sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מעורבות יהודית בתנועות ליברליות היהודים של צפון אמריקה ומערב אירופה פסעו זו בצד זה החילוניות עם פיתוחו של אתוס חדש של + דמה חברתית . דבר זה נכון בייחוד לארצות הברית , שבה עמדו במאה ה20– רבנים מן התנועה הרפורמית ומן התנועה הקונסרבטיבית בחזית תנועת שוויון הזכויות לשחורים . בכל רחבי העולם המערבי המודרני היו נשים יהודיות מחלוצות התנועה הפמיניסטית והיו מיוצגות בה ובפיתוח העבודה הסוציאלית בשיעור גבוה בהרבה ממספרן היחסי ( ברטה פפנהיים , שייסדה בשנת 1913 את "ליגת הנשים היהודיות , " וניהלה מסע צלב עולמי נגד הסחר ב"עבדות לבנה , " היא דוגמה נאה של מגמות אלו . ( אפילו המסע היהודי נגד אנטישמיות הכיל לעתים קרובות סדר–יום של רפורמות פוליטיות . ארגונים להגנת יהודים נקטו פעולות משפטיות נגד אנטישמים לא רק מתוך העניין העצמי שיש להם בכך , אלא גם מתוך אמונה כנה שהאנטישמיות חותרת תחת החברה הליברלית כולה וכי חיסולה יהיה בבחינת תרומה חשובה להקמתה של חברה צודקת וחופשית . הערכים במדור זה המוקדשים לאישים מדגימים כי בפוליטיקה , לא פחות מאשר בתרבות הגבוהה , התפתחות היסטורית היא סך כל הפעולות שעושים יחידים , שגם מעצבים את העולם הסובב אותם וגם מעוצבים בידו . כמחצית מהאישים הנדונים כאן בלטו בפעולתם בזרמים הרבים בימינה ובשמאלה של התנועה הציונית . אחרים היו מייסדיהן ומנהיגיהן של תנועות רדיקליות ברחבי אירופה , אמריקה והמזרח התיכון . היהדות והתרבות היהודית נמצאו לעתים קרובות מחוץ למעגל תודעתם של רדיקלים לא ציוניים , ועם זאת חומרתה של חילוניותם מעידה על מקורם בסביבה העירונית , הרב–לשונית , להוטת האינטלקטואליות , שהיתה אופיינית לחברה היהודית במאות ה19– וה . 20– מעורבות יהודית בפוליטיקה הליברלית בצפון אמריקה עד 1945 ג'פרי בראהם לוי מעורבותם של יהודים בפוליטיקה הליברלית בצפון אמריקה משקפת את ביטויה הרווח של המדיניות הליברלית או הפרוגרסיבית בתקופות מסוימות , ואת הבדלי הסגנון של המדיניות הזאת בין ארצות הברית לקנדה . ברמה הבסיסית ביותר , ליברליזם משמעו מחויבות להגבלת כוח הממשל והשתתתו על שלטון החוק , על זכויות הפרט ועל הפרדה של ממש בין הדת למדינה . משמעות הדבר מן הבחינות הפוליטיות והמפלגתיות משתנה , עם זאת , בהתאם לזמן ולכל אחת מבין שתי המדינות . ראוי לציין גם שהיהודים פירשו על פי דרכם את המחויבויות הליברליות העומדות בבסיס העמדה הזאת אך משתנות מדי פעם בפעם . הגם שלא כל היהודים היו ליברלים על פי השקפתם , רבים מהם תמכו בעמדות ובמועמדים ליברליים , מתוך אמונה שהם ייטיבו לשרת את האינטרסים ואת הביטחון של היהודים . דפוסי המעורבות הפוליטית של היהדות האמריקנית עוצבו כבר בתקופה המהפכנית באמריקה . היהודים , שמספרם הגיע בשנת 1775 ל 2 , 500– נפש לערך , היו אמנם בעלי זכויות אזרח , אך לא זכו לשוויון פוליטי מלא . רובם היו " ויגים " ( Whigs ) שתמכו נמרצות בהשגת עצמאות מבריטניה , אם כי היו בהם גם " טורים " , ( Tories ) שהיו הנאמנים לשלטון הבריטי . בעקבות המלחמה גבר לחץ היהודים לשוויון זכויות . רוב המדינות החשובות באמריקה שהיו בהן תושבים יהודיים ביטלו עד סוף המאה ה18– את הקריטריונים הדתיים שמנעו מיהודים השתתפות בבחירות ומילוי משרות ציבוריות , אך כמה מדינות המשיכו ליישם את ההגבלות האלה שנים לא מעטות במרוצת המאה ה . 19– דאגה מיוחדת עורר מבחן שבועת האמונים , שבה חויבו כל המבקשים למלא משרה ציבורית להכיר בברית החדשה . יהודים , ובהם מנהיגים קהילתיים , ביקשו להסתמך על הפטריוטיות ועל השירות הצבאי שלהם כדי לבסס את טענתם שיש לנהוג שוויון כלפי בני כל הדתות . היהודים כבר לא הסתפקו בסובלנות , כמו באירופה ובמושבות , ועמדו על זכאותם לזכויות אזרח מלאות . ואף על פי כן , היבט אחד של המדיניות הישנה נותר בעינו : יהודים המשיכו לראות בתביעתם לשוויון זכויות עניין שאין להפריד בינו לבין ההגנה על הציבור היהודי ועל היהדות . בעשורים האחרונים של המאה ה18– התחיל תהליך מדורג של ניתוק הדת מהממשל במישור המדינתי ובמישור הפדרלי , סימן היכר של המדיניות האמריקנית שייחד את ההתנסות היהודית באמריקה מזו שבקנדה ובמקומות אחרים . נראה כי שום עניין לא שימש גורם מניע בפעילות הפוליטית היהודית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help