sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

ושיטות פוליטיות בורגניות , פעל ארגון ה " בונד " ( נ ' , ( 1897 שגייס לשורותיו עשרות אלפי פועלים מקצועיים יהודיים ברוסיה ובפולין , בתוך המסגרת הכללית של התנועות הסוציאל–דמוקרטיות המזרח אירופיות לייצוגם של אינטרסים יהודיים . מפלגות פוליטיות יהודיות שגשגו בייחוד בגליציה וברוב מדינות מזרח אירופה ומרכזה בעולם שלפני מלחמת העולם הראשונה ובין שתי המלחמות . יהודים בכל חלקי העולם קיבלו את התפיסה שהפוליטיקה היא עשיית שימוש בזכויות אדם שאינן ניתנות לערעור במעגל הציבורי שבו יכולים יחידים להתאגד כדי לעצב את הכוחות המושלים בהם ובעמיתיהם . את הפוליטיקה היהודית יש להבין כשורה של אבטיפוסים שאינה ייחודית לחלקים מסוימים של העולם . את הפוליטיקה היהודית הליברלית משייכים בעיקר אל המערב , ואת הפוליטיקה המהפכנית – אל מזרח אירופה . עם זאת היו בין יהודי רוסיה גם פוליטיקאים ליברלים , שחזו כי האמנסיפציה עתידה עוד לבוא , ובראשית המאה ה20– תמכו במפלגה הדמוקרטית הקונסטיטוציונית . לעומת זאת , היה קיים ייצוא של הלהט המהפכני היהודי מרוסיה למערב אירופה ולאמריקה הצפונית , שבהן סיפק האי שוויון החברתי , שהיה נפוץ אף באותן סביבות מסבירות פנים יחסית , גרעינים לאבני הריחיים של הרדיקליזם . המאגרים העמוקים ביותר של רגשות ציוניים נמצאו במזרח אירופה , אבל תנועות ציוניות בעלות השפעה היו קיימות גם במערב , במזרח התיכון ובצפון אפריקה . את הפוליטיקה היהודית המודרנית יש לתפוס לא במונחים של התפצלות לשני הפכים , אלא יותר כמרחב תלת–ממדי המוגדר על פי צירים של הזדהות דתית , לאומית וכלכלית . הקיצוניים בצירים האלה הם האורתודוקסיה החרדית מול החילוניות , הציונות מול ההתבוללות , והסוציאליזם המהפכני מול הליברליזם הבורגני . היו ארגונים פוליטיים יהודיים שייצגו כמעט את כל מגווני המיקומים לאורך שלושת הצירים האלה . "ההתאגדות המרכזית של האזרחים הגרמניים בעלי האמונה היהודית" היתה " ליברלית" ( כלומר , רפורמית ולא חילונית , ( אנטי–לאומית להלכה ( אבל לפעמים אוהדת של הציונות , ( וליברלית אדוקה בסוגיות החברתיות–הכלכליות . מן הצד האחר , הבונד היה חילוני וסוציאליסטי , ובמרוצת הזמן דגל בלאומיות יהודית בתפוצות , אף כי נותר תמיד אנטי–ציוני קיצוני . ובתנועה הציונית היה מגוון מסחרר של מפלגות שנפרשו על פני כל הספקטרום של האידיאולוגיות הדתיות והכלכליות–החברתיות . מחוץ לארץ–ישראל ( ואף בה , לפני ( 1948 התנהלה הפוליטיקה היהודית מחוץ למסגרתה של מדינה ריבונית . החיים הפוליטיים היהודיים שגשגו במסגרת של חברה אזרחית , המהווה , יחד עם המדינה המחולנת , את שני עמודי התווך של המודרניזציה . את החברה האזרחית ניתן להגדיר כדפוס של התאגדויות שונות – כלכליות , דתיות , תרבותיות , חינוכיות וכן פילנתרופיות המעודדות את האינטרסים של הכלל , הנראים מצדם כסכום האינטרסים של הפרטים . ההבחנה של הרומאים העתיקים בין הפרטי ובין הציבורי ( הprivatus– וה , ( publicus– בין היחיד הלא קיבוצי והמבודד לבין הממלכה הנאצלת של הממשל הציבורי , נעשתה במונחים של המודרנה לחיבור מורכב , גם תומך וגם עוין , בין מוסדות המדינה למוסדות החברה ( כגון התקשורת , בתי הספר , ההתאגדויות העסקיות . ( בחברה האזרחית היתה הצמיחה של היחיד מתקדמת בד בבד עם זו של הכלל . ההבחנה בעובדה זו חיונית כדי להבין מדוע החברה המודרנית , שעודדה את היהודים לפתח את האוטונומיה שלהם ואת שאיפותיהם כפרטים , גם עוררה אותם לפעול במאוחד למען האינטרסים המשותפים שלהם . במאות ה19– וה20– היו הצורות החדשות של החיים החברתיים של היהודים שונות במידה קיצונית מן הקהילות האוטונומיות של העידן הישן . הארגונים הקהילתיים היהודיים שוב לא היו אוטונומיים וההשתייכות אליהם כבר לא היתה מחייבת , ולעתים קרובות היא היתה לגמרי וולונטארית ( כמו בארצות הברית ) או וולונטארית–למחצה ( כמו בגרמניה , שבה יכלו יהודים לפרוש מן המסגרת הקהילתית אם רצו , אבל בדרך כלל נותרו בה ושילמו מסי חובה לקיומה של הקהילה ולפעולות הצדקה שלה . ( כך היה אפילו ברוסיה , שאותה ביקשה המדינה הצארית לעשות מודרנית יותר בכמה מובנים , למשל בהסרת כמה ממחיצות הביניים בין השלטון לאזרח הפרטי . מן ה " קהל " המסורתי של היהודים נשללה האוטונומיה רק מבחינה טכנית , ושלטון עצמי של יהודים נמשך במישורים רבים ושונים עד לראשית המאה ה . 20– בכל רחבי העולם היהודי , אבל בייחוד בארצות האמנסיפציה , שגשגו במסגרת הקהילות היהודיות ומחוצה להן , מימי נפוליון ועד לפרוץ מלחמת העולם השנייה , אינספור התאגדויות משנה , שיצרו רשתות ארציות חדשות של ארגוני אחווה ופילנתרופיה . התאגדויות ספרותיות , איגודים להקמת בתי חולים ובתי ספר , ותוכניות לאימון נוער יהודי במלאכת יד ובחקלאות , כל אלה יצרו חברה אזרחית יהודית ייחודית , גוף ביניים בין תחומי הכוח השלטוני של הלא יהודים לבין המעגל האינטימי של הפרט ושל המשפחה . החלק הגדול של הערכים במדור הזה עוסק במעורבותם של יהודים בתנועות רדיקליות , בעיקר אלו הקשורות בסוציאליזם , בקומוניזם ובציונות או בצירוף כלשהו שלהן . אבל תשומת לב ניכרת מוקדשת גם לתחום השקט יחסית של תנועות ליברליות לשינוי חברתי בקרב היהודים . בקהילות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help