sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

יהודים בפוליטיקה הליברלית במערב אירופה ובמרכזה מיכאל שורקין ההיסטוריה היהודית החדשה במערב אירופה ובמרכזה וההיסטוריה של הליברליזם קשורות זו בזו . הליברליזם הוא שאפשר את השתלבותם של היהודים בחיים האזרחיים הלא יהודיים של מערב אירופה ומרכזה , ואילו קריסתו של הליברליזם היא ששמה קץ לחיי רבים מהיהודים שם . כמי שנהנו מן הפוליטיקה הליברלית , גמלו היהודים טובה תחת טובה בכך שנעשו לתומכיו המושבעים ביותר של הליברליזם . לא כל היהודים היו ליברלים , ולא כל הליברלים קידמו את האינטרסים של היהודים , ואולם גורל היהודים במערב אירופה ובמרכזה קשור קשר בל יינתק לליברליזם , וברי כי אין מי שסבל מכישלונותיו של הליברליזם יותר מהיהודים . ליברליזם הוא בעת ובעונה אחת גם מערכת רופפת של רעיונות פוליטיים וכלכליים וגם סדר יום פוליטי ספציפי הנוגע למפלגות ספציפיות . ההגדרה הראשונה מורכבת מערכים שמקורם בראשית תקופת ההשכלה . אלה כוללים סובלנות דתית , חילון יחסי של המדינה , כלכלת שוק , קפיטליזם , ודגש על הפרט בניגוד לרעיון החברה הקורפורטיבית , ירושת העידן הפיאודלי . שלטון החוק ושוויון אזרחי – או לכל הפחות יחס עוין לכוח השרירותי , לבעלי האחוזות ולשלטון קורפורטיבי – אף הם ממהות הליברליזם . אבל ליברליזם כאידיאולוגיה ספציפית , שדוגלות בה מפלגות פוליטיות ספציפיות , לא בא לעולם אלא לאחר המהפכה הצרפתית . אף שאידיאולוגיה זו היתה שונה מארץ לארץ וממפלגה למפלגה , היו הליברלים שלאחר שנת 1789 שותפים למחויבות לשוק חופשי יחסית , ליוזמה הפרטית ולמתן הזדמנות קידום לפרט על פי הכישרון . הם נטו יותר להעדפת בעלי כישורים , ולא בעלי זכויות יתר , ונאבקו למען ממשל חוקתי ושוויון אזרחי . עם זאת , צריך להבחין בין ליברלים לבין דמוקרטים או רפובליקנים , שכן הראשונים חששו מן ההמונים והעדיפו להגביל את זכות הבחירה . לליברלים היהודיים קדמו אנשי האליטות היהודיות – יהודי חצר , בנקאים וספקי צבאות – שמימנו את שאיפותיהם של מלכים אבסולוטיים . מתוך ניצול נכונותם של השליטים האלה לאמץ השקפה פרגמטית יותר כלפי הדת ולהכפיף את המסורת לאינטרסים כלכליים ולשלטון הריכוזי , סייעו כמה עשרות היהודים האלה לנווט חצרות אירופיות לעבר מדיניות סובלנית יותר ולהשיג זכויות רחבות יותר לעצמם ולקהילותיהם . בפרוסיה ובצרפת היו כמה יהודים שניכסו רעיונות של ההשכלה כדי לטעון לזכויות היהודים . החשוב מכולם היה משה מנדלסון , שמצא בעלי ברית בקרב חוג קטן אך רב השפעה של פקידי ממשלה ופילוסופים ליברליים , ואחרי מותו מילאו כמה יהודים ברלינאיים , וילדיו בראשם , תפקיד פעיל בפריחה קצרת הימים של התרבות הליברלית . אחרי 1789 החלה הפוליטיקה הליברלית להתרחב אל מעבר לתחומם של אינטלקטואלים וחביבי החצר . בצרפת עצמה נטו יהודים להתלכד סביב כל ממשלה ולתמוך במרכיביה היותר ליברליים . אבל השתתפות פוליטית של ממש מצדם החלה בתקופת "מלוכת יולי" , ( 1848-1830 ) כאשר נכבדים יהודיים בכל הרמות התקשרו בברית גלויה עם המשטר האורליאני הליברלי בעליל . מנהיגים מקומיים באלזאס , למשל , גיבשו שותפות פורה עם התעשיינים הפרוטסטנטים הליברלים המתקדמים , שעלו לשלטון בפרובינציה בשנת . 1830 כמו כן החלו יהודים לעלות בסולם הדרגות של שירות המדינה והצבא , ואחדים מהם נבחרו למשרות ציבוריות בכל הרמות . אדולף כרמיה , שנבחר לבית הנבחרים , קשר קשרים הדוקים עם הקבינט כשנעשה למנהיג הקהילה היהודית של צרפת . בשנת 1848 נעשה כרמיה , יחד עם יהודי אחר , מישל גודשו , לשר בממשלה הזמנית של הרפובליקה השנייה . הוא שב למלא את התפקיד הזה בשנת 1870 ברפובליקה השלישית . הגם שמקצת יהודי צרפת היו מעורבים בפוליטיקה רדיקלית מאז שנת , 1848 הרי רובם ורוב הפוליטיקאים שצמחו מתוכם נותרו קרובים למרכז או למרכז–שמאל , ולא נטו למהפכנות . כמצביעים , נושאי משרות , פוליטיקאים וקציני צבא , היו היהודים הוותיקים בצרפת חסידים מושבעים של הסדר הליברלי ושל האינטרסים הכלכליים של המעמד הבינוני , בלי להתחשב בזהותו של השלטון . ואף שגילו נאמנות ללא סייג לממשלות רפובליקניות , הם לא אימצו את האידיאולוגיה הרפובליקנית הצרפתית ולא את הסוציאליזם , עד לפרשת דרייפוס . מהגרים יהודיים ממזרח אירופה היו עניין אחר . אלה היו קרובים לאין ערוך יותר למעמד הפועלים , הן מבחינה כלכלית והן מבחינה פוליטית . המצב במרכז אירופה היה מורכב יותר . תחילה הביא עמו הכיבוש הצרפתי אמנסיפציה ליהודים , אבל בתקופת הריאקציה הפוליטית והתרבותית שבאה לאחר מכן בוטלו רוב ההישגים . הליברליזם הגרמני נסוג לאחור ואיבד חלק רב ביותר מן הקוסמופוליטיות הנאורה שבו ללאומנות המושבעת . כמעט לא היו שם בעלי משרות או נבחרים יהודיים לפני , 1848 ולמעט מספר מצומצם של סופרים ואנשי רוח רדיקליים , כגון משה הס והיינריך היינה , נראה כי רוב היהודים היו שמרנים בדומה לשכניהם הלא יהודים מן המעמד הבינוני . המצב השתנה בשנת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help