sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:368

" האמנות היהודית . " ברית המועצות נתפסה בעיניהם כגילומה של חברה ללא מעמדות , המקדישה עצמה לאידיאלים האוניברסליים ומגוננת על שלמותן של קבוצות לאומיות ובכללן היהודים . בשנות ה30– הם האמינו כי ברית המועצות לבדה היא המצודה העומדת נגד הפאשיזם , וכי באמריקה ניצב הקומוניזם בחזית המאבק בגזענות ולמען הצדק והעמלים המדוכאים . הבית בשכונת רחוב הנרי , ששירת את המהגרים לא פחות מאשר אגודת החינוך , יצר תוכנית מיוחדת במינה לאמנויות הבימה . כמה נשים יהודיות ממעלה העיר שהתמסרו למחול האמנותי ייסדו בו כיתות ללימוד מחול , ובשנת 1914 העבירו את בית הספר לאמנויות הבימה ולמחול לאולם משלו , " התיאטרון השכונתי . " להקתו של תיאטרון זה הפיקה מחזות אוונגרדיים ומופעי ראווה אתניים והרחיבה את תוכניות הדרמה והמחול שלו . בשנות ה20– לימדה שם מרתה גראהם , אחת ממייסדי המחול המודרני בארה"ב , וגייסה כמה מן התלמידים והתלמידות ללהקת המחול שלה . ( בין 1926 ל1941– היו כ20– מחברי להקתה יהודים ( . שתיים מרקדניותיה הראשיות , אנה סוקולוב וסופי מאסלואו , נעשו לדמויות חשובות בתנועת המחול המודרני . הן היו פעילות , יחד עם עוד כמה רקדניות יהודיות , בקבוצות מחול של פועלים כדוגמת "ליגת המחול של הפועלים" ו"הלהקה החדשה למחול , " שאף כי לא היו משויכות למפלגה הקומוניסטית , קיבלו עליהן את הקו הפוליטי שלה . במחצית שנות ה30– הקימו הקבוצות האלה כיתות מחול לפועלים , הופיעו באספות של האיגודים המקצועיים והשתתפו במופעי ראווה שבחסותה של המפלגה הקומוניסטית . כמה להקות מקצועיות הוקמו ונאבקו נוכח מכשולים עצומים לזכות בהכרה , מתוך נחישות להיות אתגר לאסכולה ה"בורגנית" של המחול המודרני . בשנת 1935 נתגלתה הזדמנות להקמת מרכז למחול מודרני במרכז הקהילתי של "אגודת הצעירים היהודים" של רחוב 92 ( הידוע כY– של רחוב ( 92 שב"מעלה העיר . " ויליאם קולודני , המנהל רב היוזמה ומרחיק הראות של התוכנית החינוכית של ה , Y– גייס את שירותיהן של דמויות בולטות בתנועת המחול המודרני , ובכללן מרתה גראהם , דוריס האמפרי וצ'רלס ויידמן , לתכנונה של תוכנית לימוד מלאה ולביצועה של סדרה שנתית של רסיטלים למחול מודרני . המרכז למחול סייע לקבוצות רדיקליות חדשות יותר בהעסקתן של רקדניות צעירות , כאנה סוקולוב , בתפקידי הוראה , וחרף הרדיקליות שלהן נתן להן הזדמנויות של הופעה בפומבי . המרכז נעשה עד מהרה לצינור הראשי בניו יורק , כלומר בכל ארצות הברית , לביצוע יצירות של מחול מודרני על כל הז'אנרים שלו . המחול היה רק פעילות אחת מרבות בתוכניות האמנות של ה . Y– מייסדיו היהודיים–גרמניים וממשיכיהם חשבו על הY– כמרכז תרבות ליהודים אמריקניים בני המעמד הבינוני , מרכז שיספק להם אמצעי לפיתוח האישיות , להעשרה תרבותית ולנופש הגוף . בתחום המחול , לפני היווסדו של המרכז למחול , שימש שם בנג'מין צמח מורה ולימד ריקודים המבוססים על נושאים יהודיים . כעבור שנים אחדות הוא הקים את "המעבדה למחול יהודי . " אחד הסגנונות שלימד בו היה של מחול החלוצים הציוניים בארץ–ישראל . בעיני קולודני , מנהל ה , Y– תוכנית דו–תרבותית – המציעה מן המיטב של שתי התרבויות – היתה תמיד דבר רצוי ובר ביצוע . בשנת , 1940 עם ראשית ירידתה של תרבות היידיש , החלה הדו–תרבותיות אנגלית–יידיש של דור המהגרים ושל הדור השני לפנות את מקומה לדו–תרבותיות מסוג אחר : אמריקניתיהודית ואמריקנית . בשנים שבין המלחמות החלו מחזאים , מלחינים , אמנים ורקדנים יהודיים להתמודד עם כניסה ישירה ושלמה לחיים האמריקניים , בדומה לגרשווין , או באמצעות השמאל הרדיקלי , כמו אודטס . בו בזמן היו סופרים יהודיים כותבי אנגלית בניו יורק מוציאים לאור רומנים שעסקו במעבר מתרבות אחת לאחרת . אנה יזיירסקה , שפרסמה שישה ספרים בין 1920 ל , 1932– כתבה על הנתק בינה לבין אביה האורתודוקסי , על המכשולים שפגשה כאישה , ועל בריחתה מאביה ומן הבית . מייקל גולד , עורכו של כתב העת הקומוניסטי הרקדנית אנה סוקולוב ב"קדיש" . ( 1945 ) החלה את דרכה בלהקת המחול של מארתה גראהם ( ש20- מחבריה היו יהודים ) ונעשתה לדמות חשובה בתנועת המחול המודרני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help