sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

המפורסם , פי 7 טר לאבר 7 ב . ב1872– סייע ליברמן בהקמתו של תא מהפכני בקרב תלמידי בית המדרש למורים ורבנים בווילנה , מכללה ממשלתית שהלימודים בה התקיימו ברוסית . כמה מחברי התא , ובהם אהרן זונדלביץ' 5 ולדימיר יוכלסון , עתידים היו לכהן לאחר מכן כחברים בולטים במפלגה המהפכנית והטרוריסטית הרוסית , "נאר 7 דניה ו 7 ליה" ( רצון העם . ( בהחלטתם זו קבעו תקדים למה שעתיד להיעשות לתופעה רחבה בקרב צעירים יהודיים בקיסרות הצארית . יהודים ומהפכנים קצרה רוחם לפעול במסגרת תנועה יהודית סוציאליסטית ייחודית , והם העדיפו לשרת את המטרה בתוך מפלגה רחבה יותר , דוברת רוסית ובעלת אוריינטציה רוסית , שתוכל למקד את מאמצי המרד במרכז הארץ , ולא בפריפריה של הקיסרות . בניסיון לעצב דרך חלופית עמד ליברמן , בכתיבתו בוופרד , ! על כך שפוטנציאל מהפכני רב עוצמה טמון גם בקרב המוני העם היהודי וגם בקרב תלמידי הישיבות – ושאין כל הצדקה להותיר את המשאב הזה בלתי מנוצל . הוא אף העלה טענה שההיסטוריה והמסורת החדירו בעם היהודי צמא לא רגיל לצדק חברתי וכן נכונות למות מות קדושים . ב , 1877– בניסיון להפיץ את רעיונותיו , הצליח לייסד עיתון סוציאליסטי בשפה העברית , האמת , שאף כי ראה אור בווינה , היה מכוון לצעירי הישיבות ברוסיה , שליברמן ראה בהם גרעין של עילית בכוח , המסוגל להקים ולהוביל תנועה שתהיה סוציאליסטית ויהודית במפורש . בשנים שלאחר מכן שב והופיע הטיעון של ליברמן בניסוחים שונים אצל פופוליסטים מהפכנים אחרים . ראויים לציון המנשר על משימות הנוער היהודי הסוציאליסטי , שכתב פאוול אקסלרוד ב1882– ( אך לא פורסם בזמנו ;( המאמר "מה צריכים היהודים ברוסיה לעשות " ? שכתב איליה רובנוביץ' ב ; 1886– והחוברת יהודי אל יהודים , שכתב חיים ז'יטלובסקי ב . 1892– ואולם היוצאים דופן ביותר היו המאמרים שפרסם הפעיל הרדיקלי האוקראיני ( הלא יהודי ) מיכאיל ד A גומאנוב , אחרי גל הפוגרומים בשנים . 1882-1881 "רוסיה , " כתב בהם , "איננה שווייץ ואף לא גרמניה : בחלקים המערביים של רוסיה חיים לפחות 3 , 000 , 000 יהודים . זוהי אומה שלמה . " ואומה , המצוידת בשפה משלה , אינה עתידה – חרף התחזיות ההפוכות של ליברלים וסוציאליסטים רבים כל כך – להתמוסס סתם כך . דרגומאנוב גרס כי המהפכנים ממוצא יהודי , בהתעקשם להצטרף למפלגות המחתרתיות ברוסיה , מסייעים בדרך אובייקטיבית למדיניות הרוסיפיקציה , הריכוזיות והדיכוי של האוטוקרטיה הצארית . לעומת זאת , ארגון מהפכני יהודי ששורשיו נטועים בתוך ההמון הדובר יידיש וזו שפתו , יוכל לשמש בעל ברית טבעי לאוקראינים ולשאר תנועות השחרור הלאומיות . במבט לאחור ניתן לומר כי עמדתו של דרגומאנוב היתה רבת משמעות . העובדה שהאוכלוסייה היהודית בקיסרות הצארית היתה תחומה כמעט במלואה באזורים שהתגוררו בהם בני לאומים שאינם רוסים ( פולנים , אוקראינים , ביילורוסים , ליטאים , לטווים ) משמעה כי גיוסם של יהודים לתנועה המהפכנית הדוברת רוסית חייב היה לעורר ביקורת נוקבת בקרב האומות האמורות . לכן הרעיון של תנועה סוציאליסטית נפרדת , דוברת יידיש מלכתחילה , מצא לו תמיכה חזקה לא רק בתוך העולם היהודי , אלא גם מחוצה לו . העובדה שהרעיון נותר בגדר תיאוריה זמן כה ארוך נובעת משילוב של גורמים אחדים . האופי הריכוזי של התנועה המהפכנית ברוסיה במהלך שנות ה70– וה80– של המאה ה19– כמעט לא הותיר מקום למחשבה על פעילות פוליטית באזורי הספר . יתרה מזאת , ההערצה שרחשו הפופוליסטים לאיכרים דיכאה בקרב מרבית הצעירים היהודיים המגויסים כל מחשבה לעבוד בקרב האוכלוסייה העירונית , שבה נטו לראות אוכלוסייה טפילית החיה על גבם של אזורי הכפר . ואולי חשובה עוד יותר העובדה , שמרגע שנעשו לסוציאליסטים , חשו שהם מצטרפים לתנועה אינטרנציונליסטית רבת עוצמה , המחויבת לגאולת האנושות בכללותה , ושאבסורדי יהיה למקד את מאמציהם במיעוט ( מעמד הפועלים היהודי ) שבתוך מיעוט ( העם היהודי , שגודלו זעום יחסית . ( בסימן הראשון לשינוי אמיתי במצב אפשר להבחין בשלהי שנות ה80– ובתחילת שנות ה90– של המאה ה . 19– חשיבות מהותית נודעת לעובדה שהמארקסיזם הלך והחליף בהדרגה את הפופוליזם כאידיאולוגיה הסוציאליסטית הדומיננטית בקרב הצעירים המהפכנים ברוסיה הצארית . ההצלחה הבלתי רגילה של המפלגה הסוציאל–דמוקרטית בגרמניה ; ייסודו של האינטרנציונל הסוציאליסטי השני בקול תרועה ב ; 1889– והקצב המהיר , החסר תקדים , של התיעוש ברוסיה תרמו כולם לפנייה הזאת אל תיאוריה סוציאליסטית חלופית , מנוגדת לפופוליזם . מובן שעם השקפת העולם החדשה באה גם הסטת הדגש ממעמד האיכרים , שהוגדר כעת , בבוז , חלק מן הזעיר בורגנות , אל מעמד הפועלים העירוני . אף על פי שמנקודת המבט המארקסיסטית המשאב העיקרי שראוי לגייס היה הפרולטריון המועסק במפעלי תעשייה גדולים , היה לגיטימי לגמרי לפנות גם לפועלים ( ובכלל זאת ליהודים ) בתעשייה הזעירה . ואולם ההתפתחויות בעולמם הפנימי של יהודי מזרח אירופה מילאו גם הן תפקיד חשוב במעברו של הסוציאליזם היהודי מן התיאוריה למעשה . מאז ראשית שנות ה80– של המאה ה19– הלכה ונוצרה תנועה סוציאליסטית בעלת בסיס איתן בקרב המהגרים היהודיים מרוסיה ומגליציה , בראש ובראשונה בניו יורק , אך גם בעוד ערים אמריקניות ובלונדון ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help