם הראשונה , שסימנה את תחילת התקופה המכונה לפעמים "מלחמת שלושים השנה השנייה" ( 1945-1914 ) או לחלופין "המאה הקצרה" , ( 1991-1914 ) פתחה עידן חדש במהותו בהיסטוריה של האנושות בכללותה , של אירופה , של העם היהודי , ובתוך כך גם של הסוציאליזם היהודי . מנקודת מבט יהודית , אחת ההשפעות המרחיקות לכת ביותר של המלחמה ושל התקופה שבאה מיד לאחריה היתה התפנית שביצעה אמריקה לכיוונה של מדיניות בדלנית ואנטי–הגירתית . ב , 1924– עם סגירתם למעשה של השערים בפני הגירה המונית ממזרח אירופה , תנועות הפועלים והתנועות הסוציאליסטיות של היהודים בארצות הברית מצאו את עצמן במשך הזמן חסרות יכולת לגייס חברים חדשים דוברי יידיש , והחלו לאבד את תכלית קיומן כישויות אתניות במובהק . מצד אחר , מאחר שמספרם של יעדי הגירה חלופיים הצטמצם והלך , נעשתה ארץ–ישראל לראשונה לא רק בחירה אידיאולוגית , אלא גם מקום מפלט . עובדה זו הובילה לצמיחתה הניכרת של התנועה הסוציאליסטית היהודית שפעלה בה , דבר שבא לידי ביטוי בהתחזקותה של ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ–ישראל ( שבעת ייסודה ב1920– מנתה 4 , 433 חברים וכעבור שש שנים הכפילה את כוחה פי חמישה ;( בהתחזקותן של "אחדות העבודה" ו"הפועל הצעיר , " שהקימו יחד את מפא"י ב ; 1930– ובשליטתה של מפא"י בהסתדרות הציונית העולמית ובפוליטיקה של היישוב מ1934– ואילך . מנגד היתה ההיסטוריה של הסוציאליזם היהודי במזרח אירופה , בתקופה שלאחר , 1914 מורכבת במידה יוצאת מגדר הרגיל , וקשה מאוד לסכם אותה בדרך פשוטה וישירה . שתי התפתחויות מרכזיות חברו ליצירת מצב שהיה שונה בתכלית מזה שהתקיים באזור לפני מלחמת העולם הראשונה . ראשית , המהפכה הבולשביקית של אוקטובר 1917 וייסוד האינטרנציונל הקומוניסטי השלישי ( הקומינטרן ) שמרכזו במוסקבה , בינואר , 1919 יצרו קרע אידיאולוגי עמוק בין המחנה הקומוניסטי למחנה הלא–קומוניסטי בתוך התנועה הסוציאליסטית הכללעולמית – והמפלגות הסוציאליסטיות היהודיות בכלל זה . שנית , המלחמות שהתחוללו ברחבי מזרח אירופה בשנים 1920-1914 הסתיימו בחלוקת האוכלוסייה היהודית של רוסיה הצארית לשעבר ( כשישה מיליונים נפש , ( פחות או יותר שווה בשווה , בין רוסיה הקומוניסטית ובין מדינות הלאום האנטיקומוניסטיות העצמאיות החדשות : פולין , לטביה , ליטא ורומניה ( באסטוניה ובפינלנד חיו כמה אלפי יהודים בלבד . ( באורח בלתי נמנע , התפתח הסוציאליזם היהודי משני עברי הגבול הפוליטי – וחשוב מזה , האידיאולוגי – באופנים שונים לחלוטין . לכאורה , מחייב ההיגיון כי ייסודה של דיקטטורה חדמפלגתית ברוסיה הסובייטית היה צפוי לחסל עד מהרה את הסוציאליזם היהודי . אחרי הכול , האידיאולוגיה הבולשביקית שגרס לנין מאז , 1903 ובעקבותיו סטאלין מאז , 1913 טענה תמיד כי היטמעות מהירה היא הפתרון המציאותי היחיד לשאלה היהודית . אחרי שהמפלגות היהודיות הסוציאליסטיות פורקו כמעט כולן עד 1921 ( להוציא שני ארגונים שוליים , שהורשו להמשיך להתקיים עד , ( 1928 היתה הדרך פתוחה , להלכה , למדיניות עקיבה של אינטגרציה . הדבר הזה לא קרה , לפחות במהלך שנות ה20– ( תקופת המדיניות הכלכלית החדשה – הנא"פ , ( בגלל שני גורמים שונים . מצד אחד היה דלדול עצום במצב הכלכלי של היהודים , עקב המלחמות , הפוגרומים והמדיניות הקומוניסטית של הפקעת רכוש ושלילת זכויות מן המעמד הבורגני והזעיר בורגני – מצב קטסטרופלי שממש זעק להתערבות ממשלתית מוגדרת וממוקדת . מן הצד האחר ניצבה שרירה וקיימת העובדה הבסיסית שהדגיש דרגומאנוב שנים רבות לפני כן . אם אינטגרציה משמעה , למעשה , לא אינטרנציונליזם מופשט כלשהו , אלא רוסיפיקציה , הרי זו תעורר בהכרח התנגדות בקרב העם האוקראיני והעם הביילורוסי , שבקרבם חיה מרבית האוכלוסייה היהודית . ואולם המדיניות הסובייטית בשנות ה20– היתה מכוונת נגד הרוסיפיקציה וביקשה דווקא לעודד את הלאומים הלא–רוסיים לפתח את שפתם , תרבותם ומסגרותיהם תחת עינה הפקוחה של מוסקבה – מדיניות שכונתה קו W ניזציה ( מלשון שורש : לאפשר לכל לאום להכות שורש . ( התוצאה הסופית היתה אמורה להיות שרשרת של תרבויות מובחנות הנטועות בשפות הסובייטיות השונות , " סוציאליסטיות בתוכנן , " אך "לאומיות בצורתן . " על רקע זה עודדה המפלגה הקומוניסטית את הסקציה היהודית במסגרתה ( היבסקציה – שנוסדה ב ( 1918– לראות בעצמה לא משרד טכני גרידא , האחראי לקשר עם האוכלוסייה הדוברת יידיש , אלא גוף שנועד למלא תפקיד של הנהגה ( בשם המשטר הקומוניסטי ) בטיפוח מדיניות של "בניית אומה" בקרב האוכלוסייה היהודית . העובדה שאת היבסקציה איישו , במידה רבה , חברים לשעבר במפלגות הסוציאליסטיות היהודיות , תרמה לאמונה שהבולשביקים זנחו את תפיסתם מלפני שנת , 1917 ששללה את מעמדם של היהודים כלאום , ושהמפלגה הקומוניסטית התחייבה למדיניות שיוחסה בעבר לב 5 נד או לטריטוריאליזם יהודי סוציאליסטי .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help