sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:376

בן–ארויה את המפלגה היוונית הסוציאליסטית , חדל קיומה של הפדרציה . העיתון הסוציאליסטי אוואנטי ( 1912 ) המשיך בכל אופן לצאת לאור עד . 1936 בדומה לעיתונים יהודיים של מפלגות אחרות , הוא היה מפרסם בהמשכים רומנים מתורגמים , מחזות ודיאלוגים סאטיריים המכוונים לאינדוקטרינציה של המצטרפים החדשים לקהל קוראיו . למטרה דומה הקימו גברים ונשים סוציאליסטים להקת תיאטרון שבה הציגו מחזות כהאחים קרמאזוב , הדיבוק וכדומה . הם היו מציגים לפני קהל רב באחד מארבעת אולמות התיאטרון של העיר , שכולם היו בבעלות יהודית . אוואנטי היה מפרסם לפעמים את מאמרי המערכת שלו בשלוש או ארבע משפות המקום , והוא מתח בהם ביקורת חריפה על מדיניותם של התורכים הצעירים , על הידרדרות הקפיטליזם האירופי ועל חוסר יעילותם של הדיפלומטים האירופיים בפתרון הבעיות הלאומיות הרציניות של אזור הבלקאן . הוא פרסם גם מאמרים על מצבו של מעמד הפועלים המקומי , וקרא להפגנות כגון זו הראשונה שאורגנה בנמל ב9– ביוני . 1909 ביום זה הפגינו בין 6 , 000 ל 8 , 000– פועלי תעשיית הסבון , פועלי דפוס , נגרים , סתתים , עובדי תעשיית הטבק ומסילות הברזל , יהודים , יוונים , בולגרים וארמנים . הפגנה דומה ארגנה המפלגה ביולי , 1909 כאשר החליטה הפדרציה לחוג , בנפרד מ " הוועדה לאחדות ו > דמה , " את יום השנה הראשון למהפכת התורכים הצעירים . אלה היו ההפגנות הגדולות והמרשימות ביותר שהתנהלו בעיר עד לאותו הזמן . שנים אחדות לאחר מכן הקל הניסיון שנרכש בהפגנות האלה את ייסודם של איגודים מקצועיים מעורבים , את הקמתן של שכונות מעורבות ואת שילובם של היהודים במדינת יוון . עם הסיפוח ליוון סיפוחה של סאלוניקי ליוון בשנת 1913 התקבל ברגשות מעורבים בקרב היהודים מכל המפלגות , כי היה עתיד לנתק את העיר מן העורף המקדוני הרחב , להביא לאיבוד חשיבותה כעיר סחר ראשית בבלקאן ולהפוך אותה לעיר גבול ביוון . וכיוון שתעמולת המדינות השכנות – בולגריה , סרביה ואוסטריה – שחמדו את סאלוניקי , ניסתה לזכות באהדת היהודים , נקטה הקהילה היהודית יוזמה משלה ופנתה למעצמות בהצעה להפוך את סאלוניקי לעיר בינלאומית . תחילה הוקדשה תשומת לב רבה לתוכנית זו , כי היא תאמה את האינטרסים גם של המעצמות הגדולות וגם של האימפריה האוסטרו–הונגרית . אבל בסופה של מלחמת הבלקאן השנייה הסכימו המעצמות לסיפוחה של סאלוניקי ליוון . ב1914– החליטה הקהילה היהודית לקבל בברכה את הריבונות היוונית והגישה לממשלת יוון תזכיר שבו תבעה ממנה לשמור על זכויותיה ועל זהותה התרבותית . ראוי לציין שכל תביעותיה , שכללו בין השאר את זכותם של יהודים לשמור את השבת , להשתמש בשחיטה כשרה ולקבל מכספי המדינה תמיכה בבתי הספר היהודיים , נענו זמנית . במסגרת מדינת יוון קיבלו יהודים את אותן זכויות האזרח שהיו לכל היוונים . החגיגות שאורגנו בעיר בנובמבר , 1918 לרגל יום השנה להצהרת בלפור , היו מן הגדולות שנערכו בקהילות יהודיות באירופה . העובדה שהקהילה היהודית שמרה על זהותה התרבותית וגם על שיווי משקלה החברתי והכלכלי בזמן שהעיר היתה נעשית והולכת יוונית מאשרת את האיכות היהודית המיוחדת במינה שלה . הדלקה הגדולה של שנת 1917 ובואם של 100 , 000 פליטים יווניים לעיר בשנת , 1923 בעקבות חילופי השטחים בין תורכיה ליוון , צמצמו את שיעורם של היהודים עד כדי 20 % מכלל תושבי העיר , והחלו שנות ירידתה של הקהילה היהודית . העיר איבדה את העורף הכלכלי שלה , ורבים מן היהודים העשירים עברו לאיסטנבול , כשהם מעבירים עמם את עסקיהם ואת קשריהם המסחריים . מעמדה הפוליטי של סאלוניקי החל להידרדר . בהיותה עיר ספר עדיין היתה לה חשיבות אסטרטגית . ראשי הממשל באתונה נעשו עוינים ליהודי סאלוניקי , שנראו להם אלמנט זר , לא–הלני , שכרוכות בו סכנות רבות . במרוצת שנות ה20– וה30– סבלה הקהילה משורה של צרות פוליטיות וכלכליות . חוקקו כמה חוקים אנטי–יהודיים , שבלטה בהם החלוקה המחודשת למחוזות בחירה , שהיתה מיועדת לגימוד כוחם האלקטורלי של היהודים . התרחבה ההטרדה הביורוקרטית והכלכלית של היהודים . הפליטים היווניים שהגיעו מהחלקים שהועברו לתורכיה היו בני תחרות לפועלים היהודיים של סאלוניקי והזינו את הלהבות של העיתונות האנטישמית המקומית . משנעשו למיעוט , היו היהודים מוכרחים כעת לעבוד בשבת וללמוד בבתי ספר יווניים . צעדי דיכוי אלה , שהקהילה היהודית התנגדה להם נמרצות , חיזקו את הזהות היהודית הנפרדת . בראשיתה של התקופה המשיכו יהודי סאלוניקי להיות פעילים ולהתקדם בכל התחומים . ברוב השכונות היהודיות היו בתי ספר , ולעתים קרובות ספרייה , בית כנסת ומרכז רפואי ומקווה . ועדות מיוחדות היו ממונות על הסדר והניקיון . כושר ארגוני זה מעיד על רמת המודרניזציה של חיי הקהילה . ואולם עד מהרה פקדו את הקהילה אירועים קשים ששינו את תמונת המצב . ביוני 1931 נעשה ביהודי סאלוניקי פוגרום מלא . כמעט כל הרובע היהודי עלה באש . המשטרה עמדה מן הצד ולא התערבה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help