sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

יתר על כן , בהיותן סוציאליסטיות היו כולן שותפות לאמונה שהגיעה העת לתמורה קיצונית בעם היהודי ובאורח חייו . הדבר הזה היה נכון במישור הכלכלי , שחזו בו עתיד שבו יהיו היהודים – שרבים מהם היו אנשי מעמדות הביניים , המעמד הבורגני או הזעיר בורגני – עובדי עבודה גופנית ותעשייתית , שותפים יצרניים בחברה חפה מניצול ומאי–שוויון . וזה היה נכון גם במישור הרוחני והתרבותי , שבו ציפו להקמתה של חברה , שהאמונה התיאוצנטרית וקיומה של הדת יי ; חקו בה לשוליים ( או אולי יחוסלו כליל ) ויפנו את מקומם להשקפת עולם אנתרופוצנטרית לוחמנית , המעמידה את האדם במרכז , ומחויבת לחילוני , לרציונלי ולמדעי . ניתן אפוא לראות בסוציאליזם היהודי במזרח אירופה את יורשם של רעיונות היסוד של תנועת ההשכלה – אך גם תנועה שדחפה את הרעיונות האלה עד גבולותיהם הרדיקליים ביותר . לא מפתיע הוא שמשקיפים רבים טענו אז ומאז שבבסיס הרדיקליזם הזה , הדחף הזה לשינויו המוחלט של העם היהודי ( ובעצם , של העולם כולו – "תיקון עולם , ( " פעל אטוויזם משיחי שנסמך על רבדים עמוקים בזיכרון הקולקטיבי של היהודים . מעבר לחזון המשותף על עתיד דמיוני היתה שותפות בין המפלגות והארגונים היהודיים הסוציאליסטיים במחויבות לפעול באחת משתי שפות היהודים במזרח אירופה : בעברית או ביידיש , שהיתה רווחת ממנה בהרבה . מאחר שהעברית כשפה כתובה היתה מובנת במלואה בעיקר לבוגרי ישיבות , יכלו רק אותן קבוצות שהתייחסו אל המפלגה כאל חיל חלוץ ולא כאל תנועת המונים לאמץ אותה לשימושן . העובדה שהעברית השתרשה כשפתם של החלוצים הסוציאליסטים שהיגרו לארץישראל , ובמידת מה גם בקרב מי שתכננו להגיע אליה , היתה אפוא הגיונית למדי . לעומת זאת , היידיש , השפה המדוברת בפי הרוב הגדול של היהודים ב"תחום המושב , " בפולין הקונגרסאית ובגליציה – ובייחוד בקרב הפועלים והעניים – אומצה בידי הקבוצות היהודיות הסוציאליסטיות כבר בשלב מוקדם . הגיוס הפוליטי של ההמון היה כמובן מטרה עיקרית לרובן המכריע של התנועות הסוציאליסטיות . הצמיחה המהירה של ספרות יידיש , יוקרתה הג = לה והולכת , ולבסוף העלאת הטענה שהיא היא השפה הלאומית של היהודים , בה"א הידיעה – כל אלה הן התפתחויות שחבו הרבה לעלייתו המקבילה של הסוציאליזם היהודי . נקודת המוצא : ( 1897-1875 ) ייסוד ה 58 נד ( 1897 ) היה אבן דרך חשובה בהתפתחות הסוציאליזם היהודי , אך למאורע הזה קדמה >? היסטוריה ארוכה . מ1875– ועד , 1890 בערך , הופיעו כמה פרסומים שקראו להקמת תנועה סוציאליסטית יהודית בקיסרות הרוסית – להשתתפות במסע המהפכני להפלת המשטר הצארי . באותה העת לא תורגם הרעיון למעשה , אך בשנות ה90– של המאה ה19– כבר אפשרה מציאות חדשה להניח את היסודות האידיאולוגיים והארגוניים , שעליהם הוקם ה 58 נד . בשנות ה70– וה80– של המאה ה19– שלטו בתנועה המהפכנית הרוסית תיאוריות פופוליסטיות " ) נארודניקיות (" של סוציאליזם , ועל כן היה אך הגיוני שמעת לעת תעלה השאלה מדוע לא יופנה חלק קטן מן המאמץ המושקע בגיוס מעמד האיכרים ברוסיה ובאוקראינה , בין היתר , לגיוסם של המוני הפועלים היהודיים . שכן האוכלוסייה היהודית הגדולה בעולם , בלי שום ספק , התרכזה בתחום המושב ובפולין הקונגרסאית ( יותר מחמישה מיליונים נפש בזמן מפקד התושבים של , ( 1897 וניכר היה מספר העמלים בקרבה . מדוע לא ייחשב המעמד היהודי הזה לחלק מן הנארוד , ה"עם , " שנועד , לפי התיאוריה הפופוליסטית , להוציא לפועל את המהפכה האנטי–צארית ולייסד חברה סוציאליסטית ? הראשון שהעלה את הסוגיה הזאת בפומבי היה אהרן שמואל ליברמן ( ר' ערך במדור זה , ( בשנים 1876-1875 בוו $ ! ד ! ( קדימה , ( עיתון בעריכתו של האידיאולוג המהפכני הרוסי הסוציאליזם היהודי במזרח אירופה ירש את רעיונות ההשכלה , אבל הוביל רעיונות אלה אל גבולותיהם הרדיקליים ביותר . בתמונה משנת : 1905 הפגנה של ה"בונד" בביילורוסיה בקריאה למלחמה נגד הקפיטליזם והעריצות ולמען ניצחון הפועלים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help