sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

גם כיחידה הכפופה למפלגה המהפכנית של כלל הקיסרות . ( התפנית הזאת עוררה התנגדות מרה בתוך הקבוצה הווילנאית , שהיו בה מי שראו בכך טריקת דלת בפרצופם של הפועלים , המבקשים למצוא לעצמם מקום במפלגה אינטרנציונליסטית ובין–אתנית אמיתית : דוברת רוסית , אירופית , מודרנית . מנגד עלה הטיעון – שנוסח בדרך המשכנעת ביותר בפיהם של שמואל גוז'נסקי ויולי מרטוב ( צדרבאום ; ר' ערך במדור זה ) – שגם אחרי שתיפול האוטוקרטיה הצארית , אין כל ערובה שמעמד הפועלים היהודי , בהיותו חלק מעם הסובל מדיכוי , יוכל להשיג זכויות שוות – ביטול תחום המושב , למשל – אלא אם כן יתארגן כדי להיאבק על חירותו הקולקטיבית . או , אם לצטט את גוז'נסקי , שכתב בעלונו מכתב לתועמלנים מ : 1893– "אנו היהודים הסוציאל–דמוקרטים חייבים לפתח את התודעה הפוליטית של הפרולטריון היהודי ... [ כדי ש ] יהיה מוכן להשיג את זכויותיו ולהיאבק להגנתן מרגע שיושגו . " המעבר מרוסית ליידיש , ומ"פרופגנדה" ( תהליך חינוכי המופנה כלפי קבוצה נבחרת של פועלים ) ל"אגיטציה" ( גיוס המונים למאבק על דרישות פשוטות כקיצור שעות העבודה או העלאת שכר ) סיפק למארקסיסטים בווילנה נוסחה פוליטית מוצלחת . על אף אופייה הזעיר של התעשייה באזור וילנה , וחרף ההצקות האכזריות של המשטרה הצארית , ועונשי הכליאה או ההגליה שנגזרו על אינספור חברים , גדלה התנועה בכוחה ובהיקפה , רכשה לה תומכים מסורים בקרב הפועלים הצעירים , נשים וגברים כאחד , והתרחבה לערים נוספות דוגמת מינסק , גרודנו , ביאליסטוק 5 ורשה . ואולם , אפילו אז , קרוב לוודאי שמנהיגי התנועה , שארקדי קרמר היה הבולט שבהם , לא היו מקימים את הב 5 נד בשלב כה מוקדם כפי שעשו , אילולא הופעל עליהם לחץ גדול מבחוץ . האחיזה שקנו להם הסוציאלדמוקרטים מווילנה בפולין הקונגרסאית , ובייחוד בוורשה , היתה קריאת תיגר ישירה על המפלגה הסוציאליסטית הפולנית , ( PPS ) שטענה לזכות בלעדית על ארגונם של כלל הפועלים החיים על אדמת פולין , ובכלל זאת הפרולטריון היהודי . המפלגה הסוציאליסטית הפולנית , שהעמידה בראש סדר העדיפויות שלה את המאבק לעצמאותה של פולין , ראתה בקבוצה הווילנאית שפעלה בטריטוריה שלה מסיגת גבול , ועל כן בלתי לגיטימית לחלוטין . מנגד , בהחליטם להקים את הב 5 נד כארגון המייצג את מעמד הפועלים היהודי בכל רחבי תחום המושב ופולין הקונגרסאית , קבעו המארקסיסטים מווילנה במפורש שלפרולטריון הדובר יידיש יש אינטרסים אתניים משלו – שאינם רוסיים ואינם פולניים – ושיש לו זכות לאוטונומיה במסגרת תנועה מהפכנית של כלל הקיסרות . בוועידת היסוד שהתקיימה בחשאי בווילנה , בספטמבר , 1897 הוענק לב 5 נד " ) איגוד ( " שם שהכריז במפורש על תפיסתו : האיגוד הכללי של הפועלים היהודיים ברוסיה ובפולין . ( ב1901– נעשה התיווי הגיאוגרפי מפורט עוד יותר : " בליטא , בפולין וברוסיה ( . " הבונד ברוסיה הצארית ( 1914-1897 ) בשנים הראשונות לקיומו ידע הב 5 נד התפתחות אידיאולוגית מהירה , שעיצבה זהות פוליטית מורכבת מאוד . בסדרת החלטות , שלא פעם היה קשה מאוד לקבלן , הוא ביקש להגדיר מה משמעותה של תנועה שהיא גם מארקסיסטית מהפכנית וגם יהודית . אמנם לרגע חולף נדמה כי יש לב 5 נד תשובות מן המוכן לתכלית קיומו . ב1898– מילא הב 5 נד תפקיד חשוב בארגון הקונגרס במינסק , שנועד לייסד גוף חדש , שיאחד תחתיו את כל הקבוצות המארקסיסטיות המהפכניות ברחבי הקיסרות כולה בלי לשים לב להגדרות אתניות : מפלגת הפועלים הסוציאל–דמוקרטית הכול–רוסית , ( RSDRP ) ובכך להוציא אל הפועל מטרה שהמארקסיסטים המהפכנים טיפחו זה זמן רב . המונח ששימש בשם המפלגה – רוסיסקאיה בניגוד לרוסקאיה רמז לאוריינטציה טריטוריאלית כלל–קיסרית ולא לאוריינטציה אתנית רוסית צרה . ובחוקה הזמנית שאימצה המפלגה נקבע כי הב 5 נד "ייכלל במפלגה כארגון אוטונומי , שיפעל באורח עצמאי רק בסוגיות הנוגעות ישירות לפרולטריון היהודי . " המשמעות המעשית של ההחלטה הזאת התבהרה שנה אחת לאחר מכן , בוועידה השלישית של הב 5 נד שהתקיימה בקובנה , כשהתקבלה ההחלטה שהצהירה כי "תביעותיו הפוליטיות של הב 5 נד כוללות אך ורק זכויות אזרחיות – ולא לאומיות . " שתי ההחלטות יחדיו מורות בבירור שהב 5 נד העדיף למעשה , באותה תקופה מוקדמת , תשובה "אסימילטורית , " תשובה של היטמעות , לשאלה היהודית . אם דוחים דחייה גורפת גם דת ומסורת וגם "זכויות לאומיות , " הבסיס האפשרי היחיד להישרדות יהודית קולקטיבית לאחר אמנסיפציה עתידית יהיה שפת היידיש . אך הניסיון במערב הוכיח , שללא סיוע אידיאולוגי וכספי מאסיבי , אין ליידיש כמעט כל כושר עמידה בחברה פתוחה . יתרונה של העמדה שאימצה הוועידה השלישית היה כמובן שהיא אפשרה לב 5 נד להישאר לבטח בתוך גבולות המארקסיזם האורתודוקסי והאינטרנציונליזם המהפכני . אך לא עברו שנתיים עד שהבונד נטש את עמדתו המינימליסטית . בוועידה הרביעית , שהתכנסה בביאליסטוק ב , 1901– הפך הב 5 נד לחלוטין את החלטתו הקודמת והצהיר כעת , בדרך יוצאת דופן , כי רוסיה "חייבת בעתיד להתפתח לפדרציה של לאומים , שכל לאום ייהנה בה מאוטונומיה לאומית בלי קשר לטריטוריה שבה הוא מחזיק ... [ ו ] המונח 'לאום' תקף גם ליהודים . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help