sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:362

אחד מיוצאי גרמניה שהגיע לירושלים במחצית השנייה של שנות ה30– היה האדריכל הנודע אריך מנדלסון . האיש , אשר היה ידוע בתחום הארכיטקטורה העולמית בשפתו האקספרסיוניסטית המזהירה , לא היה ציוני . הוא הוזמן לארץ על ידי המצנאט הגדול , שדאג לקיומם של עגנון ושל סופרים אחרים בכבוד , זלמן שוקן , כדי לתכנן את ביתו המפואר בגבול רחביה וטלביה . מנדלסון הספיק לתכנן בירושלים את בניין הדסה על הר–הצופים , ואת בניין בנק אנגלו–פלשתינה ברחוב יפו , והפליא לשפץ את טחנת הרוח בקצה רחוב רמב"ן , שאותה עשה לביתו , ובה נערכו מסיבות ומפגשים של אישי הממסד התרבותי היהודי והאנגלי בירושלים . יחסו הספקני לציונות והביקורת שנמתחה עליו בגלל סגנון חייו הראוותני הביאו אותו לעקירה לארצות הברית . בתי הקפה של ירושלים שנוסדו בידי פליטי מרכז אירופה נתנו שירות אדיב אך תפריט צנוע למדי . העיקר , בכמה מהם , היה לוחות השחמט , שלידם ישבו פרופסורים ושיחקו , הצופים השיאו עצות מן הצד , והמשחקים נמהלו בוויכוחים פוליטיים ואמנותיים ובהתפלספויות . תרומתם של עולי גרמניה להתפתחות היישוב היהודי לקראת כינונה של המדינה זכתה להערכה מאוחרת , ואולם ההערכה הזאת לא חלחלה אל העולים מגרמניה ברגעי האמת של קליטתם . מה שחלחל אליהם הוא תחושות של ניכור מגובה בסדרה של בדיחות לעגניות . העשור האחרון חיי הירושלמים במהלך 30 שנות המנדט עמדו במידה רבה בצלם של מאורעות הדמים שהיו ביטויי השיא למתיחות בין יהודים לערבים : "מאורעות , " 1921 "מאורעות " 1929 ו"מאורעות " ) " 1939-1936 המרד הערבי הגדול . ( " העשור האחרון לשלטון המנדט עמד , בעיקרו של דבר , בסימנן של שתי התרחשויות גורליות שעיצבו את חיי היישוב : מלחמת העולם השנייה והשואה , מזה , והמאבק להקמת המדינה , שגבר בשלהי המלחמה והיה למרכז חייו של היישוב בשנים , 1948 -1945 מזה . החיים בארץ היו רוויי סתירות : מכאן – תחושת חרדה ומחנק לנוכח התקרבות צבאו של רומל , ומנגד – אווירה של גיאות כלכלית " ) פרוספריטי , ( " תוצאת הירידה הדרמתית באבטלה ( שהגיעה לשיאה ב ( 1940-1939– בעקבות ההזמנות הגדלות והולכות של הצבא הבריטי והתגייסותם של אלפי צעירים לצבא . מכאן – ראיית החיילים הבריטיים הרבים שהגיעו לארץ כשותפים הקרובים ביותר במאבק נגד גרמניה הנאצית ; ומנגד – הדריכות לקראת היום שלאחר המלחמה שבו עלול השותף האהוד להיהפך לאויב שנוא המונע עלייה יהודית ומתאמץ להכשיל את המאבק לתקומתה של המדינה העברית . ירושלים היתה , במובנים מסוימים , מוקד שבו הצטלבו הסתירות הללו , לא כל כך מתוקף ייחודה של אוכלוסייתה המעורבת , אלא בעיקר מתוקף היותה מרכז השלטון הבריטי ומקום מושבם של המוסדות הלאומיים של היישוב . חיי התרבות בעיר סבלו קצת ממגבלותיו של המצב המלחמתי , אך לא חדלו . "הבימה" הגיעה גם לירושלים . כך גם תיאטרון "האוהל , " ומשלהי 1944 אף התיאטרון הצעיר " הקאמרי . " וכמו התיאטראות , גם התזמורת הפילהרמונית התל–אביבית הופיעה דרך קבע בירושלים לפני קהל מנוייה ; אלא שבתחום המוזיקלי היו לירושלמים גם כלים מקומיים שסיפקו את צורכיהם , ובראשם תזמורת קול ירושלים , שערכה בכל יום שלישי את הקונצרט השבועי שלה בימק"א . הקבוצות התרבותיות השונות נפגשו ודנו בכל שאלות התרבות והרוח בסלונים ספרותיים לא פורמליים שנוצרו בשכונות שונות בעיר . ההסתפקות במועט וההאפלה של שנות המלחמה לא מנעו פגישות מעין אלו על כוס תה בכל שבת בבוקר . פרופסורים וסטודנטים , אנשי רוח , אמנות וספר היו מתכנסים לשיחות ארוכות . ההווי הירושלמי הזה , של תום תקופת המנדט , תואר בשורה של יצירות ספרותיות שנכתבו כמעט כולן בידי סופרים שחיו בירושלים , או שגדלו בה ושימרו את זיכרונם וחוויותיהם , כגון ש"י עגנון , חיים הזז , יצחק שנהר , דוד שחר , שולמית הראבן ועמוס עוז . ירושלים היתה מוקד שבו הצטלבו סתירות רבות מתוקף היותה מרכז השלטון הבריטי ומקום מושבם של המוסדות הלאומיים . בתמונה : השופט גד פרומקין , שופט בית המשפט העליון של ממשלת המנדט

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help