sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

תנועות לשינוי חברתי ולהתחדשות לאומית – מבוא דרק יונתן פנסלר מדור זה של האנציקלופדיה מבקש לבחון סולם רחב של פעילויות חברתיות ופוליטיות של יהודים בעידן המודרני . הסיבה להכללת חברה ופוליטיקה באנציקלופדיה העוסקת בתרבות יהודית נעוצה במגוון הרחב של משמעויות המילה " תרבות , " שכמודגם בכל חלקי האנציקלופדיה , היא כוללת במשמעותה יותר מאשר את התוצרים הטקסטואליים והאמנותיים של האליטה האינטלקטואלית של הציוויליזציה . בעצם , אם נלך בעקבות ההגדרה הקלאסית של קליפורד גירץ , תרבות היא מערכת משמעויות , רשת של סמלים שבאמצעותה יכול הפרט להבין את ההיגיון שבעולם הסובב . תרבות היא מצב מתמיד של יצירה ושל הגדרה מחדש ; בני אדם מקבלים אותה בירושה מקודמיהם , משתמשים בה ומעצבים אותה , והיא מצדה מעצבת אותם . יחסי עוצמות בכל הרמות , מהמעגל האינטימי של המשפחה עד לרשתות חברתיות ועד למנגנוני השלטון , הם בין הכוחות החשובים ביותר המעצבים מסגרות תרבות ומפיצים אותן . כפי שהדגים מישל פוקו , הפרטים מפרשים את המציאות מתוך רשת יחסי העוצמות שהם נתונים בה . הגוף הפוליטי נצבע בצבעי שיח העוצמות , הזורם בעורקי השלטון ומגיע עד נימי המוסכמות החברתיות . וכך ה"תרבות" משובצת בתוך , ונוצרת מתוך , מבני החיים הקיבוציים , ששני החשובים שבהם הם השלטון והחברה . לימוד התרבות לא רק מצדיק דיון בתנועות חברתיות ומדיניות , אלא אף מחייב אותו . בתודעה ההיסטורית המודרנית של היהודים קיימת נטייה לזהות את הפוליטיקה , זיהוי צר במידה מסוימת , עם עצמאות מדינית או עם החתירה אליה , ולהניח מכאן שלא היתה " פוליטיקה יהודית" לפני קום התנועה הציונית וייסודה של מדינת ישראל . אבל למעשה תמיד עסקו יהודים בפוליטיקה , משום שתמיד היה להם כוח להשפיע זה על זה ( ולפעמים גם על לא יהודים . ( המיוחד באמת במודרניות הוא , מכל מקום , שעם האפשרות שניתנה ליהודים להשתלב השתלבות חברתית בארצות מגוריהם , התפתחו תופעות חסרות תקדים של תודעה ושל פעילות פוליטית יהודית . בארצות שבהן זכו יהודים לאמנסיפציה פוליטית ולניידות חברתית מרבית ( בעיקר במערב אירופה ומרכזה ובצפון אמריקה , ( נעשו יהודים מעורבים , כבוחרים , כפעילים וכנבחרים , בתוך המערכת המפלגתית–הפוליטית . בארצות האמנסיפציה התחברו יהודים בתדירות גבוהה יותר לתנועות פוליטיות ליברליות , שעקרונותיהן הראשיים – שוויון כלפי החוק , חופש התנועה והעיסוק וחירות הביטוי הדתי – מצאו הד בלבותיהם של יהודים שהשתייכו ברובם המכריע למעמד הביניים . יהודי המערב זנחו את הליברליזם רק כאשר נראה זה כזונח אותם , כגון בגרמניה הוויימארית , שבה הוליך חוסר הישע של המפלגות הליברליות את היהודים אל המחנה הסוציאלדמוקרטי , או באיטליה שאחרי מלחמת העולם הראשונה , שבה עשה מאבק המעמדות את הפאשיזם לאופציה מושכת לאחדים מהם , בעיקר כי האנטישמיות עדיין לא נתבלטה שם . בארצות שבהן האמנסיפציה במובנה המערבי היתה אטית או חלקית – כלומר , במולדתם של רוב יהודי העולם , שהתגוררו במזרח אירופה , בצפון אפריקה ובמזרח התיכון – גם באותן ארצות נתחוללה אצל היהודים מידה גדולה של חילון ושל אקולטורציה . ( דוגמה לזו היא העובדה שבשנת 1910 הצהירו 93 % מיהודי גליציה שפולנית היא שפתם העיקרית לשימוש יומיומי , ובאותה שנה הצהירו יותר מ 40 % – מיהודי סנט פטרבורג שרוסית היא שפת האם שלהם ( . אפילו ההמונים דוברי היידיש ב"תחום המושב" התנסו , בדרך כלל באמצעות תרגומים , בהשתלבות עמוקה בתרבות האירופית הכללית , ובכמה מהיבטיה של החברה הסובבת אותם . רבים מיהודי מזרח אירופה קלטו את הרגישויות הלאומיות , שבהימזגן עם התחושות היהודיות המסורתיות של הייעוד הקיבוצי ושל הקשר אל ארץ–ישראל , יצרו את האידיאולוגיה הציונית . אחרים נמשכו לתנועות שמאל רדיקליות , שהעלו בפניהם את האידיאל של השתלבות מלאה של יהודים בחברה בעקבות שינוי מהפכני של הסדר החברתי . וכך , לא פחות מן ה + רבה בין יהודים לתנועות ליברליות במערב , היתה הנוכחות הבולטת של יהודים בפעילות מהפכנית בארצות שונות , ובכללן רוסיה , עיראק ומצרים , סימן למודרניזציה ולחילון . עוד סימן להתפשטות הרחבה של המודרניזם היהודי הוא במוטציה שעבר המבנה הפוליטי הפנימי של היהודים מקהילה מסורתית , על שלוחותיה העל–קהילתיות ( כגון ועד ד ' ארצות בפולין–ליטא , ( למערכת ארגונים מודרניים של קבוצות אינטרסים . אף כי הפוליטיקה היהודית נצרכה תמיד למגעים עם השלטונות הלא יהודיים , הרי עד אמצע המאה ה19– קיבלו המגעים האלה צורה של שתדלנות חשאית של אילי הון יהודיים אצל השליטים הלא יהודיים . עם ייסודם של ארגונים כדוגמת כל ישראל חברים ( האליאנס , , ( 1860 ההתאגדות האנגלו–יהודית ( 1873 ) וההילפספריין ( אגודת העזרה של יהודים גרמנים , , ( 1901 נהפכה הפעילות השתדלנית של יהודי ארצות מערב אירופה , למען אחיהם הנרדפים או המרוששים ברוסיה , ברומניה ובמזרח התיכון , לפעילות ציבורית , הנעשית לאור היום . וכשם שהארגונים האלה אימצו להם נורמות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help