sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:374

שלה וגיוון המקצועות שבהם עוסקים אנשיה . שלא כבעלי המלאכה הנוצריים–האורתודוקסים , שהיו מציעים מוצרים איכותיים יותר במחירים נוחים יותר בכל תחומי המלאכה , עדיין היו היהודים העניים בסאלוניקי מיוצגים ייצוג לא מספק ברבות מהמלאכות ועסקו בעיקר באלו המכניסות פחות . היה ברור שחשוב ביותר להקנות חינוך מקצועי לבני המעמדות הנמוכים , שהם 80 % מהקהילה היהודית . בשנת 1877 הוקם בסאלוניקי בית ספר לחינוך מקצועי לנערים . לימדו בו עשרים מלאכות שונות , אבל עדיין היתה קיימת בקרב יהודי סאלוניקי דעה קדומה נגד עבודת כפיים ששכרה נמוך בהשוואה לעיסוק במסחר , שגם הלימודים שהיה צריך ללמוד כדי לעסוק בו היו קצרים יותר . במאבק בדעה קדומה זו הופעלו כמה אמצעים , לרבות מסע תעמולה בעיתונות והקמתן של אגודות מיוחדות להעלאת יוקרתם של בעלי המלאכה . אגודות אלו הרחיבו את פעולותיהן לעידוד המלאכה גם על פני הקמת בתי ספר ערב שבהן יכלו עובדים ללמוד גם שיטות תמח 7 ר וגם קריאה בעיתונים . התפשטות השפה הצרפתית צמצמה במידה ניכרת את השימוש בשפת הג'ודזמו , הלאדינו ( ר' מדור העברית ולשונות היהודים , ( ומילים צרפתיות חדרו לתוך שפה זו . ואולם בהזדמנויות רבות , כגון בעיתונים , במחזות תיאטרון ובתרגומי ספרות מערבית שהביאו עמם את רעיונות המודרנה , נבחרה שפת הג'ודזמו למכשיר היעיל ביותר להחדרת המודרניות . צירופן של שתי התרבויות האלה שבהן השתמשה האינטליגנציה הספרדית של הרבנים , המתרגמים , הסופרים , המחזאים וההיסטוריונים , ובהם יוסף נחמה , מיכאל מולכו , דוד פלורנטין , יצחק עמנואל , אלברטו מולכו ואחרים , תרם לפרץ חסר תקדים של פעילות אינטלקטואלית . בעקבות מסע ההסברה הזה עלה במידה ניכרת מספר התלמידים הנצרכים שלמדו בבתי הספר המקצועיים , בעיקר מאז החלו בתי הספר להעניק להם קצבה חודשית קטנה ולספק ארוחה חמה בכל יום . יוקרתם של בעלי המלאכה היהודיים נתחזקה בהצלחתה של תערוכת אומנויות המלאכה שנערכה בשנת , 1909 תערוכה ראשונה מסוגה בסאלוניקי . בשנת 1887 ייסדה כי"ח גם את בית הספר המקצועי הראשון לבנות . בשנת 1910 כבר הביאה הפופולריות של החינוך המקצועי לבנות להקמתן של סדנאות שבהן הן יכלו ללמוד כובענות , תפירת מחוכים וחזיות ועיצוב שמלות . המוכשרות ביותר מביניהן נשלחו ללמוד בצרפת ומשם חזרו כאומניות . הצלחתו של מפעל חינוכי זה הביאה להנהגת רפורמה גם בתלמוד–תורה וב"חדרים . " יצחק אפשטיין , שכבר רכש לו מוניטין כמורה לעברית בארץ–ישראל ושהה בלוזאן , שווייץ , ששם השתלם בפדגוגיה , התמנה בשנת 1910 למנהל החדש של בית הספר של כי"ח . אפשטיין האמין כי תרבות קודמת לידע . הוא אימץ את השיטה החינוכית של כי"ח והקנה מעמד שווה ללימודי השפה העברית , שהתבססו על ספרו החדשני " ללמוד עברית בעברית . " גישה חינוכית חדשה זו הוכנסה עד מהרה לרוב בתי הספר הדתיים , הפרטיים , ואפילו לבית הספר הגרמני הציוני שנוסד בשנת . 1910 הקניית צביון צרפתי לתרבותם של יהודי סאלוניקי חיזקה את אמונתם בערכים ובסגנון החיים של המערב . הם התקשרו עמוקות לכי"ח מתוך ידיעה שהודות לחינוך שזו הביאה אליהם הם עלו מתוך הפיגור של בדידותם . בסאלוניקי אכן התחוללו תמורות מופלגות בראשית המאה ה20– והיא נחשבה כעת למרכז מסחרי מודרני העומד במקום שני רק אחרי איסטנבול . בסאלוניקי יוחס דבר זה בעיקרו ליהודים , שהיו הכוח המניע של הפעילות הכלכלית והחברתית בעיר . ב35– שנות פעולתה של כי"ח בעיר עלה בידה לחנך 8 , 500 ילדים . בוגרי מוסדותיה החינוכיים החזיקו בעמדות מרכזיות בבנקים , בבתי המסחר , באדמיניסטרציה ובשירותים . התמורה החברתית–המקצועית היתה מהפכנית . יהודים עסקו כעת בכל המקצועות והיו מיוצגים בכל רובדי החברה . לא זו בלבד שהם היו אחראים עתה לתפקודה התקין של העיר , אלא שהם גם קבעו את הדינמיקה החברתית והפוליטית שלה . התעוררות המודעות החברתית בוגרי מוסדות החינוך של כי"ח ומוריהם , המרכזים התרבותיים והעיתונאים היהודיים הניעו רעיונות פוליטיים שהביאו להתעוררות גם בקרב המעמדות הגבוהים אבל גם עודדו את המודעות החברתית בקרב המקופחים . בין שנת 1865 לשנת 1942 הופיעו בסאלוניקי יותר מ60– עיתונים וכתבי עת יהודיים . ארבעים וחמישה מהם בשפת הלאדינו וחמישה בצרפתית . שלושה עשר מהם , הפופולריים ביותר , כולם כתובים בלאדינו , היו עיתונים סאטיריים , תשעה ציוניים , תשעה בעלי עניין כללי , חמישה סוציאליסטיים ואחד בעל נטייה מלוכנית . עיתונים אלה נתמכו בעיקר בידי קוראיהם ולא היו יכולים להמשיך בהופעתם אילולא נקנו בידי ציבור יודע קרוא . הפלורליזם האידיאולוגי שהשתקף מן העיתונות היהודית מעיד שהקהילה היהודית היתה גוף דינמי ושרווחו בה דעות פוליטיות רבות . סאלוניקי שימשה בראשית המאה ה20– מוקד חשוב לתרגומים ולעיבודים של יצירות קלאסיות מערביות ללאדינו : מהחולה המדומה של מולייר ( 1903 ) וייסורי ורתר של גתה ( 1906 ) ועד להמניפסט הקומוניסטי של מארקס ואנגלס . ( 1914 ) לא נפקד גם מקומן של יצירות עבריות חדשות : אהבת ציון של מאפו תורגם ללאדינו כבר ב . 1894– עקב התגברות הנטייה המערבית בין היהודים גברה גם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help