sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

לא קל להכריע מה היו הגורמים שהובילו למהפך הרדיקלי הזה בעמדתו המקורית של הב 5 נד , והם מוקד של מחלוקת היסטוריוגרפית ניכרת . די אם נאמר כאן כי מאחר שפעל באופן בלעדי באזורים רב–אתניים , שתנועות לאומיות הלכו וצברו בהם כוח במהירות , היה לב 5 נד תמריץ גדול לתמוך גם הוא בגרסה כלשהי של הגדרה עצמית לאומית לעם היהודי . מרגע שהתבצרה בעמדתה הזאת – לאומיות תרבותית לאטריטוריאלית בגולה – יכלה התנועה לטעון כי היא היא הלוחמת האמיתית לזכויות מעמד הפועלים היהודי , טענה ששימשה אותה במאבקה בגישות המתחרות – גם "האוטופיה" ( שעליה נטען שהיא לאומנית ) של הציונות מבית מדרשו של תיאודור הרצל , גם האינטרנציונליזם או ה"קוסמופוליטניזם" של המארקסיזם ה"אורתודוקסי" וגם ההיטמעות הקיצונית אשר משתמעת מן הלאומנות המכלילה של המפלגה הסוציאליסטית הפולנית . וכך , יחד עם ההחלטה שבה הכריז הב 5 נד על עצמו תנועה לשחרור לאומי וחברתי גם יחד , קרא הב 5 נד – שהסיק את המסקנה ההגיונית מבחינתו – למפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הרוסית לשנות את הגדרתה מארגון ריכוזי לארגון פדרלי . בהסתמך על מודל המפלגה הסוציאל דמוקרטית האוסטרית תבע הב 5 נד "כנציג הבלעדי של הפרולטריון היהודי" לשמש אחת הסקציות המרכיבות את המפלגה , שתורכב מעתה ואילך מאיחוד של יחידות בעלות זהות לאומית . משאימץ הב 5 נד את העמדה האידיאולוגית הרדיקלית הזאת , מצא את עצמו מיד בהתנגשות חזיתית עם קבוצה של מארקסיסטים רוסיים המתקראים "אורתודוקסים , " שמשכה באותה העת ממש בדיוק לכיוון ההפוך . הקבוצה , בהנהגתם של מהפכנים ותיקים כגיאורגי פלכאנוב 5 ולדימיר איליץ' לנין ( אוליאנוב , ( ייסדה לא מכבר עיתון ושמו איסקרה ( הניצוץ , ( שהניף את דגל בנייתה מחדש של מפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הכול–רוסית על בסיס ריכוזי מאוד . ובקוראה לאחדות המפלגה ולמשמעת מפלגתית כתשובה ההולמת לדיכוי הצארי , הצליחה קבוצת "איסקרה" בהדרגה , במשך שנתיים , לבודד את הב 5 נד . לפיכך , בוועידה השנייה של מפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הכול–רוסית שהתקיימה ב , 1903– שימש הב 5 נד מטרה להתקפות חסרות רחמים , והואשם הן בלאומנות יהודית והן בחתירה תחת המשמעת המפלגתית המחמירה . בניגוד להנחת היסוד של הב 5 נד , שהעם היהודי במזרח אירופה הוא לאום , שתביעתו לזכויות ( תרבותיות ) לאומיות היא תביעה לגיטימית , טען הרוב המכריע בוועידה כי בהעדר טריטוריה משלהם שומה על היהודים להיטמע בסביבתם בעידן הדמוקרטי הבתר–מהפכני . שורה של נואמים , דווקא ממוצא יהודי , ובהם טרוצקי ומרטוב ( ששינה את עמדתו מאז ימי וילנה , ( התחרו עכשיו זה בזה בהוכחת נאמנותם לאינטרנציונליזם באמצעות התקפות על הב 5 נד כארגון של כפירה וחוסר נאמנות . הבחירה , הכריז טרוצקי , היא בין "הב 5 נד כנציג היחיד של ... הפרולטריון היהודי בתוך – ובפני – המפלגה ; ובין הב 5 נד כארגון מיוחד של המפלגה לתועמלנות בקרב הפרולטריון היהודי . " משלחת הבונד המובסת בחרה לעזוב את הוועידה ואת המפלגה . מעתה ואילך פעל הב 5 נד כמפלגה עצמאית לכל דבר ועניין , אם לא תמיד מבחינה פורמלית , הרי לפחות מבחינה מעשית . עד הוועידה השנייה , ב , 1903– התקיימה בתוך הב 5 נד עצמו אופוזיציה ניכרת לתפנית הלאומית והפדרליסטית , אך עם הרחקתו למעשה ממפלגת הפועלים הסוציאל–דמוקרטית הכול–רוסית התאחדו שורות הארגון בנחישות . בדיווח על המצב , באותה שנה , ציין המושל הכללי של האזור הצפונימערבי כי "הב 5 נד פועל במרץ עצום ... ובכוח המאבק נעשה כמעט כל יכול ... [ יש ] כרוזים באלפי עותקים , שביתות פועלים ... הפגנות רחוב . " ... כך נמצאה התנועה בעמדה מצוינת לרכוב על גל המהפכה ששטף את כל רחבי רוסיה במהלך שנת . 1905 מספר החברים גדל מאלפים ספורים בתקופה המחתרתית לכ 30 , 000– במהלך המהפכה ; והשפעתה בתוך העיירות והערים בתחום המושב ובפולין הקונגרסאית היתה כעת דומיננטית אם כי זמנית . ( חוץ מן הפעילויות הרגילות ( גיוס חברים ותומכים ; ארגון איגודים מקצועיים ; פרסום עיתונים וכרוזים ; פרופגנדה ותועמלנות ; ייזום שביתות והפגנות ) הוקמו גם יחידות חמושות להגן על קהילות יהודיות מפני הפוגרומים שאיימו עליהן במרוצת המהפכה , והתפרצו בסוף אוקטובר 1905 באורגיה של אלימות . ואולם , עם שהמהפכה אפשרה לב 5 נד לרכוש לו מעמד הגמוני רגעי ב "רחוב היהודי , " היא גם חשפה בתוך כך את הדילמה הבסיסית המשוקעת באידיאולוגיה שהתפתחה מאז . 1901 מצד אחד , הב 5 נד הגדיר את עצמו לוחם למען זכויות העם היהודי – זרוע שהונפה להגן על היהודים נגד הפוגרומצ'יקים – וחסיד האוטונומיה התרבותית ( במימון המדינה ) לאומה היהודית במסגרת פדרציה דמוקרטית רבלאומית בעתיד . מן הצד האחר , הוא היה מחויב גם לדוקטרינה המארקסיסטית של מלחמת מעמדות מהפכנית , ומכאן לפילוג חד בתוך העם היהודי ולברית פוליטית אך ורק עם המפלגות הפרולטריות המהפכניות של לאומים אחרים . הב 5 נד סירב לשיתוף פעולה יהודי בין–מעמדי " ) כלל–ישראל פאליטיק , (" וב1906– העדיף לקפוץ על ההזדמנות הראשונה שניתנה לו לחזור ולממש את חברותו במפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הכול–רוסית – אף שהתנאים שהוצבו בפניו היו , על הנייר לפחות , נוקשים מאוד .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help