sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

– חבורה קטנה של משכילים יהודיים מהדור השני שלאחר המהפכה שנמנו כולם עם מעמד הביניים החדש שפרח בתקופתו של נפוליון השלישי . אדולף כרמיה , איש העסקים נרסיס לוון , מהנדס הרכבות ז'יל קרוולו , המחנך אז'ן מנואל וחבריהם היו כולם רגישים יותר מקודמיהם לליקוייה ולחסרונותיה של האמנסיפציה . היא לא פתרה לא את שאלת האנטישמיות ולא את הבעיות החברתיות הקשות שמהן סבלו חלק לא מבוטל של יהודי צרפת , תושבי אלזאס בעיקר . אי לכך הם היו ערים יותר לחינוך בכלל , ולחינוך המקצועי בפרט , כפתרון למצוקתם החברתית של היהודים בצרפת ובעולם . ואכן , כאשר יצאו אנשי כי"ח לפעולה למען נזקקים יהודיים , הם לא הסתפקו במחאות ובעזרה כספית לשיקום נפגעי הפרעות במזרח אירופה ובארצות האיסלאם , אלא מיקדו את תשומת לבם בפתיחת בתי ספר – ובהם בית הספר החקלאי במקווה–ישראל – כדי להכשיר "דור חדש של יהודים שיהיה מסוגל לתפוס מקום נכבד בחברה הקולוניאלית . " אף שקשה להגדיר את מייסדי ה"אליאנס" שומרי מצוות , הם הצטיינו בגישה רוחנית–יהודית כלפי היהדות , בתוך שהראו אמונה עמוקה ברציונליות מדעית המעורבת באוטופיזם משיחי מוקצן ביותר . הם לא נרתעו משימוש במושג " קוסמופוליטיזם יהודי" ואפילו במונחים של " גזע יהודי . " מכאן אמונתם בעוצמה הרבה האצורה בקיומה של אחדות יהודית , ומכאן גם התואר "אוניברסלי" שהוסיפו לשמו הצרפתי של ארגונם : , Alliance Israelite Universelle ( הברית היהודית העולמית . ( כחסידים מושבעים של התפיסות ה"שמעוניות , " שדגלו בהתקרבות בין המערב למזרח ורווחו אז בצרפת , הם היו חדורי האמונה שהנה נפתח עידן חדש בתולדות האנושות , עידן שבו עתידות המחיצות בין העמים , בעיקר בין עמי המערב לעמי המזרח , להימחק . מכאן הסיסמה שבחרו לכי"ח והיא ממשיכה לשמש את הארגון עד היום : " אחדות היהודים המשוחררים למען אחיהם המדוכאים . " היא נתפסה רק כשלב אחד לקראת היום "שבו יתאחדו כל העמים ויתמזגו כל הדתות . " כפועל יוצא מהתפיסה העתידנית הזאת יצקה כי"ח תוכן חדש לתוך מושג הסולידריות היהודית , ששוב לא נתפסה כמתן צדקה וסעד לנזקקים , אלא כמכשיר אפקטיבי לשינוי מצבם החברתי והפוליטי של "המדוכאים" ולשמש עם כך גם אמצעי לחץ על הממשלות המדכאות את היהודים ברחבי העולם . השינוי הזה חייב , כאמור , לבוא באמצעות החינוך , חינוך מודרני וצרפתי כמובן , שאינו מיועד להצמיח אינטלקטואלים מנוכרים מחברתם , אלא יסודות "פרודוקטיביים , " בעלי ידע פרקטי בשפות , במתמטיקה ובמקצועות מועילים אחרים שיאפשרו ליהודים למצוא מקומות עבודה הולמים בארצותיהם . בראשית דרכה של כי"ח היו מעטים מאוד ערים לאופי הפרדוקסלי בתפיסת עולמה , המשלבת פטריוטיות צרפתית עם אוניברסליזם כלל יהודי . ואכן , יוזמותיה הפוליטיות למען קהילות יהודיות השרויות במצוקה במקומות שונים בעולם , עשרות בתי הספר שפתחה ברחבי אגן הים התיכון והבלקאן , וכן אגודות הידידים והתורמים שפעלו בשמה והתפרשו ברחבי העולם , כולל ארצות הברית , אנגליה , מרכז אירופה ומזרחה , ושלחו נציגים ומשקיפים לאספות השנתיות שארגנו ראשיה בפריז – כל אלה העידו על אוניברסליזם זה . אבל בסוף המאה ה19– ובתחילת המאה ה20– היה פיחות רב במעמדה של כי"ח בדעת הקהל היהודית העולמית , דבר ששיקף את החלשתה של יהדות צרפת ואת אובדן יומרותיה להנהיג את העם היהודי . סיבות רבות היו לכך . במישור החיצוני היתה זו בעיקר הופעת הציונות , שייצגה תפיסה הפוכה לתפיסה האסימילטורית של כי"ח . לא מקרה הוא שנשיאה של כי"ח , סילבן לוי , הוא שנתן את הביטוי הקיצוני ביותר במהלך ועידת השלום בוורסאי ( 1918 ) לעמדת החוגים היהודיים האנטי–ציוניים שביקשו לחסום את הדרך להקמת בית לאומי יהודי בארץ–ישראל . נוסף על כל תכונותיה האידיאולוגיות השליליות , בעיניהם של אנשי כי"ח , גם הצטיירה הציונות בעיניהם כתנועה אנטי–צרפתית , בשאיפתה להצר את צעדי צרפת במזרח התיכון ובארץ–ישראל . היא נראתה להם כפרו–גרמנית בשל מוצאם של מייסדיה ומנהיגיה הראשונים , ולאחר מלחמת העולם הראשונה – גם כפרו–אנגלית . יצוין עוד כי מה שחרה ביותר ליהודי צרפת היה העובדה שמאז 1897 החלה חשיבותם של הקונגרסים הציוניים כמרכז של פעילות פוליטית יהודית בעולם לעלות , בזמן שכי"ח נעזבה לנפשה בידי יהודי גרמניה ואנגליה , מייסדי כי"ח לא הסתפקו במחאות ובעזרה כספית ליהודים שנפגעו בפרעות במזרח אירופה ובארצות האיסלאם , אלא פנו גם לטיפוח החינוך . בתמונה משנת : 1870 בית הספר החקלאי " מקווה ישראל" שהוקם בארץ על-ידי כי"ח

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help