sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:361

התרבות החילונית בירושלים נראתה בעיני החרדים כמעין תנועת התבוללות . לעתים היה נראה כי השכונות הוותיקות ננעלות בפני התרבות החדשה . ה"יקים" באים לאחר 1933 התחוללה מהפכה תרבותית בירושלים . עליית הנאצים לשלטון הורגשה באופן עמוק גם בירושלים . פליטים החלו לבוא באלפיהם . אמנם רק כעשירית מעולי גרמניה הגיעו לירושלים ( לעומת שליש מהם שהגיעו לתל–אביב , ( אך השפעתם היתה ניכרת . הם השתלבו חלקית במפעלי התרבות בעיר , שבה היו גם פועלים ( כאלף ב , ( 1936– פקידים וסוחרים בעסקים קטנים , וגם מובטלים . האוניברסיטה ניהלה משא ומתן עם פרופסורים רבים בגרמניה , שמקצתם לא הגיעו לארץ אלא לארצות הברית , מקצתם נספו באירופה . ואולם באו אחרים : ב1939– היו בסגל האקדמי של האוניברסיטה 131 חברים , ובתוכם 34 פרופסורים , ש21– מהם נמנו עם יוצאי גרמניה . פחות מכך היה שיעורם של הסטודנטים יוצאי גרמניה . רבים מן העולים הללו ראו בעצמם פליטי תרבות הגולה . שנים הם הקדישו את דמיונם ואת כישרונותיהם לשפה אחרת , הגנו על שייכותם למקום אחר – ולפתע נקלעו לעולם שלא הכירו . איש מפתח לקשר בין האינטליגנציה יוצאת גרמניה לתרבות היהודית בירושלים היה אמור להיות בובר . שנים רבות הוא השפיע על העולם הגרמני ולא הגיע לארץ . עשר שנים קודם לכן עלו לארץ גרשום שלום ושמואל הוגו ברגמן , והם ציפו לבואו . אך האיש לא בא . תלמידיו החלוצים לא הבינו ואף כעסו על אי בואו . עם עליית הנאצים לשלטון הוא נקרא להנהיג את יהדות גרמניה ולהקים בה מערכת חינוך יהודית לנוער ולילדים שגורשו מבתי הספר . הוא השפיע גם על תנועת הנוער היהודית המתבוללת והביא אותה לתפנית חלוצית ציונית . ואז הבין כי זמן עלייתו הגיע , אך האוניברסיטה היססה לשלבו בין כתליה . כאשר בא לארץ ב , 1938– התמנה למרצה לסוציולוגיה ולפילוסופיה חברתית , כדי שלא ייפגעו אנשי מדעי היהדות וגם לא הפוליטיקאים . במכתב לתלמידו , שהקים יחד עם חבריו את קיבוץ הזורע , כתב כי אין בארץ–ישראל מקום לתורתו הדתית . בובר טען : אני בא כדי ללמוד . כדי לחיות , לא כדי להשליט תורה . עד מהרה זוהה כמי שנמנה עם חוגי 'ברית שלום . ' ואמנם , כאשר הוקם 'איחוד , ' שהיה במידה רבה ממשיכה של 'ברית שלום , ' היה בובר בין מייסדיו . מוסכם היום על חוקרי התקופה , כי יוצאי גרמניה שבאו לירושלים בשנות ה30– השפיעו רבות על חיי התרבות בעיר , אבל לא בכל התחומים במידה שווה . התחום הבעייתי ביותר מהבחינה הזאת היה התחום הספרותי , שכן המכשול הלשוני היה לא–עביר לרבים מהעולים הסופרים והמשוררים ואילו יחסם של רבים ביישוב לשפה הגרמנית ולדובריה היה עוין ולעתים אף אלים . המו"לים התמקדו בפרסום ספרים בעברית . יצירות של סופרים עולים בגרמנית הוצאו כמעט במחתרת , לעתים במתכונת של חוברות סטנסיל . הוצאת פטר פרוינד בירושלים פרסמה אמנם כמה ספרי שירה ואף אנתולוגיות ספרותיות בגרמנית , אך הן יועדו לקהל קוראים מוגבל . היוצרים העולים ניצבו בפני קשיים עצומים . אריך היימן , למשל , שהיה עורך ספרותי של עיתון חשוב בברלין , התפרנס ממכירת עיתונים . המשוררת אלזה לאסקר–שילר , שנחשבה בגרמניה לכוהנת הגדולה של האקספרסיוניזם , היתה דוגמה בולטת , באי שייכותה , בתחושת הגלות של שפתה ובדעיכתה המהירה . אך היא לא היתה יחידה . מעט היוצרים הספרותיים שהארץ האירה להם פנים היו אלה שהתיישבו בתל–אביב , כגון מאקס ברוד וסמי גרונימן . טוב מזה היה גורלם של הציירים העולים . שפתם האמנותית לא היתה לא–מובנת לסביבתם החדשה . אבל גם הם חוו את טראומת הפליטות ואת משבר ההסתגלות לארץ החדשה והקשה . הם מצאו משענת באנה טיכו ובליאופולד קראקואר , שניהם יוצאי אוסטריה , שחיו וציירו בירושלים . הם התלכדו סביב 'בצלאל , ' בהנהגתם של יוסף בודקו ומרדכי ארדון , שניהם ילידי פולין , אך חניכי בתי הספר לאמנות של גרמניה . עד מהרה נוצר גם כאן מתח בין תל–אביב לירושלים : הציירים הארצישראליים , שפעלו בתל–אביב , ובראשם יוסף זריצקי , היו רובם חניכי האסכולות הצרפתיות , שלא הכירו את האסכולה של האקספרסיוניזם הגרמני שפרח בתקופת ויימאר , וחשו דחייה כלפי כל השפעה גרמנית . לפיכך העדיפו רבים מהאמנים יוצאי גרמניה , ובהם סימה מירון ויעקב שטיינהארדט , את ירושלים . גלריות חדשות נוספו לעיר והפעילות האמנותית תססה . קפה 'טעמון' בשכונת רחביה היה למקום מפגש של האינטליגנציה ה"יקית , " והציירים בתוכה . בדומה ל'בצלאל , ' מילא גם הקונסרבטוריון למוזיקה בירושלים תפקיד חשוב בקליטתם של פליטי הנאציזם . הקונסרבטוריון , שנוסד ב , 1933– בידי הכנר הידוע אמיל האוזר , שעלה לארץ מבודפשט שנה אחת קודם לכן , קלט כבר בראשית דרכו 11 מורים עולים ( מתוך סגל של . ( 33 עם ייסודו בשנת 1936 של קול ירושלים , שירות השידור המנדטורי , הוקמה בו מחלקה למוזיקה . עד מהרה בלט בה המוזיקאי קארל סלומון , יוצא גרמניה , שעלה לארץ ב . 1933– ב1938– הוקמה תזמורת קול ירושלים , שקלטה עשרות נגנים עולים . המוסדות האלה , עם כל חשיבותם , לא יכלו להתחרות בכוח המשיכה של תלאביב , בייחוד לאחר הקמתה של התזמורת הפילהרמונית ב . 1936–

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help