sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:386

כותבים שירים והסופרים – מסות . אלתרמן כתב מדי שבוע טור בהארץ , את שירי סצנות מתל–אביב , ואחר–כך את ספר שיריו כוכבים בחוץ , שריגש את צעירי הארץ וכולו ספוג באווירה של תל–אביב . נערכו מסעות ' עדלידע , ' בסגנון הקרנבלים של ערי העולם , שכינסו אליהם כמעט את כל תושבי הארץ . ברוך אגדתי , רקדן חדשן , צייר , בוהמיין ומארגן חגיגות , אף בחר במהלכם את " מלכות היופי . " נשפי הפורים שערך אגדתי משכו אליהם קהל המונים . ב1934– וב1936– נערכו בקריה מיוחדת שהוקמה למטרה זו בצפון העיר , ליד הירקון , ירידים בינלאומיים בשם " יריד המזרח , " והשתתפו בהם מדינות המזרח התיכון ומדינות מהעולם כולו . במסגרתם פעל גם " לונה–פארק , " שנערכו בו תצוגות מרהיבות של חשמל ואור , של אופנועים נוסעים על קירות ושל קוסמים ומאחזי עיניים , שבני העיר וילדיה הנלהבים לא ראו כמותם . ב1936– כינס הוברמן , מגדולי הכנרים בעולם , מוזיקאים יהודים שגורשו מגרמניה ומפולין והקים תזמורת פילהרמונית . התזמורת ערכה את הופעותיה הראשונות באולם ב " יריד המזרח " בניצוחו של גדול המנצחים אז , ארטורו טוסקניני , ונחשבה כבר סמוך להקמתה לאחת הטובות בעולם . תל–אביב התחבטה בסגנון הבתים הראויים לה . הבניינים שנבנו בשנות ה , 20– דומה כי בעליהם ביקשו לבנות מין יצורי כלאיים המורכבים מהבתים שהכירו מערי מוצאם בפולין או ברוסיה , בתים ניאו–קלאסיים ומיזוג של סגנונות עתיקים , ולעתים גם הוסיפו עליהם השפעות מן הסביבה המזרחית . באמצע שנות ה20– הוזמן פטריק גדס הסקוטי , מאבות מתכנני הערים בעולם , להציע תוכנית–אב לתל–אביב . הוא תכנן מעין עיר–גנים , באזור שעדיין לא היה בנוי , מרחוב אלנבי ועד הירקון , שייסללו בה ארבעה רחובות מקבילים מדרום לצפון ובמרכזם כיכר , היא כיכר צינה דיזנגוף לעתיד . העיר שתכנן גדס היתה אמורה לכלול כמאה אלף נפש . תכנונו הכללי לחלק הצפוני של העיר נשאר כמעט בלי שינוי עד קום המדינה , אך מן התפיסה של תל–אביב כעיר–גנים לא נותר כלום . בראשית שנות ה30– הגיעו לארץ אדריכלים צעירים ואחריהם פליטים מגרמניה , שלמדו בבתי–ספר מודרניים ושהושפעו מהזרמים החדשים באירופה . הם התייחסו בזלזול לתכנון בתי התערובת של שנות ה20– ולבתים הערביים שביפו . ארץ גדולה נפרשה לפניהם , שעמדו לקום בה רבעים חדשים ויישובים חדשים . האדריכלים הצעירים החליטו לבנות בסגנונות האירופיים החדשים , "הבאוהאוס" ו"הסגנון הבינלאומי" – בתים בני שתיים או שלוש קומות , בקווים ישרים , מרובעים ומלבניים , ללא עיטורים , מסוידים בלבן , שמטרתם להעניק מגורים נוחים . זאב רכטר , שלמד בצרפת , אף בנה בית מגורים בשדרות רוטשילד , כזה הניצב על עמודים , וכך הוסיף "קומה" לעיר , שלפי חוקי השלטון הבריטי מותר היה לבנות בה רק שלוש קומות . כך נהפכה תל–אביב , ברובה , לעיר של "הסגנון החדש , " " העיר הלבנה , " שכעבור שבעים שנה הוכרה על ידי אונסק"ו כ"אתר לשימור" בינלאומי , אף על פי שכתוצאה מהזנחה איבדו הרבה מן הבתים הללו את דמותם הראשונה . פריצת הדרך הגדולה אירעה בתל–אביב אחרי , 1936 בעקבות ' המרד הערבי . ' יפו ותל–אביב נפרדו לשתי ערים רחוקות ועוינות זו לזו . השביתה הערבית הכללית סגרה את נמל יפו , ובתלאביב הוקם במהירות מזח לפריקת סחורות , שבמשך הזמן היה לנמל מרכזי ליהודי הארץ . דיזנגוף זכה לחנוך את הנמל , אבל כמה חודשים אחר כך , בסוף הקיץ של שנת 1936 נפטר , אחרי עשרים וחמש שנים שכיהן כראש העיר . בשנים שלאחר מכן המשיכה תל–אביב לגדול ולהתרחב . היא היתה לא רק המרכז התרבותי העברי החשוב בארץ , כי אם גם בירתו–למעשה של היישוב העברי כולו במאבקו על עצמאותו המדינית . עם הקמת המדינה היתה תל–אביב , למשך שנה ויותר , לבירתה המדינית , שבה שכנה הכנסת בשנתה הראשונה וממנה נוהלה מלחמת העצמאות . בשנת 1949 עברו מוסדות המדינה לירושלים , אבל תל–אביב שמרה על מעמדה כבירה התרבותית של הארץ . שתי הערים , תל–אביב ויפו , שנותרו בה אחרי מלחמת העצמאות רק כמה אלפי ערבים , היו לעיר אחת : תל–אביביפו . בבתים הנטושים של יפו התיישבו עולים חדשים , פליטים מאירופה שלא ידעו מאומה על החיים הקודמים שהיו בהם . תל–אביב עברה את שנות הקליטה הגדולה , הצנע , המשברים , המלחמות , והיא נותרה עדיין מרכז המסחר , העסקים , התרבות והאמנות , עיר קלות הדעת ועיר הנשיאה בעול בשעת הצורך . בתל–אביב רבתי חיים , בראשית המאה ה , 21– יותר ממיליון בני–אדם , ועם הערים הסמוכות מגיע מספרם לכמעט שני מיליון . העיר הצעירה , המתקרבת לשנת המאה שלה , כבר אינה עיר על חולות , בתיה מושרשים היטב באדמה ובתוכה ובחוצותיה מתרוממים גורדי שחקים . ועדיין תל–אביב היא עיר חילונית , עיר החיים והחלומות האפשריים , המסרבת לקדושה ולחלומות על גאולה שמימית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help