sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:373

עצמו לארגון חדש של מערכת החינוך היהודית היה משה אלאטיני , יהודי עשיר ממוצא איטלקי . הוא עצמו זכה לחינוך מערבי כשלמד רפואה באיטליה . בשנת 1856 הקים קומץ יהודים משכילים יחד עם אלאטיני בית ספר מערבי ראשון בסאלוניקי . במארגניו היה ד " ר יוסף ליפמן , רב צרפתי מודרני משטרסבורג , שנעשה למנהלו של התלמוד–תורה . אף שתגובתם של הרבנים המקומיים גרמה בסופו של דבר לסגירת בית הספר , בחמש שנות קיומו הוא הוציא מתוכו קבוצת צעירים שהחלו להתכתב עם חברות אירופיות ולשפר את יחסיהם עם יהודי הקהילה . חברי הקהילה החלו להיווכח יותר ויותר ביתרונותיו של החינוך . מדינות כמו צרפת , בריטניה , יוון , איטליה וגרמניה , בשאיפתן להרחיב את השפעתן בסאלוניקי , פתחו בעיר החל ב1783– בתי ספר בנוסח מערבי וכן בתי ספר של המיסיונים השונים . בהעדר בתי ספר יהודיים מודרניים נהגו משפחות בורגניות יהודיות לשלוח את ילדיהן לבתי ספר אלה . בינתיים , בשנת , 1862 החלה חברת " כל ישראל חברים " מצרפת להקים באימפריה העותמאנית בתי ספר יהודיים חילוניים . תוכנית הלימודים של בתי הספר של כי " ח היתה צירוף של לימודי חול ולימודים דתיים , לימדו בהם שפה אירופית יחד עם שפות המקום ושקדו גם על הוראת מקצוע לבני העניים . בכל אופן , בסאלוניקי לא ניתן להקים בתי ספר מודרניים ממש כל עוד שלט הממסד הרבני בקהילה . בשנת 1872 נוצרה מהומה בשל אי גמישותם של הרבנים שיצאו להתקפה על השולחים את ילדיהם ללמוד בבתי ספר זרים . צעירים השיבו בגילוח זקניהם ובחילול שבת , כשהם מתעלמים מהאיום בחרם . המחלוקת הגיעה לשיאה עם התערבותו של הרב הראשי , שזימן את המשטרה התורכית לעצור יהודי צרפתי שאכל חזיר בפומבי . המושל התורכי ראה לעצמו חובה לשכך את כעסו של הקונסול הצרפתי שמחה על כך , וביטל את זכותו של הרב לצוות על מעצר . מאותו יום ואילך לא היתה בידי הרב סמכות של הנהגה חילונית . מושפעת מהערכים האירופיים , שאליהם נחשפה באמצעות קשריה המסחריים ובהשפעת החינוך המערבי , לא בזבזה האליטה של הקהילה את זמנה , ובית הספר היהודי–הצרפתי הראשון לנערים , שנקרא על שמו של משה אלאטיני , נפתח בסאלוניקי באוקטובר . 1873 בית הספר החדש נתמך בידי כי"ח , האגודה האנגלית–היהודית והקהילה . 60 % מהתלמידים שהיה בידם שילמו שכר לימוד . הגישה האידיאולוגית של הזדמנות שווה לכול ושל אחריותם של העשירים להתפתחותה של הקהילה נעשתה לקו מנחה בארגונה החדש של הקהילה , שהנהגתה היתה נתונה מעכשיו בידיים חילוניות . תחילת המפעל החינוכי הזה ציינה את שובו של תור הזהב לקהילת סאלוניקי . בתי ספר חדשים נוסדו בה זה אחר זה . ב37– השנים שבין 1873 ל1910– ייסדה "כל ישראל חברים" לבדה תשעה בתי ספר בכל הרמות . שלושה מהם היו בתי ספר מקצועיים ושישה מתוך התשעה היו בתי ספר לבנות . אחרי ייסודו של בית הספר הראשון לבנות בשנת 1874 לא ניתן עוד להוציא את הבנות ממערכת החינוך . הפופולריות שזכו לה בתי הספר אפשרה למייסדים לגייס את הכספים הדרושים , ובשנת 1876 הם קנו בית מרשים . בניגוד ל"חדרים" הישנים , היה בו גן ענקי , וחדרי הלימודים היו מרווחים . המבנה הכיל גם גן ילדים , שבו נתחנכו הילדים תוך כדי משחק בשיטת פסטאלוצי שהובאה מצרפת . בבתי הספר האלה למדו התלמידים הנהלת חשבונות , היסטוריה ושפות זרות . שפת ההוראה היתה צרפתית , שהיתה אז הלינגווה פראנקה של הים התיכון המזרחי . מגוון מצומצם זה של נושאי לימוד , שנועד רק לצורכי הקריירה של בוגרי מערכת החינוך , לא הספיק להתמערבותה של הקהילה המסורתית של יהודי סאלוניקי . למטרה זו , ובהדרכתה של כי"ח בפריז , שינו בתי הספר בסאלוניקי את תוכניתם החינוכית . החל בשנת 1886 הוחלף לימוד ההיסטוריה העתיקה של יוון ורומא בלימוד ההיסטוריה העותמאנית וההיסטוריה העולמית . דבר זה הביא לגיבושם של הרגשות הפטריוטיים של התלמידים ושל הוריהם שהיו עכשיו במצב שבו יכלו לתת את דעתם על הסובלנות העותמאנית ולהעריך את יתרונותיה . לימוד ההיסטוריה של היהודים הביא להם נקודת מבט אחרת , לא דתית , של הזהות היהודית . לימודי הפילוסופיה והספרות החדירו בהם ערכים מערביים של סדר , משמעת ותודעה חברתית . בשנת 1910 הוכרו בתי הספר התיכונים היהודייםהצרפתיים כמוסדות לחינוך תיכוני , גם בידי השלטונות העותמאניים וגם בידי אוניברסיטאות אירופיות . ואף כי רק מספר קטן מבוגריהם יצאו להמשיך בלימודים באוניברסיטאות צרפתיות ושווייציות , בני אליטה משכילה זו , שהיתה בעלת מוטיבציה ואידיאלים דומים לאלה של כל בוגרי רשת החינוך של כי"ח , ורובם היו פעילים בעולם המסחר , היו למנהיגות העתיד של הקהילה . הם היו מבלים יחד במועדונים ובטיולים משותפים ומכירים צורות חדשות של בידור . כדי להגביר את כישוריהם האינטלקטואליים ואת כושר הביטוי שלהם הם נהגו לארגן הרצאות ודיונים על "פטריוטיזם , " "זהות לאומית , " " מחשבה חיובית , " "תרבות הגוף , " "אלכוהוליזם" ועוד . אבל , יותר מכול , הם קיבלו עליהם להרים את רמתם של אחיהם בני השכבות המקופחות ולהביא אליהם את המודרנה . שינוי המבנה החברתי לדעת אנשי כי"ח ניתן לשוות אופי מערבי יותר לחברה היהודית העותמאנית המסורתית רק באמצעות שינוי המבנה החברתי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help