sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:355

מטעם "עזרה" ;( 1909 ) האור של אליעזר בן–יהודה התחיל את הופעתו , ובאותה שנה עצמה מקימה קבוצה של ראשי "פועלי ציון , " חלוצים צעירים , וביניהם בן–גוריון , בן–צבי ורחל ינאית , את כתב העת הפועלי , הציוני–הסוציאליסטי , האחדות . ( 1910 ) ' מלחמת השפות , ' שהתנהלה בשני גלים 1907 ) ו , ( 1913– ניכרה גם בירושלים , והיתה לאירוע מכונן בחיי התרבות של היישוב : במערכת החינוך היהודי המודרני , כפי שהתפתחה בעשור הראשון של המאה ה , 20– בלט חלקה של "עזרה , " רשת חינוך יהודית–גרמנית , שהתנכרה לציונות ושפת הלימוד הראשית בה היתה גרמנית , אם כי לימדו בה גם עברית . כך היה המצב גם במוסדות החינוך שהקימה עזרה בירושלים . אבל משנודע כי בטכניון העומד לקום בחיפה תהיה שפת ההוראה גרמנית , פרצה מלחמת השפות . את הניצוץ הראשון הציתו תלמידי בית המדרש למורים של "עזרה . " בסופו של דבר , ב , 1919– הועברה כל רשת החינוך הגרמנית לידי ההסתדרות הציונית . ניצחון נאמני העברית במלחמת השפות הניח יסודות למהפך תרבותי : הציונות היתה למצע המקובל על ההשכלה היהודית של ארץ–ישראל . נדמה כי ירושלים עתידה להיות בירתה של התרבות העברית החדשה ; אבל תל–אביב , שנוסדה ב , 1909– נעשתה בתוך פרק זמן קצר למרכז התוסס של החיים התרבותיים בארץ , ומלחמת העולם , שפגעה קשות ביישוב היהודי בירושלים , הגבירה את התהליך שהועיד לה מעמד משני . במלחמת העולם הראשונה נשברו הכלים ששימשו את היישוב הישן . הקשר עם התורמים המסורתיים נקטע . הכסף מהגולה החרדית לא הגיע . העזרה שהופיעה באה מגופים פילנתרופיים מארצות הברית ובהם ציונים , א–ציונים ואנטיציונים . הכספים לא הגיעו לכתובות המסורתיות ודרכי חלוקתם השתנו . הציונות המאורגנת , באמצעות המשרד הארצישראלי בהנהגת רופין , נעשתה הכלי המכריע . כבר אז הוחל להיות מורגש כי עידן חדש בא לארץ , תרבות חדשה . ההווי שהיה מתפתח והולך בעיר בשני העשורים שקדמו לשלטון הבריטי , ובייחוד בשנים שקדמו למלחמת העולם הראשונה , נתן ביטוי להתפתחות תרבותית זו . קרוב למחצית מאוכלוסייתה של העיר היתה ערבית , מחציתם נוצרים ומחציתם מוסלמים ; הרוב היהודי הקטן נחלק גם הוא – כמחציתו ספרדים וכמחציתו אשכנזים ; רובו היה חרדי , דתי או מסורתי ורק מיעוטו ראה עצמו חילוני . הבריטים כבר כאן התמונה שהתגלתה עם בואם של הבריטים לירושלים היתה תמונה קשה . מ 45 , 000– תושביה היהודיים של העיר שחיו בה ערב המלחמה נותרו רק כ : 28 , 000– השאר גלו או מתו ברעב או במגפות . כ 90 % – מתושבי העיר נזקקו לסיוע כדי לקיים את עצמם . באפריל , 1918 חודשים ספורים לפני סיומה של המלחמה , הגיעה לארץ משלחת 'ועד הצירים לא"י , ' בראשותו של חיים וייצמן . זו היתה משלחת ציונית שנועדה לייעץ לשלטון הבריטי בדבר דרכי ההגשמה של הבטחת 'הבית הלאומי . ' וייצמן פעל מיד כדי לסייע בהתארגנות היישוב בכלל ובירושלים בייחוד . בעיר כבר קמו שני גופים – 'ועד העיר ליהודי ירושלים' ו'ועד הרבנים המאוחד . ' ניסיונותיו של וייצמן לכונן קואליציה רחבה ומאוחדת נתקלו בקשיים רבים . הציבור הדתי לא שכח לחיים וייצמן את מלחמתו למען תרבות וחינוך חילוניים בקונגרס הציוני ב . 1901– תחילה נראה כי הציבור החרדי המוכה והנתון במשבר ייענה ליוזמתו של וייצמן , אך תקווה זו נכזבה משעה שהרב חיים זוננפלד התייצב מנגד . הפילוג הפוליטי–מוסדי היה לעובדה ובעקבותיו התפלגה גם התרבות . בניין "בצלאל , " שנוסד בידי בוריס שץ וחבריו ב – 1907- העשור הראשון של המאה ה20- עמד בירושלים בסימן גיאותה של התרבות החדשה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help