sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

התחזקו , בתקופה שלאחר האמנסיפציה , שבה עוצבו במידה רבה אגודות ומוסדות רווחה יהודיים על פי הדגם של שירותי הרווחה בחברה הכללית . הדבר לא מנע את מעורבותם של יהודים בפעילותם של גופי רווחה לא–יהודיים , וגם לא הענקת תמיכה ליהודים מארגונים לא–יהודיים . עמוד התווך של הרווחה הקהילתית היהודית היה המעמד הבינוני היהודי , אשר הקדיש ממון וזמן לניהול אגודות מכל הסוגים , ובתמורה לכך זכה להכרה ולמעמד בחברה . משפחות או יחידים יהודיים אמידים נעשו לא אחת פטרוניהן של אגודות סעד ולעתים תכופות גם תרמו להן מכספם , וגם עשו לעצמם שם על ידי שתמכו באורח עצמאי , ובקנה מידה גדול , ביוזמות פילנתרופיות בולטות . ברוב המקרים חרגו היוזמות האלה מן התחום היהודי בהושטת תמיכה לבני דתות אחרות . קיומן הקבוע של רשתות הסעד היהודיות בכל ארצות אירופה במאות ה19– וה , 20– בצד שירותי הרווחה של החברה בכללותה , נבע בחלקו מן הצורך לשמור על סטנדרטים בכל הנוגע למזון כשר ולשמירת השבת . כמו כן אין להתעלם ממניע הצדקה שהוזכר לעיל . ואולם חשובה אף יותר היא העובדה שפעילויות באמצעות ארגונים בכלל , ומחויבויות פילנתרופיות בתחום היהודי הבלעדי בפרט , אפשרו ליהודים לשמור על זהותם היהודית בעולם העובר תהליך מואץ של מודרניזציה ושינוי . האמנסיפציה נתפסה אמנם , בעיני רבים , כהשתלבות מלאה של יהודים בחברה הכללית , אבל כיוון שרגשות אנטייהודיים שרווחו בציבור הכללי שללו מיהודים את האפשרות למלא תפקיד ברבות מהאגודות הכלליות , היה מקובל על הכול שביהודים נצרכים צריכים לטפל בראש ובראשונה יהודים אחרים . הנדבנות היתה תכונה מרכזית בהוויית המעמד הבינוני , השכבה החברתית שבה שאפו להשתלב רוב היהודים . כאשר ייחדו יהודים את תמיכתם לתחום היהודי בלבד , הם השיגו בבלי דעת לכל היותר השתלבות לא מלאה , וכפי שטוענים כמה היסטוריונים , גיבשו תת–תרבויות יהודיות באומות האירופיות השונות . בארצות מערב אירופה ומרכזה פעלו ארגונים יהודיים שדאגו ליהודים במצוקה . הידועים שבהם הם "אליאנס" בצרפת , "האגודה האנגלית-יהודית" וה"הילפספריין , " אגודת העזרה של יהודי גרמניה . בתמונה משנת 1905 בקירוב : בית תמחוי שניהלה ה"הילפספריין" למען מהגרים יהודים ממזרח אירופה שהיו בדרכם לארצות הברית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help