sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

והעברי של תנועת ההשכלה , אבל , שלא כרוב המשכילים בזמנו , התנגד להתערבותה של המדינה בחיי הדת של יהודי האימפריה . אחת ההצלחות המוחשיות של "חברת מפיצי השכלה , " בעשורים הראשונים שלאחר היווסדה , היתה קידומו וסבסודו של החינוך החילוני הגבוה בקרב יהודי רוסיה . כמו במקומות אחרים באירופה , נעשו רובם המכריע של בוגרי האוניברסיטאות היהודיים לרופאים ולעורכי דין , מקצועות שהיו , בשנות ה80– של המאה ה , 19– קבוצה ניכרת במקצועות החופשיים של רוסיה . יוזל גינצבורג , בשל העניין הרב שהיה לו בזכויות המשפטיות , שכר עורכי דין יהודיים מוכשרים , כגון מנשה מרגוליס וגנריך סליוזברג , והם המירו את השתדלנות המסורתית בצורה מודרנית , מבוססת משפטית , של פעילות ציבורית . בהתחשב בכך שעד שנת 1906 לא היה ברוסיה פרלמנט , ביקשו הפעילים היהודיים הליברלים להפעיל את מוסדות השלטון של המדינה ( ובייחוד המערכת המשפטית שלה , ( וכן את דעת הקהל ( באמצעות כתבי עת , ובכלל זה עיתונים יהודיים ליברליים בשפה הרוסית , ( כדי להגן על זכויות היהודים ולהרחיבן . בדומה לעמיתיהם הרוסיים , נמנעו הליברלים היהודיים ממדיניות מהפכנית מעין–משיחית , והעדיפו תחתיה "מעשים קטנים , " רפורמות מעשיות שנועדו להשיג יתרונות קונקרטיים של כאן–ועכשיו . כבר בשנת 1871 החלו עורכי דין יהודיים ליזום הליכים משפטיים נגד פקידי ממשל מקומיים בטענה שנכשלו בהגנה על יהודים במהלך פוגרומים , ולחתור לפיצוי כספי על נזקים שהוסבו לאוכלוסיות יהודיות מקומיות . תביעות כאלה הוגשו כמעט אחרי כל גל פוגרומים , בכלל זה אלה של 1883-1881 ושל . 1906-1903 ואף שלא הצליחו להשיג פסקי דין לטובת הקורבנות , בכל זאת , החל בראשית המאה ה , 20– הם נתנו הזדמנויות להרשעות לראווה של פקידי ממשל שנחשדו בשותפות למעשי אלימות נגד יהודים . יתר על כן , הזיכויים החוזרים ונשנים של יהודים שהואשמו בעלילות דם – בקוטאיס בשנת , 1878 בווילנה בשנת 1900 ובקייב בשנת – 1911 הקנו פרסום רב לעורכי דין כסליוזברג , אוסקר גרוזנברג ומקסים וינאוור . עד מפנה המאה הוקמה בסנט פטרבורג "לשכת הגנה" ( בתמיכה כספית של הבנקאי הוראץ גינצבורג , בנו של יוזל , ( והיא העניקה שירותים משפטיים חינם לקורבנות של אפליה אנטי–יהודית ברחבי האימפריה . התקדמות האמנסיפציה וההשתלבות היהודית ברחבי אירופה של המאה ה19– הציעו דגם שיהודים רוסיים , ליברלים ברוחם , לא יכלו להתנגד לו . ואף על פי כן הקמתו של אותו מוסד אירופי מובהק , הפרלמנט ( ה"ד 5 מה , " ככינויו ברוסית , ( שהוקם בעקבות המהפכה הרוסית של שנת , 1905 חשפה את זירת הכוחות השונה בתכלית שבה פעל הליברליזם ברוסיה . גינצבורג , וינאוור ואחרים הצליחו לשכנע את הממשלה הצארית לתת ליהודים שוויון זכויות פוליטי ( זכות הצבעה והצגת מועמדות לבחירה ) בתקופה שבה היו עדיין חסרים זכויות אזרח בסיסיות . הדבר הזה חיזק עוד יותר את נטייתם האינסטינקטיבית של מצביעים יהודיים להתארגן סביב סוגיות יהודיות ( כגון אפליה , ( נטייה שנטו עוד קודם לכן בשל הסממנים הלשוניים והתרבותיים שהבדילו בין יהודים ללא יהודים , ובשל ההוויה הרב–לאומית והרב–דתית של האימפריה הרוסית . הליברליזם היהודי ברוסיה התבטא אפוא לא רק בתמיכה ב + דמה כללית – כמו בגרמניה ובצרפת – אלא גם בהתלכדות סביב מפלגות פוליטיות וסביב התאגדויות יהודיות עצמאיות . הארגון הפוליטי הראשון שתמך בגלוי בסדר היום הליברלי היהודי , "האיגוד לשיווי זכויות" ( שבמייסדיו בווילנה בשנת 1905 היה ההיסטוריון שמעון דובנוב , ( לא הסתפק בזכויות אזרח , אלא פעל גם להשגת זכויות לאומיות . מן הצד האחר , הוא עמד גם על מילוי חובות לאומיות : חברות מחייבת של יהודים בארגונים קהילתיים ותשלום מס הכנסה חילוני , במקום המסים שהיו נהוגים אז על נרות לשבת ועל בשר כשר , וקידם בכך את ההפרדה הליברלית הקלאסית "בין הדת למדינה" בחברה היהודית . בשנת 1907 כבר היו לאיגוד יותר מארבעים סניפים מקומיים . "חברת מפיצי השכלה" התמסרה בינתיים לבנייה של בתי ספר יהודיים מתוקנים , קואופרטיבים יהודיים להלוואה ולחיסכון ומוסדות אשראי – אותם "מעשים קטנים" שנועדו להכניס לעידן המודרני לא רק את הפוליטיקה היהודית , אלא גם את העם היהודי . גורלו של הליברליזם היהודי–הרוסי היה , בסופו של דבר , דומה לזה של מקבילו הרוסי , משהאפילו עליו תנועות רדיקליות יותר , שהבטיחו לחסידיהן מהפכים עתירי תמורות וגאולה קולקטיבית . לקריאה נוספת : מאור , יצחק , שאלת היהודים בתנועה הליברלית והמהפכנית ברוסיה , 1914-1890 ירושלים , . 1964 Nathans , Benjamin , Beyond the Pale : The Jewish Tsarist Russia , 1900-1914 , New York , 1995 . Gassenschmidt , Christoph , Jewish Liberal Politics in Encounter With Late Imperial Russia , Berkeley and . Russia , " Contemporary Jewry 9 / 1 , 1987-1988 , pp . 47- Seltzer , Robert . "Jewish Liberalism in Late Tsarist London , 2002 . Gordon and the Crisis of Russian Jewry , Oxford , 1988 . Stanislawski , Michael , For Whom Do I Toil ? Judah Leib 66

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help