sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:371

סאלוניקי היהודית רנה מולכו סאלוניקי , שעם סיפוחה ליוון בראשית המאה ה20– הוחזר לה שמה העתיק תסאלוניקי , היא עיר מטרופולין בחצי–האי הבלקאני . בשל מעמדה האסטרטגי על "וייה אגנאטיה , " הדרך הרומית הגדולה שראשיתה ברומא וסופה בקונסטנטינופול , מאוחדים בה מערב ומזרח . יחד עם כך משמש נמלה של העיר מוצא עיקרי אל הים האגאי וממנו אל הים התיכון לעורף המקדוני . העיר נוסדה בשנת 315 לפסה"נ , ומאז ומתמיד ישבו בה יהודים . בתקופה העותמאנית , ובייחוד לאחר גירוש ספרד ב1492– כאשר כעשרים אלף יהודים ספרדיים התיישבו בסאלוניקי , ועד שנת 1919 היתה קהילתה היהודית הרביעית בגודלה בעולם ונקראה גם בפי לא יהודים בשם "ירושלים של הבלקאן . " בראשית המאה ה19– השתקפה שקיעתה של הקהילה היהודית בה במראה העיר כולה . לדברי הקונסול הצרפתי , היא היתה אז "צל של שגשוגה בעבר . " אחרי שנות ה50– של אותה מאה נעשתה סאלוניקי , מחמת חדירתן של המעצמות הגדולות למקדוניה , השינויים בסחר העולמי שבאו בעקבות מלחמת קרים ( 1855-1853 ) ומלחמת האזרחים האמריקנית , ( 1864 -1861 ) ל"מחסן של אירופה . " ההזדמנויות החדשות עודדו כמה ממנהיגי קהילת סאלוניקי לנצל את חידוש פני העיר ואת הרפורמות באימפריה העותמאנית גם לחידוש פני הקהילה . תהליך הארגון מחדש והמודרניזציה של הקהילה הספרדית הנודעת תרם לרנסאנס חברתי–כלכלי ותרבותי בעיר כולה ושוב אושש מעמדה של סאלוניקי כ"עיר ואם בישראל . " כמעט כל הנוסעים שביקרו בעיר במאה ה19– דיווחו כי המאפיין המרשים ביותר של העיר הרב–לאומית הזאת הוא ריבוים של התושבים היהודיים בה . אף כי המידע שהביאו מבקרים וגם זה שהתקבל ממפקדי אוכלוסין אינו מדויק , ניתן לומר כי מספר היהודים בעיר הגיע לכדי 55 % -50 % מכלל תושביה . החוקר הגרמני יעקב פיליפ פאלמראייר , המפורסם בעיקר בגין השקפותיו על האתנולוגיה של היוונים המודרניים , שביקר בסאלוניקי בשנת , 1842 הציע לשנות את שמה ל"שומרון . " ממפקד אוכלוסין שערכה האימפריה העותמאנית בשנים 1884-1882 עולה שהתגוררו בעיר 85 , 000 תושבים , שמהם 48 , 000 היו יהודים . במפקד האוכלוסין שערכה ממשלת יוון בשנת 1913 עדיין היו היהודים קבוצת התושבים הגדולה ביותר : מ 157 , 889– תושבי העיר 61 , 439 היו יהודים , 45 , 889 מוסלמים , ו 49 , 956– היו נוצרים יווניים–אורתודוקסים . בשנת 1919 דיווח העיתון היהודי ל'אינדפנדן כי 90 , 000 מ 170 , 000– תושבי העיר הם יהודים . את ייחודה של סאלוניקי ניתן להבין טוב יותר בהשוואתה ל31– הקהילות היהודיות שבערים יווניות אחרות . אף באחת מהן לא היו יותר מ 3 , 000-2 , 500– חברים . ויתרה מזאת , בערים עותמאניות חשובות כאיסטנבול או איזמיר לא הגיע שיעור היהודים מעולם ליותר מ . 10 % -5 % – מערכת מסילות הרכבת שבנה הברון הירש בשנים , 1891 -1880 אשר חיברה את סאלוניקי לאירופה ולאיסטנבול , ומערכת החשמליות שהוכנסה לעיר באותה עת והקלה את הקשר בין העיר לבין הנמל , זירזו מאוד את התפתחותה של העיר . נוסף על המספר הגדול של חבריה , היתה הקהילה היהודית מרוכזת בחלקים המועדפים של העיר . עד לדלקות הגדולות של 1890 ושל 1917 התפשטו רוב הרבעים היהודיים , יחד עם כמה מאלה של הנוצרים האורתודוקסים ושל המוסלמים , על פני כל מרכז העיר סאלוניקי וקו החוף שלה ומשם עד לקצה הצפוני–המזרחי . גודלו של חלק זה של העיר היה מוגבל והוא היה מיושב בצפיפות , אבל הוא היה גם המרכז המסחרי של העיר ובו היה הנמל , שבו מצאו את פרנסתם בעלי עסקים רבים , ובייחוד פועלים וסבלים . רחובות רבים , ומרביתם של 32 הרבעים שבהם התגוררו יהודים , נקראו בשמות יהודייםספרדיים של רבנים או בתי כנסת , ובהם חכם אשר , חכם מטלון , עץ חיים , אגודה ועוד . הרס חומותיה של סאלוניקי בשנת , 1866 ובמיוחד הדלקות הגדולות של 1890 ושל , 1917 הביאו להרס המרכז המסחרי וכפו על היהודים להתפזר בכל חלקי העיר . השינוי הדרמתי הזה העניק ממד חדש לאופי היהודי של סאלוניקי ותרם למודרניזציה שלה . הפעלתן של החשמליות בשנת 1891 הקלה את התחבורה במרכז המסחרי של העיר ובאזור הנמל . בצד ייסודן של שכונות מגורים חדשות הביא ייסודם של מפעלי תעשייה בפרברים , בידי בעלי הון יהודיים , מיוחד : השינוי שהביא לדו תרבותיות , הכוח העצום של העיר ( הבירה הפיננסית והמסחרית של אמריקה , ( הזרם הלא פוסק של תושבים חדשים ( אם לא מחוץ לארץ , הרי מתוך הארץ עצמה , ( ובעקבות זאת ההפריה ההדדית הלא פוסקת . והגורם שהיה אולי המכריע ביותר להבנתם של יהודי ניו יורק – המאסה הקריטית שלהם . יהודי ניו יורק היו חופשיים ליצור קהילה תרבותית , בעצם יותר מאחת , ולחוש ביטחון בעוצמת מספרם ובחברה הפתוחה המבוססת על המודרנה והחילון .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help