sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:366

שנתמכה בידי פרייהייט , ראתה בעצמה תיאטרון בעל "משמעות חברתית , " האוהד את המפלגה הקומוניסטית . במחצית שנות ה , 30– תקופת גיאות לתיאטרון השמאלי , היתה "ארטעף" מציגה בברודוויי לצד קבוצות שמאל כלליות , כגון "איגוד התיאטרון , " "הגילדה של התיאטרון" ו"תיאטרון הקבוצה . " בין הדמויות הבולטות של תיאטרון הקבוצה היו סטלה ולותר אדלר ויוסף בולוף , שהיו קשורים גם בתיאטרון היידיש . גם אחרים חצו הלוך ושוב את קווי השפה . עמם נמנו השחקנים בן–עמי ופול מוני ( מוני וייסנפרוינד ) והשחקנית מולי פיקון . מחזות יידיש תורגמו לאנגלית . גילדת התיאטרון הפיקה באנגלית את האוצר של פינסקי בשנת 1920 לפני שהוצג לראשונה ביידיש . חרף התמעטות מספרם של צרכני תרבות היידיש , נותר בתקופה שבין המלחמות ציבור גדול למדי שיכול לקיים קבוצה מרשימה של אינטלקטואלים ואמנים יוצרים , שצמצמו את הפער בין היהודי לאמריקני , ועשו זאת ביידיש . יהודי הדור השני להגירה עברו במישרין לבימה האמריקנית . רבים מהם נמשכו לקבוצות אוונגרד שמאליות . קליפורד אודטס , שגדל בברונקס , כתב שלושה ממחזותיהן , שהמשבר הכלכלי הגדול שימש להם רקע , והם הוצגו בתיאטרון הקבוצה בשנה שאחרי מעברה של " ארטעף" לברודוויי . הקיצו ורננו ( כך נקרא המחזה כשהוצג בארץ ) עסק במתחים שבתוך משפחה יהודית בניו יורק שנתרוששה והוא נכתב באנגלית בעלת מבטא יידישי . ( המחזה הוצג לאחר מכן גם ביידיש ( . "האופרה הפרולטרית" של מארק בליצשטיין , העריסה תתנודד , הועלתה בהצגת בכורה בשנת . 1937 ( בליצשטיין למד הלחנה אצל נאדיה בולנז'ה בפריז ואצל ארנולד שנברג בברלין ( . אך , בכל אופן , עמוד התווך של ברודוויי היה תמיד התיאטרון המסחרי והמחזמר . בספקו בידור טהור , נעשה המחזמר במיוחד לאמצעי שהביא למספר ניכר של יהודים , בני ובנות מהגרים , תהילה כמלחינים ומלחינות , שחקנים ושחקניות ומפיקים ומפיקות . להסברתה של תופעה זו נדרש יותר מן הנטייה היהודית לאמנויות להמונים . ( היו שהציעו את הסברה שמבצעים ויזמים יהודיים יצירתו הידועה ביותר של המלחין ג'ורג גרשווין , שהיוותה ציון דרך בתולדות המוזיקה האמריקנית , היא האופרה העממית "פורגי ובס . " בתמונה : בול שהנפיקה הרפובליקה של איי קומורו לזכר ג'ורג גרשווין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help