sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:360

הירושלמיים . הלורד בלפור נאם והבטיח כי תרבות העיר כעיר של כל הדתות תחוזק . בטקס ניתן היה לראות את כל היסודות של תרבות ירושלים שתתפתח בתקופת המנדט הבריטי . מי שחשב שמהטקס תיוולד במהרה אוניברסיטה טעה . רק ב1925– נחנכה האוניברסיטה במעמד עם רב ובטקס רב רושם שבו נאמו חיים וייצמן , הלורד בלפור , הנציב העליון הרברט סמואל וחיים–נחמן ביאליק , ונכחו גם הגנרל אלנבי , אחד העם והרב קוק , וכן נציגי קהילות יהודים מרחבי העולם . כאשר עשתה האוניברסיטה את צעדיה הראשונים כבר עמדה לרשותה ספרייה לאומית רבת ערך , שנוהלה בידי הפרופסורים לעתיד שמואל הוגו ברגמן וגרשום שלום , שחשו כי הם ממלאים משימה תרבותית לאומית ממדרגה ראשונה . הקמתה של האוניברסיטה היתה אמורה להיות מבוססת על חזון ציוני – ירושלים כעיר אוניברסיטאית , תשובה תרבותית חדשה לפולחני העבר , בית מדרש עליון למדעי הרוח המושתת בעת ובעונה אחת על עקרונות המדע ועל הרעיון הנבואי של "אור לגויים . " יהודה מאגנס היה לנגיד האוניברסיטה בירושלים . הוא היה ציוני אמריקני מחובר היטב לממסד הפילנתרופי היהודי האמריקני הלא–ציוני וזר לציוני מזרח אירופה ומרכזה . הוא היה אידיאליסט , אוטוריטרי , שונא פוליטיקה מקובלת . הוא האמין בציונות לא פוליטית , בבניית ארץ–ישראל כמוקד של חיי > דמה ומוסר שייתן השראה ליהודים , אפילו בארצות שהיו לבית ליהודיהן כארצות הברית . הוא היה גם נציגו של הון יהודי–אמריקני וביקש להטביע חותם על הפוליטיקה הציונית מתוקף תפקידו ובעזרת הכסף הרב שהביא ארצה . הוא לא היה מנהיג פוליטי ציוני ליהודי אירופה המחפשים בית כחיים וייצמן . מאגנס האמין בטווחים ארוכים של יצירת תרבות , ואילו וייצמן ראה בה מזון דרוש בדחיפות לנפשות נעקרות . שניהם ביקשו לעצב את האוניברסיטה על פי רוחם . החיכוכים ביניהם הביאו בסופו של דבר לכך שווייצמן בנה את ביתו ברחובות ומאגנס הודח למעלה ונהפך מנגיד האוניברסיטה לנשיאה . אך במתח שביניהם נבנה הר–הצופים ברוח התרבות העברית החדשה : ראייה אוניברסלית , חיפוש פשרה בסכסוך הלאומי עם הערבים , מעוז להומניזם , מקום ללימוד מדעי היהדות . מקום גם למדען המרוחק וגם לסטודנט המעורב . גם מקום למגע האינטימי עם הבשורה התרבותית המגיעה מבירת השלטון הבריטי הדמוקרטי בביתו וגם מקום לאוטוריטריות המגיעה מהאוניברסיטאות במרכז אירופה . בזיכרון הקולקטיבי נשמרה זיקה חזקה בין האוניברסיטה ל'ברית שלום , ' שדגלה בפתרון דו–לאומי לסכסוך בין היהודים לערבים והחלה בפעולתה בשנה שבה נוסדה האוניברסיטה . בתוך זמן קצר נמנו עם חבריה הוגו ברגמן , ר' בנימין , חיים קלווריסקי , גרשום שלום , ארנסט סימון . מאגנס עצמו , שדעותיו היו קרובות מאוד , לא הצטרף אליה , אבל כנגיד האוניברסיטה הדף כל ניסיון להגביל את פעילותה . במהלך השנים החריף הוויכוח בין הקבוצה לבין הממסד הציוני , שראה בעמדותיה פגיעה בקונסנזוס הלאומי . באמצע שנות ה30– התפרקה הקבוצה , על רקע חילוקי דעות פנימיים . ב1942– הקים מאגנס את 'איחוד , ' שנתפס כממשיכה של 'ברית שלום , ' וחברו אליו אישים כמרטין בובר וכמה מחברי 'ברית שלום' בעבר . אלה היו קבוצות מעוטות משתתפים , אך בשל הרכבן האנושי וההערכה שרחשו להן רבים גם מקרב מתנגדיהן , הן מיקדו תשומת לב ציבורית רבה בארץ ובחו"ל . באוניברסיטה נשמע גם קול נגדי , קולם של אוהדי הימין הרוויזיוניסטי . דברם המובהק היה הפרופ' יוסף קלוזנר , שעמד בעת ייסודה של האוניברסיטה בראש החוג לספרות עברית . אבל לא רק מהאגף הימני נשמעה הביקורת . גם אישים שייצגו את הזרם המרכזי , כמו בן–ציון דינור ( דינבורג , ( שהיה לימים שר החינוך , הסתייגו מגישתה של 'ברית שלום . ' גילויים לוחמניים יותר של התנגדות הופיעו בצורת הפרעות , מאורגנות לעתים , בשיעוריהם של מאגנס , ברגמן ונורמן בנטוויץ . ' מאגנס התגלה כמגן קנאי על עקרונות הפלורליזם והסובלנות . הוא אפשר ויכוח חופשי ודחה כל ניסיון לסתימת פיות . כאשר ועד אגודת הסטודנטים החליט לסלק משורותיו סטודנטים קומוניסטיים בגלל דעותיהם , התערבה הנהלת האוניברסיטה ומנעה את ההרחקה . כאשר עצרו שלטונות המנדט סטודנטים רוויזיוניסטים בלי שהואשמו במעשה לא חוקי כלשהו , אלא רק בשל היותם "סכנה פוטנציאלית , " פעל מאגנס באורח נמרץ לשחרורם . ביישוב שהיה מפולג ומפוצל , רווי מחלוקות רגזניות והתקוטטויות בלתי פוסקות , שידר הר–הצופים מסר של איפוק סובלני ורוח דמוקרטית . אלא שראוי לזכור , כי אפילו בשיאה המנדטורי , ערב קום המדינה , למדו באוניברסיטה פחות מאלף סטודנטים ובסגל האקדמי היו פחות ממאתיים חברים . חיי הרוח הירושלמיים התרכזו במידה רבה במפגש בין הממסדים ואנשי רוח שהיו קשורים עמם . אם רוב הסופרים הארצישראליים היה מרוכז בתל–אביב , הרי מחקרים רבים נולדו דווקא בירושלים . עיתונים מדעיים במדעי הרוח התפרסמו כאן , ומעל כל אלה , הלכה וצמחה אישיותו של שמואל יוסף עגנון , שהיה מוסד לעצמו . בחוגים הציוניים לא ידעו כל כך איך לעכל את התופעה , אם לחגוג את העברית הנפלאה , לתהות על לשונו המסורתית המיוחדת הרומזת לדתיות ולשבר – F או לערער על הכפירה והספקות הנובעים מיצירתו . בשכונות הדתיות בירושלים ובשכונות של עדות המזרח הסתכלו על תופעת האוניברסיטה שבהר–הצופים בתמיהה , ולעתים בחשד . כל "ירושלים של מעלה" של השותפים לחיי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help