sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:363

ניו יורק היהודית בשנים 1940-1920 אריה גורן בשנת 1920 נעשתה ניו יורק למטרופולין של העולם היהודי . מבחינה מספרית בלבד היא היתה לריכוז העירוני הגדול ביותר בתולדות היהודים . יותר ממיליון וחצי יהודים , כמעט 90 % מהם מהגרים או בני מהגרים ממזרח אירופה , התגוררו אז בעיר הזאת . בשנת 1940 הגיע מניינה של האוכלוסייה היהודית בעיר לשני מיליונים , שהיו 30 % מכלל תושבי העיר . בשל הזרם הענקי של מהגרים – שהגיע בין השנים 1906 ל1914– לממוצע שנתי של – 100 , 000 היו רובם בארץ פחות מ15– שנים . המהגרים היהודיים , דוברי יידיש , רובם בעלי השכלה אלמנטרית , היו רוב ברבעים המאוכלסים בצפיפות שבהם התגוררו . הגדול בהם היה הצד המזרחי התחתון של מנהאטן , שבו הצטופפו 1 . 5 מיליון יהודים בשטח של כשני קילומטרים וחצי רבועים . תחילה התגוררו רובם בדירות קטנות וצפופות בבתי הדירות הצרים האופייניים לרובע , ורבים מהם מצאו תעסוקה בסמוך , בבתי המלאכה ובמפעלי הייצור של תעשיית הביגוד . בשנת 1910 כבר הופיעה תנועת הפועלים היהודית הנמרצת ולה איגודים מקצועיים , תוכניות השכלה ותרבות , תוכניות פעולה פוליטיות ואיגוד האחווה הקשור בה , ה Workmen's Circle– ( חוג הפועלים . ( הפארווערטס הסוציאליסטי , יומון היידיש הגדול בעולם , עיצב לתנועה זהות משותפת , שימש פורום לבירורים רעיוניים וסיפק במה לעיתונאים ולאינטלקטואלים . מנהיגים מרכזיים , וגם לא מעט מאנשי השורה של התנועה , קיבלו את חינוכם בחוגים מהפכניים של יהודים ברוסיה הצארית , בעיקר ב 7 ; " נד . " ה"בונד" לא הסתפק במאבק על שיפור תנאי העבודה במרכזים התעשייתיים החדשים של "תחום המושב , " אלא בתורת מפלגה פוליטית שם לו למטרה להשכיל את חבריו ולהשפיע על תודעתם , גישה שאליה נמשכו סטודנטים ואינטלקטואלים שהלוחמנות והלהט האידיאולוגי של ה"בונד" נשאו חן בעיניהם . בין המהגרים , בצד המגזר החילוני הרדיקלי , ולפעמים בחפיפה מסוימת עמו , היו מסורתיים ( דתיים ודתיים למחצה ) והם הקימו מעין ארגון קהילתי , שהיה תערובת של המנהגים רחוב בצד המזרחי התחתון של מנהאטן – בראשית המאה ה : 20- כאן היה אז הריכוז הגדול ביותר של יהודים בעולם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help