sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:382

רבים . מכל מקום , כאשר בסוף שנת , 1917 האנגלים , בפיקוד גנרל אלנבי , יצאו למתקפה , הם הצליחו לעקור את הצבא התורכי מעמדותיו וכבשו בסערה את השפלה . ב16– בנובמבר נכנסו האנגלים לירושלים . באותו יום כבשו חיילים ניו–זילנדים את יפו ולמחרת כבשה דיביזיה סקוטית , בפיקודו של גנרל היל , את תל–אביב . היא חצתה את נהר הירקון בלילה על גשרים ארעיים , וקבעה את קו החזית מצפון לו . חציה הדרומי של הארץ היה נתון כעת תחת שלטון אנגלי , וחציה הצפוני נשאר בידי התורכים . לתל–אביב חזרו כמה מאות מתושביה . ואם בצפון הארץ עדיין נאנקו התושבים תחת עול התורכים , כשהם סובלים מרעב ומפוחדים , הרי בתל–אביב שררה אווירת חג . החיילים האנגלים היו נוחים לבריות והאוסטרלים פינקו את הילדים . מהר מאוד נפתחו בתי–עסק המיועדים לחיילים , בתי–מאכל ובתי–בירה . צעירות העיר התרועעו עם החיילים , והקצינים הוזמנו לנשפים , למסיבות ולקונצרטים שנערכו בעיר . עם ניצחון האנגלים וסיום המלחמה ב11– בנובמבר , 1918 מיהרו גם בני תל–אביב שנותרו בצפון הארץ לחזור לעיר . בשנת 1920 כבר היו בתל–אביב 600 בתים , 2084 נפשות , חמישה קילומטרים של כבישים ו340– עצים . הגנרטור החשמלי סיפק חשמל ל68– פנסי–רחוב ול756– נורות , שנמצאו במשרדי הוועד ובבתיהם של כמה מתושביה האמידים של העיר . את שאר הבתים האירו פנסי נפט וגז . בעיר היו 35 נהגים , 30 עגלונים ו12– חמרים ומובילי גמלים . במאי 1921 אירעו בארץ התנגשויות ראשונות בין ערבים ליהודים על רקע לאומי . המהומות פשטו אף ליפו ולגבולות תל–אביב . 43 יהודים נהרגו , ובהם הסופרים יוסף חיים ברנר , צבי שץ ויוסף לואידור , שגרו בבית מבודד מחוץ לעיר , בלב הפרדסים . לתל–אביב עצמה לא הצליחו הערבים לפרוץ . אבל חלק גדול מתושבי יפו היהודים עקרו ממקומם ועברו לתל–אביב . חודש אחרי המאורעות אושרה תל–אביב על ידי השלטונות הבריטיים כמועצה עירונית , ומאיר דיזנגוף בראשה . בשנות ה20– הראשונות היו ביפו כ30– אלף נפש ובתלאביב כ14– אלף . באותם ימים החלה העלייה שלישית , שאנשיה הקימו קיבוצים ומושבים , התארגנו בגדוד–העבודה ועבדו בסלילת כבישים ובמחצבות . חלק מהעולים התיישבו בתלאביב במחנות אוהלים , ועבדו בבניין בתי העיר הגדלה והולכת . רבים מהם , צעירים רווקים , זוכרים את הלילות הללו כחגיגות של מחול ושירה . באותם ימים הגיע מרוסיה המהנדס פנחס רוטנברג , שהגה תוכנית לחיבור הארץ לחשמל . בשלב ראשון הקים רוטנברג תחנת–כוח בתל–אביב , ובאחד הלילות של אביב 1923 הוארו פתאום רחובות העיר . אכן , עוד סיבה לחגיגה שנמשכה כל הלילה . רוח של אופטימיות בשנת 1924 החלה העלייה הרביעית . אנשי העלייה השנייה הגיעו , ברובם , מרוסיה , שהתחוללה בה המהפכה הקומוניסטית והם הושפעו ממנה . העולים החדשים שהגיעו עתה , התגוררו , ברובם , בעריה של פולין , שבה נגזרו גזירות כלכליות קשות על מעמד הביניים . מן הגזירות נפגעו יהודים רבים , סוחרים ובעלי עסקים שהיגרו מפולין , וכיוון שארצות הברית כבר סגרה את שעריה למהגרים , הם עלו ארצה . לעלייתם ניתן כינוי הגזור משמו של שר הכלכלה הפולני , 'עליית גראבסקי . ' רבים מן העולים הללו היו מבוגרים ובעלי משפחות והם השתקעו בעיר העברית הגדלה והולכת . הם הביאו עמם את כספם , פתחו בתימסחר ברחובות נחלת בנימין , אלנבי וסביבותיהם , ובנו בתים רבים . רוח אופטימית עברה בארץ . תל–אביב החלה לקבל את הפנים שילוו אותה גם שנים רבות אחר כך : עיר פתוחה , לא אידיאולוגית , שתושביה מחפשים ליהנות כל אחד על פי דרכו , מי בתרבות הגבוהה , ובתוכה התרבות העברית החדשה שתלאביב נעשתה למרכזה , ומי בבידור קל יותר , שגם אותו יכלו למצוא בעיר . באותם ימים שרר ויכוח במחנה הציוני אודות הסוגיה האם לבנות את הארץ ולפתחה בכספי קרנות ציבוריות , או לבנותה ביוזמתם ובכספם של משקיעים ויזמים פרטיים . עולי העלייה הרביעית הביאו עמם כסף רב וכלכלת הארץ פרחה , ובתלאביב נפתחו חנויות רבות . העסקים , המפעלים החדשים ( כגון בית–החרושת הגדול לטקסטיל שהוקם בלב תל–אביב , כולו בנוי מלבנים אדומות , ונקרא לודז'ייה , על שם העיר יצרנית הטקסטיל שממנה בא המייסד ) הביאו לשגשוגה של העיר . בצפונה , בחולות שהשתרעו עד לנהר הירקון , קמו שכונות חדשות וסמוך להן הוקמו שני מפעלים לבורסקאות ולטקסטיל . ה"פרוספריטי" הצדיק לכאורה את הטענה שלבניין הארץ אין צורך בגיוס כספי ציבור . היו אמנם בין הציונים בחוץ–לארץ שראו בהתיישבות העובדת את שיאה של ההתחדשות היהודית ולא בתל–אביב . למשל , חיים וייצמן , נשיא ההסתדרות הציונית , אמר שתלאביב היא מעין "נאלווקי , " הרובע היהודי הצפוף בוורשה שרובו מאוכלס בסוחרים וחנוונים . אבל בכל זאת היתה העיר , הגדלה והולכת , על תושביה היהודים – מראש העיר ועד הסוחר והפועל והגנב והשוטר – מקור של גאווה והוכחה , כי הנה גם היהודים יודעים לבנות עיר ולנהלה כראוי . בלב העיר של אז , בפינת הרחובות נחלת–בנימין ואחד–העם , נבנה בית מלון גדול ומהודר , "פלטין" שמו , כמו בכל כרכי העולם הגדול . עשירי העיר ונערי–השעשועים שלה בילו שם את זמנם , אכלו ושתו ורקדו צ'רלסטון סוער לצלילי תזמורת הג'אז . ליד בית המלון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help