sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:384

הארצישראלית ( לימים הפילהרמונית ) נקבע מושבה בתלאביב . גם הציירים שערכו בירושלים את תערוכותיהם הראשונות , עברו לתל–אביב . סביב תיאטרון "האוהל , " שהוקם על ידי משה הלוי כ"תיאטרון פועלי ארץ–ישראל , " התרכזו חבורות אמנים שביקשו לייצג את היצירה החדשה . תיאטרון " הבימה , " בבואו לארץ השתקע בתל–אביב , ובעיר פעל גם תיאטרון סאטירי , "המטאטא . " כמעט כל התיאטראות האחרים , ובהם , בבוא העת , "התיאטרון הקאמרי , " פעלו בתל–אביב , וממנה יצאו להופעות ברחבי הארץ . כמעט כל להקות הריקוד , הרוב המכריע של המוזיקאים , של מועדוני–לילה וקברטים שכנו בתל–אביב . אפילו ראשיתה של תעשיית הקולנוע היתה בעיר . תל–אביב הפכה , בתוך עשור אחד , למרכז התרבות העברית החשוב ביותר בעולם . כשמת מאקס נורדאו , חברו של הרצל וממייסדי התנועה הציונית , הוא הובא לקבורה בבית–הקברות של תל–אביב , הסמוך לחוף הים . אחריו נקבר שם אחד העם . הפסל מלניקוב הוא שעיצב את מצבותיהם . בבית הקברות הציב מלניקוב עוד שישה פסלים , כך ששם מצויה הקבוצה הגדולה ביותר של עבודות הפסל , שלימים הקים גם את פסל האריה על קברם של טרומפלדור וחבריו בגליל . כל בני "חבורת אודסה" ביקשו גם הם להיקבר בבית–הקברות הישן בתל–אביב , בהם ביאליק , רבניצקי , טשרניחובסקי , ש' בן–ציון וחבריהם . בסופו של דבר התרכז באותו חלק של בית–הקברות פנתיאון של ראשוני הספרות העברית החדשה . רק שנים מעטות פרחה האופטימיות , עד בואו של המשבר . כספם של העולים לא הספיק לסיום בתיהם , פרנסתם נתמעטה , העלייה נפסקה , חדל זרם הכספים . חנויות נסגרו בזו אחר זו . אבטלה חמורה באה לארץ ועמה הייאוש . לא היה מיתון בארץ כמו המיתון שנמשך בין השנים . 1929-1926 רבו הרעבים , פועלים מובטלים הלכו ברחובות יחפים וקרועי בגדים לאכול את ארוחתם היחידה בבית התמחוי . אלה שהמשיכו לעבוד , קיבלו חלק ממשכורותיהם בתלושים , שתמורתם קיבלו ארוחות עוני במטבח הפועלים . מספר היוצאים מהארץ היה גדול בהרבה ממספר הבאים אליה . אגדת היוזמה הפרטית נגוזה . המשבר גרם להתפטרות זמנית של דיזנגוף , ובמקומו כיהן במשך שנתיים איש תנועת העבודה דוד בלוך . שכונות פועלים , מעונות עובדים ובתי–ספר מיוחדים לבני פועלים קמו בקצוות העיר , מושפעים ממעונות פועלים שקמו אז באירופה . כוחן של מפלגות הפועלים גדל , ומזכיר ההסתדרות , דוד בן–גוריון , עשה את צעדיו הראשונים לקראת הנהגת היישוב . שנות המשבר הגדול חלפו , אף שרישומן ניכר עוד שנים אחדות עד לחידושה של "העלייה החמישית" בשנת , 1933 בעקבות עליית הנאצים לשלטון בגרמניה . אבל כבר בסוף שנות ה20– התרכזו בתל–אביב כ50– אלף יהודים מתוך כ150– אלף היהודים שבארץ כולה . תל–אביב השיגה במניין התושבים את יפו שכנתה . מזכיר העירייה התגאה בכך שתל–אביב היא העיר הראשונה בארץ ובמזרח התיכון כולו שנערכו בה בחירות וניתנה בה זכות הבחירה לנשים . שנות ה30– החלו בתקוות חדשות . חופי הים המו צעירים וצעירות שהתגאו בגופותיהם הנאים וביאליק , שרצה להראות כי תל–אביב אינה רק עיר של שרירים ובטלני–ים , הקים מעין " אוניברסיטה עממית" – "עונג שבת" – ובכל שבת נתכנסו באולם "אוהל שם" בעיר מאות בני–אדם החפצים לשמוע הרצאות מפיו ומפי מלומדים אחרים . החזן רביץ ומקהלתו שרו שם זמירות–עם עד שירד החושך . ב1932– נערך באיצטדיון גדול שנבנה ליד הירקון כינוס של ספורטאים יהודים – " המכביה , " מעין אולימפיאדה יהודית . דיזנגוף הקדיש את ביתו למוזיאון לאמנות , המוזיאון הראשון בארץ , ומארק שאגאל , שביקר בעיר , נתן לו במתנה כמה מציוריו . אספנים אחרים הוסיפו ציורים של האימפרסיוניסטים וקלאסיקונים יהודים . סוף–סוף יכלו ציירי הארץ לראות ציורי מופת מן העולם הגדול . עד אז , סיפרו , היו מעבירים זה לזה גלויות מצוירות שהגיעו מחוץ–לארץ . ב1933– עם עלות הנאצים לשלטון בגרמניה , הגיע לארץ גל גדול של עולים ממנה . היו בהם רופאים חשובים שהצטרפו לסגל בתי–החולים , פרופסורים ואנשי מדע , יחד עם רבים שלא היה בידיהם מקצוע מבוקש , שנעשו סנדלרים , רוכלים ומחוסרי עבודה . בין העולים , ה"יקים , " כפי שכונו , בני תרבות אירופה המרכזית , שהיו מבוגרים מדי מכדי ללמוד עברית ואת תרבות הארץ , לבין הוותיקים , יוצאי המזרח ומזרח אירופה , שררו זרות רבה ואי–הבנה . העולים מגרמניה התרכזו ברחוב בן–יהודה וסביבותיו , יצרו מעין "גטו" משלהם , שכונה גם "בן–יהודה שטראסה , " ושם היה להם גם בית–כנסת שלהם , משרדי התאגדותם ובית–תמחוי . אך הם גם הנחילו לעיר סממנים לא מעטים של התרבות שהביאו עמם מגרמניה , ותרבות בתי הקפה שהתפתחה בעיר לא היתה האחרונה שבהם . תל–אביב זוכה למעמד של עיר ב1934– זכתה תל–אביב למעמד של עיר ממש , שכן עד אז היתה לכאורה בחסות עיריית יפו ומושל המחוז הבריטי . דיזנגוף היה לראש–עיר לכל דבר . אף כי תל–אביב לא היתה עיר גדולה בהשוואה לערי העולם הגדול , הרי שהיו בה מסממניו של כרך הומה : בתי–קפה של אמנים , סופרים וציירים , המבלים בלילות עד שעה מאוחרת , שותים לעתים לשוכרה , משוחחים , מתווכחים או משחקים שחמט . המשוררים היו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help