sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

מעורבות יהודית בתנועות רדיקליות וסוציאליסטיות סוציאליזם יהודי והבו נד – ברוסיה ובפולין יונתן פרנקל " סוציאליזם יהודי" הוא מונח שקשה להגדירו באופן חד וברור , אך במובנו הכי רחב – והכי בנאלי – אפשר לראותו כמקיף את כל המפלגות , התנועות והארגונים שהצהירו כי הם גם סוציאליסטיים וגם יהודיים . במובן הזה מילא הסוציאליזם היהודי תפקיד מרכזי בחיי היהודים במזרח אירופה במשך כחמישים שנה : מ1897– ( שנת ייסוד ה 58 נד ) ועד , 1948 השנה שבה פירק המשטר הסובייטי באכזריות את הוועד היהודי האנטי–פאשיסטי שסימל את חיסול המוסדות הפוליטיים הקומוניסטיים היהודיים . לסוציאליזם היהודי , שנישא עם גלי ההגירה ההמונית ממזרח אירופה למערב , בייחוד לארצות הברית של אמריקה אבל גם לארץ–ישראל , נודעה השפעה מכרעת על ההיסטוריה היהודית המודרנית . באחת מגרסאותיו הציוניות , בדמותה של מפלגת פועלי ארץ–ישראל ( מפא"י , ( הוא נעשה לכוח הפוליטי הדומיננטי ביישוב ואחר כך במדינת ישראל למשך כארבעה עשורים , מאמצע שנות ה30– ועד , 1977 כלומר , הרבה אחרי שחדל להתקיים כתופעה בת קיימא במזרח אירופה עצמה . היה רק רגע אחד קצר , ועמוק בטראגיותו , שבו חברו כל המפלגות הסוציאליסטיות היהודיות והסכימו לאחד את משאביהן תחת מנהיגות מתואמת אחת ; הדבר היה בפולין בשלהי , 1942 זמן קצר לפני מרד גטו ורשה . בכל זמן אחר נחצו המפלגות בחריפות לאורך קווים אידיאולוגיים שונים : אנרכיסטים ופופוליסטים נגד מארקסיסטים ; ציונים ואנטיציונים ; טריטוריאליסטים מול המצדדים בארץ–ישראל ; מהפכנים נגד רפורמיסטים הדוגלים בדמוקרטיה פרלמנטרית ; פרו–קומוניסטים ואנטי–קומוניסטים . יחד עם זאת , על אף הפערים האידיאולוגיים שאי אפשר לגשר עליהם , שחצו בין המפלגות האלה , הן חלקו קווי אופי מסוימים שהיו המכנה המשותף הנמוך ביותר . כך , למשל , הועידו כולן תפקיד מרכזי במסגרת שליחותן הפוליטית לניתוח מתמשך של "הבעיה היהודית" ולחיפוש פתרונות לה . בעיסוקן בשאלה הנצחית של התנועה המהפכנית ברוסיה , "מה לעשות , " ? לא היתה למפלגות האלה ברירה אלא ליטול חלק בפולמוסים הממושכים , שעסקו , בין היתר , בעתיד היהודים . שהחליטו לעשות למען ארצם מה ש"אליאנס" עשתה למען צרפת והיתה בשל כך למעין "תחנת רישום של משרד החינוך הצרפתי , " כדברי אחד העיתונאים היהודיים בפריז . גם במישור הפנימי לא שפר חלקה של יהדות צרפת , שלא זו בלבד שאיבדה ב1870– את הקהילות החשובות של אלזאס ולורן , אלא גם התנסתה בטראומה קיומית קשה לנוכח התחזקותם של הזרמים האנטישמיים על רקע פרשת דרייפוס וספיחיה . כל התמורות האלה , שאליהן צריך להוסיף גם את עלייתה של יהדות אמריקה , הביאו את יהודי צרפת להתכנס בתוך עצמם . אבל בזמן שבמישור הפנימי היו הוגיהם מפתחים לקראת סוף המאה ה19– את ה"פראנקו איזראליזם" ( טיפוח יהדות ברוח צרפתית ) ולהבליט את זהותם הלאומית הצרפתית של היהודים על חשבון זהותם האתנית–היהודית , הרי במישור החיצוני השתדלו ארגוניה – ובראשם כי"ח – להיצמד אל מדיניות החוץ של ארצם . זאת גם במחיר של ויתור על השתדלות תקיפה יותר אצל ממשלתם למען קהילות מצוקה מסוימות , כיהודי רוסיה הצארית אכולת הפוגרומים . גורלם של אלה לא עניין את משרד החוץ הצרפתי , שחתר להידוק הקשרים עם ממשלתו של הצאר אלכסנדר השלישי . לפיכך ריכזה כי"ח , בין שתי מלחמות העולם , את מאמציה החינוכיים בקהילות ששכנו באזורי ההשפעה האימפריאלית הצרפתית בלבד – בצפון אפריקה ובארצות הלוואנט , ושם היא נטלה עליה את המשימה הנכבדה לחזק את זיקתן לצרפת ולתרבותה ולהכשיר את הדור הצעיר שלהן ברוח האמנסיפציה הצרפתית . חרף הסתייגותה מהציונות שמרה כי"ח על מוסדות החינוך שלה בארץ–ישראל ומעולם לא שקלה לסוגרם , גם בשיא המתח שבין מנהיגיה לבין ראשי התנועה הציונית . את עמדתה זו הסבירה גם על רקע זיקתם הדתית של יהודי צרפת לארץ וגם כביטוי לראשוניותם – מאז ימי הברון רוטשילד – בחידוש היישוב היהודי בארץ הקודש . מכל מקום , לאחר השואה ובעקבות הקמת מדינת ישראל , מיתנה כי"ח , עד לבלי הכר , את יחסה לציונות והשתדלה בכל מאודה לשוות אופי עברי–לאומי לחינוך היהודי שמוסדותיה המשיכו לספק לאלפי צעירים יהודיים בארצות האיסלאם עד לעלייתם לישראל .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help