sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:357

ההתיישבותיות שמרכזן לא היה בירושלים , והפרובלמטיקה של מוסדות שלעתים קרובות היו צריכים לייצג את הציונות בחו"ל . במשך כל השנים ייחדו המוסדות הלאומיים אמצעים לטיפוח התרבות והאמנות , בארץ בכללה ובירושלים בפרט . אנשי רוח ירושלמיים היו יוצאים מדי פעם בפעם לביקור בגולה . הם ידעו , כי עם כל התלהבותם , עליהם לדווח 'אמת מארץ–ישראל . ' על כן ספרות השליחים הללו היתה מורכבת תמיד . אחרי ברנר היה מותר לכתוב דברי אמת , גם אם קשים לעתים . ירושלמים כנתן ביסטריצקי , יהודה יערי , יצחק שנהר ואחרים נעשו שליחים לרעיון התרבות העברית של הארץ , שהיא תרבות אוניברסלית ולאומית . אין הם מספרים את סיפור בניית היכלות ירושלים הממוסדת , אלא את סיפור האנשים המחפשים בה דרך . הם לא סיפרו את סיפור הפקידות הבריטית וחיי הסלון התרבותי של פקידי הממשל ; ובדרך כלל , גם לא את סיפור האוניברסיטה . מהמוסדות הלאומיים יוצא גם המסר למורה העברי , לבתי הספר . התרבות הצומחת בהתיישבות כוונה בידי המוסדות הלאומיים . הקרן הקיימת היתה מארגנת הבאת ביכורים לילדי ירושלים בבית המוסדות . המוזיאון ובית הספר לאמנות " בצלאל" היו לשותפים מלאים של התורה היוצאת מירושלים לעולם היהודי : בשורת ארץ–ישראל החדשה . מקור נוסף לתרבות הירושלמית היה הממסד הבריטי . יהודים מעורבים בממסד הזה לצד בריטים וערבים , כפקידים , כאנשי מקצוע . מקצתם הובאו עם הממשל של הנציב העליון הראשון , הלורד סמואל ; אחרים צורפו מקרב אנשי העלייה הראשונה , מהם מי שהיו קשורים לממסד העותמאני ; ספרדים ממשפחות מבוססות ואחרים . הם ראו בעצמם את נציגי התרבות המערבית , האנגלית או הצרפתית . הם פיתחו קודים של נימוס קולוניאלי , אך לרובם היו קשרים למפעל הציוני , והם השתתפו בחיי התרבות כיוצרים וכקהל . בשנים שבין "המאורעות , " כאשר שררה בארץ אווירה רגועה במידת מה , נפגשו האליטות המנדטוריות השונות – בריטים , יהודים וערבים – באירועי תרבות שונים , בעיקר בקונצרטים מיוחדים או בפתיחת תערוכות , אבל ההשתתפות באירועים האלה היתה נחלתם של מעטים , "מורמים מעם . " החיים בירושלים בשנות ה20– באמצע שנות ה20– החליט הממשל הבריטי לבנות בירושלים סדרה של בניינים מרשימים שיסמלו את חלומו הנוגע לירושלים : מוסד נוצרי שמניף דגל של סובלנות בין–דתית – ימק"א ;( 1926 ) מלון המלך דוד המהודר ( 1929 ) ומוזיאון רוקפלר לארכיאולוגיה . ( 1930 ) בבניית המבנים המיוחדים האלה השתתפו בנאיה וסתתיה של הפלוגה הירושלמית של 'גדוד העבודה ע"ש יוסף טרומפלדור , ' שחיו חיי קומונה . אחת משלוש פלוגותיו של הגדוד התמקמה בירושלים ב , 1923– הקימה מחנה אוהלים ליד מנזר רטיסבון והחלה בבניית שכונת רחביה הסמוכה . עם מנהיגיה של הפלוגה נמנו יצחק שדה ( לימים מפקד הפלמ"ח , ( דוד הורוביץ ( לימים נגיד בנק ישראל , ( מרדכי איש–שלום ( לימים ראש עיריית ירושלים , ( ומנחם אלקינד , שעמד בראש הפלג השמאלי של הגדוד , הביא לפילוגו , והוא וחבריו נטשו את הארץ ונסעו להקים קומונה משלהם בברית המועצות . למרות הדחקות הקימו חברי הפלוגה במחנה ספרייה וארגנו ערבי עיון ותרבות . הממסד היהודי חשש משמאלנותם של חברי הקבוצה הירושלמית של גדוד העבודה ולא הרבה להעסיקם , אבל הבריטים הכירו בכישוריהם כסתתים , בנאים ואמנים . הם היו מעורבים בהוצאה לפועל של הבניינים המנדטוריים . קישוטיו של בית ימק"א . בירושלים עוצבו בידי איש "בצלאל" בסגנון תנ"כי ארצישראלי . הבניין הזה , מלון המלך דוד ומוזיאון רוקפלר , שגם הם נבנו בידי אנשי הקבוצה , שימשו ביטוי לתרבות ירושלמית מיוחדת שהתפתחה בתקופה הרגועה יחסית שעד למאורעות . 1929 על אישיותו של רונלד סטורס , המושל הבריטי של ירושלים , ועל יחסו ליישוב היהודי נחלקות הדעות , אך אין ויכוח על תרומתו הרבה לפעילות התרבותית בעיר . מיד לאחר המלחמה הקים המלחין והחוקר צבי אידלסון את 'מקהלת הבמה העברית' ואת בית המדרש לנגינה , שרונלד סטורס עצמו כיהן כראש הוועד המנהל שלו , ואשר עם תלמידיו נמנו גם תלמידים ערבים–נוצרים . נגנית הצ'לו תלמה ילין–בנטוויץ' הקימה את ' חברת הנגינה הירושלמית , ' שנשענה בעיקר על רביעיית מיתרים . הקונצרטים שלה , שמקצתם נערכו בביתו של המושל סטורס , היו מקום מפגש חברתי–תרבותי לאריסטוקרטיה הירושלמית של אז , שהיתה מורכבת בעיקר מהפקידות הבכירה הבריטית , מפקידים בכירים , יהודים וערבים , במנגנון המנדטורי , ומאורחים נוספים שכונו "נכבדי העדות השונות . " כמו בתחומי יצירה אחרים , כך גם בתחום המוזיקה , היו שהשתדלו לבנות גשרים בין התרבות המערבית של ארצות מוצאם וחינוכם לבין התרבות המקומית , הערבית–המזרחית , של הארץ שאליה באו , ובייחוד של העיר המיוחדת שבה ישבו . בתחום המוזיקלי היו לכך כמה ביטויים : פורץ הדרך היה החוקר והמלחין צבי אידלסון , אשר האמין כי הנעימות המסורתיות השגורות בפי בני העדות יוצאות ארצות האיסלאם , ובייחוד בקרב התימנים , שימרו מוטיבים של נעימות התפילה שנשמעו עוד בבית המקדש . פורצי דרך נוספים היו אמנים , בעיקר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help