sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:378

גוריון , באותו מוזיאון , על הקמת מדינת ישראל . תל–אביב , העיר הגדולה בארץ , מנתה אז כ150– אלף נפש ובה התרכזו מוסדות השלטון העברי ומטה הכוחות הלוחמים של המדינה הצעירה . העלייה השנייה של ראשית המאה ה20– נחשבה כעלייה " פועלית . " רבים מהבאים בה היו רווקים צעירים שהקימו מפעלים ציבוריים , ששימשו לאחר מכן תשתית למדינה . רבים מן העולים הללו היו גם מנהיגיה לעתיד . אבל היו ביניהם גם " אזרחים , " אנשים בגיל הביניים , אמידים , בעלי משפחות ומקצועות חופשיים , שביקשו להשתתף בבניין הארץ בדרכם שלהם . הם הקימו את גימנסיה " הרצליה , " בית הספר התיכון הראשון שכל לימודיו נערכו בשפה העברית ; הם ניהלו את הבנק הציוני אפ " ק , אנגלו–פלשתינה בנק , והקימו טכניון ושכונה בחיפה . אנשים אלו , בני מעמדות הביניים , לא יכלו להסתגל לעבודה החקלאית , שבה עסקו רוב בני העלייה הראשונה , ושבה אף עבדו רוב בני העלייה השנייה . מהפכת "התורכים הצעירים" בממלכה העותמאנית פתחה בפניהם אפשרויות פעולה אחרות . כעת יכלו למצוא עבודה במקצועותיהם : רופאים , מהנדסים , בעלי בתי חרושת , פקידי בנק , מנהלים ופקידים . אליהם נוספו תושבים אמידים מיפו ומשתי השכונות היהודיות הוותיקות שלידה , אשכנזים וספרדים , שהיו סוחרים , חלפנים ומנהלי עסקים . הללו הקימו את השכונה החדשה , שעל דמותה , תקנותיה וחוקיה דנו והתווכחו במשך שלוש שנים . הם הסתייגו מארגוני הפועלים על שום אמונותיהם הסוציאליסטיות – בין שישים ושש המשפחות שייסדו את השכונה לא נמצא אף פועל אחד – אבל גם הסתייגו מאיכרי המושבות הוותיקות . האיכרים התרגלו לחיות מתמיכת הברון רוטשילד , הם עייפו ונשחקו , ולפיכך העסיקו באדמותיהם פועלים ערבים זולים ורחקו מחלומותיהם הציוניים . מייסדי תל–אביב רצו לבנות את המולדת הציונית על פי דרכם וחידשו בשכונתם חידושים , שהיו קיימים בערי העולם המודרניות : בתים מרווחים ומדרכות לפניהם , רחובות סלולים ושדרה חוצה אותם , גינות בחצרות , ביוב ומים זורמים בבתים . במקום הגבוה ביותר בעיר נבנתה הגימנסיה , שנוסדה כמה שנים קודם לכן ביפו . הגימנסיה היוותה מקדש לתחיית התרבות העברית החדשה ובחזיתה הוקמו שני עמודים , "יכין" ו"בועז , " כמו בבית המקדש הקדום . תושבי השכונה החדשה היו אנשים מסורתיים ודתיים . בשבתות נסגר הרחוב הראשי בשרשרת ברזל ונאסר על כלי רכב להיכנס לעיר . אבל בחמש–עשרה השנים הראשונות לא הקימו התושבים בית–כנסת . הם ראו בתחיית התרבות העברית את העיקר , ובגימנסיה העברית – את סמלה של התרבות החדשה . בגימנסיה המו חיים רבים . חלק ממורי הגימנסיה היו דוקטורים שדנו באופיו הרצוי של החינוך העברי . מורים אחרים היו סופרים , והיו גם מי שחידשו מקצועות לא ידועים בין היהודים כמו שירה , ספורט וטיולים . גם תזמורת היתה בבית הספר ובכל יום שישי צעדה ברחוב הראשי וניגנה מנגינות עבריות . אל התלמידים בני העיר הצטרפו צעירים מרוסיה ומארצות אחרות , שנשלחו לארץ על ידי הוריהם כדי שיתחנכו בגימנסיה ברוח עברית . ועוד חידוש חידשו המייסדים : הם אסרו על פתיחת חנויות בתוך העיר והתירו את קיומן רק בחוצותיה , מעבר לפסי הרכבת . פנסי רחוב של גז האירו את הרחובות , ואפילו בית מעצר הוקם בשכונה . גם תיקון סוציאלי חשוב תיקנו המייסדים : הם אסרו על קיבוץ נדבות , אבל הקימו קופה , שלה תרמו התושבים כסף וממנה חילקו פעם בשבוע צדקה לעניים . שמה של האגודה שהקימה את השכונה היה " אחוזת בית " וכך גם נקראה השכונה החדשה בשנה הראשונה לקיומה . ואז , אחרי דיונים רבים , הוחלט לקרוא לה בשם שבו קרא נחום סוקולוב לתרגום ספרו של הרצל אלטנוילנד ( ארץ עתיקהחדשה : ( תל–אביב . תל – לציון העתיק , אביב – לבשורת החדש . מהר מאוד נתפרסמה תל–אביב ושמעה יצא ברחבי העולם היהודי . הנה קם ישוב השונה מכל ישובי היהודים , ורבו התיירים שבאו לראותו והשתאו . הכתבנים שבהם פרסמו פרקי מסע ומאמרי התפעלות בעיתונים העבריים בחוץ–לארץ , שבהם סיפרו על יופייה ועל ייחודה של העיר החדשה ועל ילדיה המדברים רק בשפה העברית . ואפילו הסופר דוד פרישמן , שלא האמין בחידוש דיבורה של העברית , שינה את עמדתו אחרי שביקר בארץ ושמע את השפה מפי הילדים כאילו מדוברת היא מדורי–דורות . תל–אביב כסמל התנועה החדשה מאז היתה תל–אביב לסמל התנועה החדשה , הציונות , שביקשה להקים ישות לאומית ליהודים , מדינה ככל המדינות , בארצם הישנה . הציונות אמנם נקראה על שם ציון , היא ירושלים , אבל היא הפנתה את גבה לעיר הקודש . ירושלים סימלה בעיני הציונים את הקפוא , את הציפייה לנס משמיים , את חוסר המעש ; תל–אביב סימלה את חלומה של הציונות : עיר ככל ערי העולם , ואף טובה מהן , שהפכה , יחד עם היישובים הכפריים שנוסדו בארץ , למקור דוגמה וגאווה . בשנת 1922 שב הצייר ראובן לארץ וצייר את תל–אביב , וזהו , כנראה , הציור הראשון של העיר : בתים קטנים בחולות , ללא שורשים באדמה , שהרוח יכולה כביכול להניפם באוויר , ומאחוריהם נפרש הים . אבל היתה זו עיר ההזדמנות האחרונה , מעין קיר אחרון שמאחוריו אין כלום . לצד המהללים היו גם מי שלעגו לגילויי ההתפעלות של התיירים והאורחים – הסופרים שהשתכנו בנוה–צדק . הללו – עגנון , ברנר , דבורה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help